Gazelle Kwikstep 1968

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Steelframes »

Onlangs kocht ik gelijk met een Gazelle CM AA frame special en een doos onderdelen deze Kwikstep. Zag er in eerste instantie eigenlijk niks in.
De deelfiets zag er ongelooflijk smerig en verroest uit, zou hem op MP zetten voor onderdelen maar zelfs daar kwam hij niet boven de 10euro uit en daarom maar weer van MP afgehaald.
Gelukkig maar want na een beetje kritisch kijken viel het eigenlijk best mee. De roest bleek roestkleurig zand te zijn opgedroogd met olie en vet. Bij het schoonmaken viel me ook op dat de fiets best leuke details heeft en een typische Gazelle is!
Alleen is het deelsysteem ingehaald door de tijd, voor hij uit elkaar gehaald is zijn de deuren van de trein alweer dicht vermoed ik. :)
Maar hij past perfect in de achterbak van de Suzuki Swift, deze week een ketting halen bij de fietsenwinkel en op zoek naar passende buitenbanden. Denk toch dat het een blijvertje wordt.. ;)
Heeft iemand een duidelijke foto van de Gazelle transfers op de onderbuis?
Bijlagen
kwikstep.jpg
kwikstep.jpg (374.37 KiB) 11718 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door wimjansen »

Volgens mij is de Kwikstep van dit type (er zijn er drie geweest met verschillen in wielmaat en framebouw) van een vroege datum. In de loop van die tijd horen daar ook verschillende transfers bij, dus het bouwjaar is leidend.

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Steelframes »

wimjansen schreef:Volgens mij is de Kwikstep van dit type (er zijn er drie geweest met verschillen in wielmaat en framebouw) van een vroege datum. In de loop van die tijd horen daar ook verschillende transfers bij, dus het bouwjaar is leidend.

Wim
Klopt Wim, volgens framenummer is hij van 1968, op de restanten van de transfer is het Gazelle lettertype die met de "boemerang" G en sierlijke schrijfletters die ook op de kettingkasten uit die tijd werden gebruikt...
Alleen zitten er kleuren in verwerkt en een soort pijlpunten naast het woord Gazelle.
Dit model heeft 20x 1 3/8 bandenmaat.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Elibert van Dalen »

is dit die ene die in heerhugowaard te koop stond voor 20,-?? zag hem onlangs staan op mp. en heb even getwijfeld om hem door mijn ouders even op te laten halen. maar heb me toch maar bedacht ;) . heb vorige week mijn 1966 verkocht dat was een model met 20inch wielmaat. die zie je niet veel meer. het model met de 22inch wielmaat is zonder hertentandwiel en word nog regelmatig aangeboden, het eerste model met de 24inch wielmaat is van 1964 tot begin eind 65 gemaakt dat type is nog zeldzamer en die heb ik ook nog in verzameling staan. het type wat jij hebt is dacht ik ook maar een goede 2 jaar gemaakt.
Laatst gewijzigd door Elibert van Dalen op 28 jul 2017, 00.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Elibert van Dalen »

dit was de mijne bwjr 1966 je ziet ook dat het stuur anders is dan bij de jouwe.. heb om deze nieuwe vredestein doeto bandjes gelegd was nog lastig te vinden. fietsje is beland in een verzameling van een liefhebber van vouwfietsjes..



Afbeelding
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Steelframes »

Hoi Elibert,

dat is inderdaad die van MP uit Heerhugowaard, blij dat je je bedacht hebt ;) :D !
Ik ben jaloers op de Doeto's hoor die je had gescoord. Maakt hem gewoon helemaal af..
Ik zag een aantal verschillende sturen op de Kwiksteps, die met de draaiknop zoals op die van jou, met een vouwbaar stuur, en dan die bij mij gemonteerd is. Grappig dat er toch best wel veel verzamelaars zijn die zich op vouwfietsen toeleggen...Voordeel is dat je ze makkelijk (opgevouwen/gedeeld) weg kan zetten ;) scheelt een hoop ruimte!
Is trouwens een hele nette fiets hoor die je verkocht hebt, geen spijt van?
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Elibert van Dalen »

die bandjes als je geluk hebt. weet ik misschien nog wel een adresje voor je. er zijn veel varianten geweest kwa stuur apart eigenlijk. deze was nog makkelijk te delen. de voorganger met 24inch wielmaat scharniet bij het bracket en vouwt naast de achterkant van de fiets. conclusie loeizwaar en niet makkelijk hanteerbaar..

nou spijt nog niet. heb gewoonweg teveel projecten dus moet zo nu en dan wel eens wat opruimen. deze wilde ik in eerste instantie wegzetten. maar hij was voor mijn verzameling niet netjes genoeg. op de foto,s ziet hij er netjes uit, maar in het echt waren het merendeel van de transfers weg helaas.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Steelframes »

Nou als je het adres wilt delen hou ik mij aanbevolen....

Dat eerste model kwikstep lijkt ook niet zo praktisch, qua gewicht en afmetingen.
Wel leuk in een verzameling, zou hem zelf zeker niet laten staan.
Tja ruimtegebrek en tijdgebrek, teveel projecten hoe bekend klinkt dat niet...zucht :roll:
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Steelframes »

trouwens ik gebruik jouw foto collectie van de Gazelle's bijna als encyclopedie voor details bij restaureren!
keep on doing the good work.. :D
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Kwikstep 1968

Bericht door Elibert van Dalen »

Steelframes schreef:trouwens ik gebruik jouw foto collectie van de Gazelle's bijna als encyclopedie voor details bij restaureren!
keep on doing the good work.. :D
haha dat is leuk te horen. ik houd alleen picasa niet meer bij helaas. dus andere projecten komen daar niet meer voorbij. ik zal je een pm doen met gegevens
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie