Fongers BB 65 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Hpewel ik vooral Gazelle s heb gehad,ben ik altijd geimteresseerd geweest in de fietsenfabriek aan de Heereweg en toen ik op het prikbord in de supermarkt een Fongers aangeboden vond voor weinig, was ik meteen geinteresseerd,ook omdat op het matige fotootje te zien was dat dit een fiets moest zijn van voor1960.
.Ik was dan ook blij verrast dat het om een BB uit 1934 ging (als het een latere of simpelere was had ik m ook gekocht).De fiets maakt een solide indruk, alleen de trapas heeft speling en de voorvork is helaas niet meer de originele . De VTverlichting lijkt ook al lang bij de fiets te horen. Kortom, ik ben er erg blij mee.

Mijn vraag is is nog of ik de trapas en balhoofd met een torpedo sleuteltje kan demonteren of is daar een speciaal sleuteltje voor nodig?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Rein,
Dat klinkt goed; een BB65 vinden via een briefje bij de supermarkt.
Het losmaken van moeren met sleufjes is vaak lastig.
Ik denk dat de torpedosleutel een te kleine diameter heeft om lekker te werken. Je kan het natuurlijk wel even proberen maar het beste lijkt het me om door te zoeken naar een passende of zelf iets (ver)maken. Mijn ervaring is dat het snel niet lekker past of zich zelf los werkt zodra je er kracht op zet.
Soms ook maak ik iets los met een waterpomptang en leer er tussen om beschadiging te voorkomen.
Heel vaak is er al gehamerd en is de vierkante uitsparing stuk gemaakt maar zonde om een fraaie onbeschadigde alsnog te vermoeren.
Een Fongers vork moet wel te vinden zijn al weet ik zo niet of ze in die jaren nog een vork zonder verdikte kroon hadden op de BB`s.
Ik heb er een uit `25 en die heeft een glad in de vorkbuizen doorlopende vorkkroon.

Groeten,
Maarten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Hierbij een poging fotos te uploaden.Ik ben nog steed heel blij met mijn vondst al is de fiets is niet in superstaat, het stuur lijkt wat rommelig en lak is niet meer in heel goede staat, maar de fiets is niet rot en de roest beperkt zich tot een stukje van de liggende achtervork en de niet originele voorvork. De trapas bus lijkt in zijn geheel los zitten,daar moet ik ook nog wat opvinden. Sowieso moet ik me even bezinnen op een plan van aanpak, en de trapas lijkt hierbij de grootste uitdaging.
Bijlagen
DSC08287.JPG
DSC08287.JPG (180.71 KiB) 10556 keer bekeken
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

en nog een
Bijlagen
DSC08282.JPG
DSC08282.JPG (293.41 KiB) 10558 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door Durabo88 »

Ik was even bang dat ze het oude balhoofdstel niet hebben overgezet, maar dat is gelukkig wel het geval. Nu kun je zoeken naar een passende Fongers vork. Wellicht moet je nog een sleufje in de binnenbalhoofdbuis maken, zodat de balhoofdstrop het stuur kan klemmen. Mooi project, dus succes!
Sportief fietsend!
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

even een update, ik heb uiteindelijk de afgebroken bracketbout kunnen uitboren en het lijkt erop dat het schroefdaad het overleefd heeft. De fiets heb ik inmiddels geheel gedemonteerd en lijkt intensief te zijn gebruikt.Het frame heeft de gelugde achterbrug maar gewone plafgeslagen vorkeindes. De naven(allebie 36 spaaks)zijn uit 1953 en 1957 en dus niet origineel, het achterspatbord heeft ook een wit einde aan de binnenkant, betekent dat dat het van na 1936 is? Framenummer is 341206 en bracket nummer lijkt 214546.
groet , Rein
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

Ik heb ook eens een BB uit 1934 gehad. Fongers lijkt in dat jaar op een aantal punten flinke bezuinigingsmaatregelen genomen te hebben.

De voorvork is zoals we die van de BB kennen (zonder verdikking, zit het origineel niet toevallig onder het kapje?) maar de achterpatten van de achtervork zijn idd platgeslagen. Ook heeft het bracket gewoon cups en niet het uit één stuk vervaardigde exemplaar die je later nog wel weer terug ziet in de HZ modellen.

De vorm van het stuur is nog 'oud' maar er is een sturmey archer remsysteem op gemonteerd ipv. een Fongers remsysteem.

BB modellen van voor 1934 hebben ook geen losse cups aan de boven en onderzijde van het balhoofd. Die van 1934 heeft dat wel.

Ik denk dat de fiets in de jaren '50 terug is geweest naar de fabriek. De handvatten lijken ook uit die tijd namelijk (zitten ook op mijn HZ uit 1957).

Persoonlijk vind ik dat Fongers de BB uitvoering van 1934 een beetje teveel heeft uitgekleed maar qua esthetiek is het nog steeds een plaatje... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Bedankt voor je reaktie, ben opt moment de fiets langzaam weer aan het opbouwen, ook dankzij de bout van Maarten.Ben nog lang aan het stoeien geweest met de bracketbouten en vreesde eerst de draad te hebben beschadigd, maar met veel geduld en olie heb ik de draad toch nog kunnen redden en zit de trapas bus nu toch stevig op zijn plek. Er zit hier dus wel een bus in het bracket, gemerkt met een 6 naast het fongers schildje, mischien was die bij jou fiets dan vervangen geweest.?
De vork is zeker niet origineel ,was ook geel gebiesd en veel roestiger dan de rest van de fiets, mischien dat iemand het kroonkapje kan thuisbrengen, maar ben wel blij dat ze destijds de balhoofdconstructie intact hebben gehouden. Of de fiets gereviseerd is bij de fabriek kan ik niet zeggen,zou er dan niet ook een code naast het framenummer staan?
Het tandwiel is niet meer origineel en de fiets staat op versleten jaren vijftig banden, alles had ruimte dus ik heb t idee dat de fiets vooral de eerste dertig jaar intensief is gebruikt.
Verder neem ik de tijd en geniet ik van de ontdekkingstocht door deze fiets.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

De cups zouden inderdaad een vervanging geweest kunnen zijn. Bijgevoegd een 'voor' foto.
Bijlagen
Fongers_BB_60_1934_01.JPG
Fongers_BB_60_1934_01.JPG (322.12 KiB) 10272 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

En wat 'na' foto's van de huidige eigenaar ter inspiratie.
Bijlagen
IMG_6172.JPG
IMG_6172.JPG (164.41 KiB) 10272 keer bekeken
IMG_6171.JPG
IMG_6171.JPG (131.96 KiB) 10272 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie