Pharus
Geplaatst: 11 okt 2012, 00.05
Mijn caféracer begint al aardig op een fiets te lijken.
Vandaag zijn de spatborden en het bagagerek gemonteerd en is er de eerste proefrit mee gemaakt.
Die was nodig om een tube montagekit te gaan halen bij de Praxis om het balhoofdplaatje van Pharus vast te plakken.
Om het een beetje te laten lijken op een onvervalste fraude (of je de kilometerstand terugdraait) heb ik twee messing nageltjes onthoofd met een kniptangetje en het overgebleven materiaal wat nog aan het kopje zat door het gaatje van het balhoofplaatje gestoken. Toen even ondersteboven op het aambeeld met een doorslag en een stevige dreun van een vuistje het kopje koud aan het plaatje gesmeed.
Dotje montagekit 'original' er op en piep zei de muis in het voorhuis.
Het is een lichte transportfiets geworden met moderne aluminium velgen van Schothorst en dubble butted spaken.
In het voorwiel G15. In het achterwiel G14
De Torpedo in het achterwiel is ongebruikt en heeft spaakgaten waar alleen maar G14 in past en is waarschijnlijk voor de Duitse markt bedoeld geweest. De voornaaf is ook F&S.
De spatborden komen van een onbekende toerfiets. De spatbordsteuntjes lagen vanochtend nog bij de groothandel.
Grappig detail zijn de spatbordboutjes voor het achterspatbord waar mijn initialen in staan. Het is niet bekend waar ze ooit voor bedoeld zijn maar nu is het of de fiets gesigneerd is.
Het crankstel komt uit Duitsland. Het merk is niet bekend.
De tandwiel verhouding is 48-20. Het achtertandwiel zou nog een tandje terug kunnen gezien het gewicht van de fiets.
De ketting is een Afred Appleby. In 1935 kostte deze ketting 79 cent terwijl een goedkope variant 40 cent moest opbrengen.
Het achterlicht is van Spanninga. De dynamo en de koplamp worden waarschijnlijk TMI,
Het bagagerek is een klein model van Roelewiel.
Het zadel is een Concorde van Lepper.
De banden zijn Big Apple van Schwalbe.
Het stuur is anders dan andere sturen voor transportfietsen. Het is iets hoger opgebogen en de einden waar de handvatten zitten zijn langer dan op elk ander stuur.
De pedalen worden nog vervangen door nieuwe. Ik weet nog niet of het Phillips, Wippermann of UNION gaat worden.
Het kettingscherm komt van Roelewiel en is bedoeld voor een kleine fiets. Het is geen revolvermodel maar nog iets kleiner en moet enigszins aangepast worden.
Het fiets heerlijk en accelereert aanmerkelijk sneller dan wat ik gewend ben.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Vandaag zijn de spatborden en het bagagerek gemonteerd en is er de eerste proefrit mee gemaakt.
Die was nodig om een tube montagekit te gaan halen bij de Praxis om het balhoofdplaatje van Pharus vast te plakken.
Om het een beetje te laten lijken op een onvervalste fraude (of je de kilometerstand terugdraait) heb ik twee messing nageltjes onthoofd met een kniptangetje en het overgebleven materiaal wat nog aan het kopje zat door het gaatje van het balhoofplaatje gestoken. Toen even ondersteboven op het aambeeld met een doorslag en een stevige dreun van een vuistje het kopje koud aan het plaatje gesmeed.
Dotje montagekit 'original' er op en piep zei de muis in het voorhuis.
Het is een lichte transportfiets geworden met moderne aluminium velgen van Schothorst en dubble butted spaken.
In het voorwiel G15. In het achterwiel G14
De Torpedo in het achterwiel is ongebruikt en heeft spaakgaten waar alleen maar G14 in past en is waarschijnlijk voor de Duitse markt bedoeld geweest. De voornaaf is ook F&S.
De spatborden komen van een onbekende toerfiets. De spatbordsteuntjes lagen vanochtend nog bij de groothandel.
Grappig detail zijn de spatbordboutjes voor het achterspatbord waar mijn initialen in staan. Het is niet bekend waar ze ooit voor bedoeld zijn maar nu is het of de fiets gesigneerd is.
Het crankstel komt uit Duitsland. Het merk is niet bekend.
De tandwiel verhouding is 48-20. Het achtertandwiel zou nog een tandje terug kunnen gezien het gewicht van de fiets.
De ketting is een Afred Appleby. In 1935 kostte deze ketting 79 cent terwijl een goedkope variant 40 cent moest opbrengen.
Het achterlicht is van Spanninga. De dynamo en de koplamp worden waarschijnlijk TMI,
Het bagagerek is een klein model van Roelewiel.
Het zadel is een Concorde van Lepper.
De banden zijn Big Apple van Schwalbe.
Het stuur is anders dan andere sturen voor transportfietsen. Het is iets hoger opgebogen en de einden waar de handvatten zitten zijn langer dan op elk ander stuur.
De pedalen worden nog vervangen door nieuwe. Ik weet nog niet of het Phillips, Wippermann of UNION gaat worden.
Het kettingscherm komt van Roelewiel en is bedoeld voor een kleine fiets. Het is geen revolvermodel maar nog iets kleiner en moet enigszins aangepast worden.
Het fiets heerlijk en accelereert aanmerkelijk sneller dan wat ik gewend ben.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar