Germi

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Germi

Bericht door Steelframes »

Hier een afbeelding van mijn Germi race/sportfiets..
Gezien de originele onderdelen die er her en der nog op zitten een model uit de zeventiger jaren, Mafac Racer remmerij en Nervar crankstel. Duidelijk verwantschap met RIH, en Jabo frames uit Amsterdam :D Buizen en voorvork Reynolds 531. Leuk detail is de gravering van de stem met een komeet, toeval of bewust vanwege de lokatie Kometenstraat..?
Het restant is door de jaren heen vervangen door nieuwer spul. Bedoeling is het langzaam weer naar origineel terug te bouwen. Thans een 5 speed met enkel blad voor.
klein stukje geschiedenis van Germi zoals beschreven op de site van Klassiek Nederlandse racefietsen;

Germi was een eigen merk van de destijds bekende Hilversumse fietsenmaker Gerrit de Weerd; de naam Germi is een samentrekking van de voornamen van Gerrit en zijn vrouw, die Mien heet. De Weerd startte met zijn zaak in 1952 en is gestopt in 1981.
Je kon bij De Weerd destijds frames op maat bestellen; hij liet het frame dan in Amsterdam maken bij Jasper Bouma (van Jabo) en bij een ander adres spuiten. Het opbouwen en afmonteren gebeurde vervolgens bij Van de Weerd in zijn zaak aan de Kometenstraat 119 te Hilversum. Veel renners in het Gooi en Utrecht reden in de jaren ’60 en ’70 op Germi fietsen.

Graham Webb (GB) werd in 1967 in Heerlen wereldkampioen op de weg bij de amateurs op een Germi.
Bijlagen
germ1.jpg
germ1.jpg (342.18 KiB) 9583 keer bekeken
germi for.jpg
germi for.jpg (398.14 KiB) 9583 keer bekeken
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Germi

Bericht door velophile »

Een fraai fietsje Steelframes,

Ik heb nog wel wat oude rommel om hem authentieker over te doen komen.
https://www.flickr.com/photos/52975988@ ... ed-public/

Groet, Wiel

Bij belangstelling even mailen naar wielv@yahoo.nl
klassiekeracefiets
Berichten: 42
Lid geworden op: 5 feb 2013, 21.14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Germi

Bericht door klassiekeracefiets »

Mooie fiets. Heb je een foto van de gravering van de komeet? Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet.
komenvanramesdonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 apr 2019, 13.40

Re: Germi

Bericht door komenvanramesdonk »

Goedemiddag,
Ik zag op deze site Uw mooie Germi racefiets. Ik ben in het bezit van een frame wat veel gelijkenissen heeft met Uw fiets. Op marktplaats heb ik advertentie geplaatst (Advertentie m1396711030) met de vraag wie iets weet van mijn frame. Wilt u de foto's voor mij bekijken? Ik heb diverse oldtimers, waaronder een JABO. Jasper bouwde ook voor Germi.
Op het frame heeft ooit een plaatje gezeten. De afstand van de gaatjes is 61MM hart op hart.
Zit er in Uw frame ook een meesterteken op zadelpenlug?
Graag een reactie.
vr gr
Jan Komen Breezand (N-H).
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Germi

Bericht door marco verbaant »

Ik zie toch wel verschillen met de Germi en uw frame. Voor mij is het er een van de jaren 50. Met veel vakmanschap in elkaar gezet, getuige de (Nervex) lugs en de fraaie dubbele stuitnokjes aan de bovenbuis. Opmerkelijk is het katrolletje op de bracket. In die tijd niet gebruikelijk, daar werden vaak ook stuitnokjes gebruikt. In de jaren 60 vaker een losse Campagnolo klemband. Pas mid jaren 70 werd die derailleurkabelgeleiding (voor en achter) opgesoldeerd op de bracketpot.
De door u in de advertentie genoemde spijkers werden door veel framebouwers toegepast om de buizen enigszins op hun plaats te houden in de soldeerbok.
De (verchroomde) voorvork lijkt me niet expliciet passen bij het frame, de padden voor en achter matchen niet. Achter zijn het dikke (Campagnolo?) padden, vóór zijn het smallere exemplaren. De vorkkroon laat alleen de voorkant zien, opzij zouden we er misschien iets meer van kunnen zeggen. Maar.... hoe dan ook een hele fraaie klassieker die het meer dan waard is om weer opgebouwd te worden met echt oude authentieke onderdelen. Veel plezier ermee... :D
komenvanramesdonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 apr 2019, 13.40

