Fongers BB 65 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door Hendrik »

Prachtige Fongers, en zou het de enige zijn in Noorwegen?
Mooi land, in mijn tienerjaren zwierven we met de familie elke zomer vier weken lang door dat land, het liefst op de meest afgelegen en ruige plekken :D
Ik ben er al dertig jaar niet meer geweest, en voel altijd een beetje gemis van de ultieme rust die ik daar heb ervaren :(
Krijg je veel opmerkingen daar over de Fongers?

Groet, Erwin
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Eerlijk gezegd gebruik ik de fiets nu te weinig,de kinderen gaan met de bus naar school, de winkels zijn ver van huis en mijn fietstas is maar klein,en naar de stad (Bergen) fietsen is met tunnels en bruggen niet te doen, maar Noorwegen heeft niet echt een oude fietsen cultuur, tussen dure sportartikelen en bouwmarktfietsen is er niet zo veel. De oudere noorse fietsen als DBS lijken wat op de zweedse crescent fietsen,met duits aandoende frames en amerikaanse trapassen, ik ben er niet enthousiast over. Wat mensen hier vooral opvalt aan mijn fiets is het formaat.....ik hoef niet uit het zadel om bergop te gaan .We hebben nu ook en houten roeibootje en mijn vrouw is lid geworden van een vereniging die houten boten instandhoudt, ook een scene waar je op je 40e de jongste bent, dus vergelijkbaar met onze fietsen ;)
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Dankzij Jos weet ik nu dat mijn fiets 26 juni 1935 is uitgeleverd aan het filiaal Middelburg, de fiets was toen in uitvoering Gew (oon) dus geen weer en wind of Chr(oom). Ik neem aan dat dat betekent dat de glimmende delen vernikkeld waren. En in uitrusting 10, SA trommelremmen en drieversnellingsnaaf. Dat zal een KB naaf zijn geweest. Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat de fiets ooit terug is geweest voor een revisie. Toen ik de fiets kreeg had de fiets de kunststof handvatten, een achterwiel met 36 spaken en een AB achternaaf uit 1953 en bijpassende shifter, een voorwiel uit 1957,een niet origineel tandwiel en een wit achterspatbord wat ook wit is aan de binnenkant, iets wat ook niet past bij een fiets die verkocht is in 1935, ook zijn alle glimmende delen verchroomd.
Daarmee zou je ook denken dat de revisie rond 1953 heeft plaatsgevonden, en aangezien de fiets in Zeeland geleverd is, mischien ook de reden waarom, maar dat is natuurlijk speculatie.
De mensen van wie ik de fiets kocht waren midden in een verhuizing, wat ook de reden was om de kelder leeg te halen, en ik was het briefje met hun telefoonnummer dezelfde dag al kwijt geraakt, dus ik heb helaas niet meer kunnen vragen over de fiets.
De fiets was van hun vader geweest, maar of die de eerste eigenaar was en waar deze mensen vandaan kwamen, behalve dat ze toen in Wageningen woonden, weet ik helaas niet.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Altijd weer leuk dat de Fongers fietsen (in de meeste gevallen) terug te vinden zijn tot de registratie bij verkoop.
De vroege zijn interessant omdat ze vaak tot een eigenaar leiden en de latere omdat de uitvoering beter beschreven wordt.
Leuk te lezen dat de Gew. uitvoering nog de vernikkelde variant moet zijn geweest. IK zou hebben gedacht dat verchroomd tegen die tijd al de standaard uitvoering zou zijn. Maar blijkbaar is dat niet zo
Kun je de afbeelding van de kopteksten nog laten zien?
Ik vond dat bij mijn BB uit 25 er zo veel informatie bij stond. Type zadel, type rem en zelfs de soort kettingtrommel (leder/kunstleder of geen)
Ik vroeg me af of dat in de 30er jaren nog steeds zo werd aangegeven.

groeten,
Maarten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Jos had mij de foto gestuurd van de bladzijde in het garantieboek, ik weet niet of ik die hier zo maar kan plaatsen, al denk ik van wel, maar dat is niet aan mij.
In de prijscourant van 1935 zie je ook dat er voor chroom een meerprijs wordt gevraagd.
Ik ga er een beetje van uit dat de frames in een batch werden gemaakt en pas werden afgemonteerd als de fiets werd besteld, en dat sturen en wielen die afhankelijk waren van de gekozen uitvoering nog niet waren gemonteerd.
Maar er zijn drie kolommen voor uitvoering en deze is aangeduid met een doorlopende streep, dus niet voor iedere fiets afzonderlijk aangekruist wat te denken geeft dat gedeelte van de batch dezelfde uitvoering had (want we weten dat er verderop in de batch in ieder geval 2 ww fietsen zaten). Bij 34120-1 staat als uitvoering overigens GEW en bij de opmerkingen chroom...
Ik heb soms wat moeite met zwierige krulletters, maar ik maakte van het afleveradres Fil. M'burg.

groeten, Rein
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door jrietveld »

1934 is een overgangsjaar bij Fongers. Mijn vroegere BB65 (3465-65) was ook nog in nikkel, maar de velgen waren verchroomd (kleine meerprijs) omdat chroom beter bestand is tegen de slijtage van de remblokjes. Voor algehele uitvoering in chroom moest 3 gulden extra worden betaald. In 1934/5 schaalt Fongers de uitvoering van zijn BB's behoorlijk af: de ingesoldeerde patten in de vorken verdwijnen, er komen trommelremmen op en de specifieke zadelpen voor het hygiënisch zadel verdwijnt. Pas in 1940 is chroom de standaarduitvoering voor alle modellen (behoudens de goedkoopste soort).

Jos
Bijlagen
BB 65 opzij.JPG
BB 65 1934.jpeg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 23 jun 2023, 22.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

Alleen de ingesoldeerde achterpatten verdwijnen dan toch? De ingesoldeerde patten van de voorvork kom je ook nog tegen op latere modellen. In ieder geval in 1936.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door jrietveld »

Klopt Jasper. Maar dat duurt nog ook niet lang meer?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door JasperA »

Ik weet niet het precieze jaartal maar de BB 60 van Roel, met het framenummer dat begint met een K (‘40/‘41), is voor mij de eerste BB waar ik heb gezien dat de voorvork nog wel de bekende ‘BB vorkkroon’ heeft maar niet meer de ‘BB voorvorkpatten’. Ergens tussen ‘36 en ‘40 zijn deze patten dus verdwenen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door jrietveld »

Ik denk dat je analyse klopt; in 1936 werd de voorvork met doorlopend kroonstuk en ingesoldeerde patten nog gemaakt (bijgaand twee foto's van een hoog model in W&W uitvoering uit 1936). In dat jaar worden 400 BB/BD-frames gemaakt. In de jaren 1937-9 worden geen BB's gefabriceerd c.q. wordt geteerd op de framebatch uit 1936. In 1940 worden 100 BB/BD-frames gemaakt (met platgeslagen vorkuiteinden) en in 1942 de laatste batch van 200 (model BB.0)

Jos
Bijlagen
BB 65 1936.jpg
BB 65 1936 balhoofd.jpg
Plaats reactie