Zal deze band passen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Joop van Bavel

Zal deze band passen?

Bericht door Joop van Bavel »

Lid Theo Stokman legde me de vraag voor:
Geef een moderne bandenmaat op voor mijn tandem.
Nu ligt er op Vredestein, 26 x 1 1/2 x 1 3/4.

Ik heb advies gevraagd bij Schwalbe Nederland.
Zij geven op: 47 - 584.
Ik proef echter "licht voorbehoud."

Heeft een van jullie dit wel eens gedaan?
En paste dat?

Joop.
fietser

Re: Zal deze band passen?

Bericht door fietser »

Schwalbe heeft de maat correct opgezocht en ik zou niet weten waarom de band dan niet zou passen. 26 x 1 1/2 komt inderdaad overeen met 584mm volgens ETRTO, en de breedte van 1 3/4 komt overeen met 47mm.

Stel dat op de band de breedte en hoogte verwisseld zou zijn (in Duitsland doen ze het andersom maar deze band is immers van Vredestein), dan zou de ETRTO-maat 40-559 worden, dus een duidelijk kleinere diameter.

Als Theo Stokman een extra proef wil doen kan hij een gewone 26 x 1 3/8 band pakken (die is 590 mm groot) en hem om de kale velg leggen. De diameter van de band zou dan dus een paar mm te ruim moeten zijn.

Groeten,
fietser
Joop van Bavel

Bericht door Joop van Bavel »

Fietser,
Dank je wel voor je reactie.
Dat de berekening uitkomt op 44 - 584 (47 was een schrijffout mijnerzijds) is bekend.
Uit de reactie van Schwalbe leerde ik dat die maten ook gewoon geleverd worden (blz 50, catalogus 2017)
Ik vroeg me af, of ik op basis van alléén deze berekening, zou kunnen advisereren tot de aankoop van deze banden. Ik reken op reactie van iemand dit werkelijk gedaan heeft.

Je advies om te controleren met een band 26 x 1 3/8, komt daarbij wel dicht in de buurt.
Liesbeth fotografeert: liesbethvandrunen.nl
Lentetochten: lentetocht.vanbavelvandrunen.nl
fietser

Bericht door fietser »

44mm is officieel 1 5/8 breedte. Jouw maat met 1 3/4 breedte is echt 47mm. Maar voor de passing van de band maat dat niet uit.

Groeten,
fietser
Plaats reactie