Re: Germi

Bericht door komenvanramesdonk »

Goedemorgen,

Bedankt voor de snelle reactie. De voorvork heeft het zelfde nummer 3 als het frame.
Ik heb nog een paar vragen aan U:
Wat is het framenummer van Uw fiets? De afstand van de gaatjes (hart op hart)van het balhoofdplaatje is dat 61MM? Het driehoekje in de zadelpenlug zit dat ook op Uw fiets?
Alvast bedankt voor de nemen moeite.
vr gr
Jan Komen
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Germi

Bericht door velofilie »

Balhoofdplaatje Germi,

Hier is een balhoofd van Germi te zien:
http://www.klassiekeracefiets.info/wp-c ... .jpg?w=225
Als ik de verhoudingen bekijk, kom ik op ongeveer 50mm uit.
Dus nog lang geen 61mm; misschien dat dit wel een kenmerk om de bouwer te achterhalen.


Groet, Wiel
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Germi

Bericht door marco verbaant »

komenvanramesdonk schreef: 10 apr 2019, 08.28 Goedemorgen,

Bedankt voor de snelle reactie. De voorvork heeft het zelfde nummer 3 als het frame.
Ik heb nog een paar vragen aan U:
Wat is het framenummer van Uw fiets? De afstand van de gaatjes (hart op hart)van het balhoofdplaatje is dat 61MM? Het driehoekje in de zadelpenlug zit dat ook op Uw fiets?
Alvast bedankt voor de nemen moeite.
vr gr
Jan Komen
Voor de goede orde, zelf heb ik geen Germi. Ik vergeleek ze met anderen. Zelf heb ik (onder andere) een 60-er van Ton van Herwerden, even verderop in deze rubriek. Ja, die corresponderende framenummer in frame en vork geven toch wel aan dat ze bij elkaar horen. Ondoorgrondelijk, die framebouwers.... :D
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Germi

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 10 apr 2019, 11.56

. Ja, die corresponderende framenummer in frame en vork geven toch wel aan dat ze bij elkaar horen. Ondoorgrondelijk, die framebouwers.... :D
Alleen een 3 is geen framenummer. Kan er ook ingeslagen zijn toen het frame en vork een keer overgelakt werd om de boel bij elkaar te houden.

Geen idee wie het gemaakt heeft, frame zou best Engels kunnen zijn.
Gepinde lugs zijn zeer normaal bij dergelijke frames. De tapse spijkers houden de buizen in positie, zodat het frame buiten de mal gesoldeerd kan worden.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Germi

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 10 apr 2019, 12.22 Alleen een 3 is geen framenummer. Kan er ook ingeslagen zijn toen het frame en vork een keer overgelakt werd om de boel bij elkaar te houden.

Geen idee wie het gemaakt heeft, frame zou best Engels kunnen zijn.
Gepinde lugs zijn zeer normaal bij dergelijke frames. De tapse spijkers houden de buizen in positie, zodat het frame buiten de mal gesoldeerd kan worden.
Idd, dat zou een verklaring kunnen zijn want het blijft vreemd twee verschillende soorten padden in één fiets. Engels zou zeer goed kunnen, de manier van dubbele nokjes voor de achterremkabel zoe je bij regelmaat bij Raleigh bijvoorbeeld. :D
Plaats reactie