open voorvorkeinden, vanaf wanneer?

Plaats reactie
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

open voorvorkeinden, vanaf wanneer?

Bericht door hansvdw »

Over gesloten voorvorkeinden is voldoende literatuur, en open voorvorkeinden hebben ze als vanzelfsprekend vervangen.

Maar waar ik niet achter kom: wanneer werden (ongeveer) open voorvorkeinden voor het eerst gebruikt? Van alles bekijkend, zie ik ze begin jaren 30 regelmatig op afbeeldingen, maar ik maak me sterk dat ze in de jaren 20 ook al voorkwamen. Wellicht met Frankrijk als koploper? Wie weer het?

Groet,
Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: open voorvorkeinden, vanaf wanneer?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Open vork uiteinden zijn zou je kunnen zeggen ''van alle tijden''.
lea and francis en Sunbeam uit 1907 hebben open vorkuiteinden.
Singer safety uit 1889 heeft ook open vorkuiteinden.
Ook achtervorkjes van hoge bi`s hebben soms open vorkuiteinden.
Bij Gazelle en een aantal andere Nederlandse merken zie je de open vorkuiteinden eind 20er jaren ontstaan .Maar m`n Simplex uit 22 heeft weer open uiteinden. Fongers BB uit 25 ook,
Swift uit 1915 ook open uiteinden.
Kortom er is niet een duidelijk begin aan te geven. Het bestond van het begin af aan.
Groeten,
Maarten
velootje
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: open voorvorkeinden, vanaf wanneer?

Bericht door velootje »

in België, open vorkuiteinden vanaf begin 20-er jaren
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: open voorvorkeinden, vanaf wanneer?

Bericht door hansvdw »

Bedankt beiden.

De reden van mijn vraag is dat ik over twee weken - het is vakantietijd - een frame van een oude racer op ga halen. Heb er alleen nog maar een paar onduidelijke plaatjes van, maar bijvoorbeeld balhoofdstel en vorkkroon komen sterk overeen met modellen van La Française Diamant eind jaren 10, begin jaren 20. Ook stuur, stuurpen zijn zo te zien uit die periode.

Ik meende dat er in die jaren nog geen open vorkeinden waren en de vork daarom niet origineel is, ook omdat alle voorbeelden die ik kan vinden een gesloten vorkeinde hebben. Maar er is dus een mogelijkheid dat het toch een originele vork is.

Als het frame er is, plaats ik wat foto's op het forum. Het is aardig compleet, op de wielen, zadel en zadelpen na. Wellicht verklappen het frame en andere details dan wat meer over de precieze datering.

Groeten,
Hans
Plaats reactie