Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Spiff24 »

Hallo Forummers,

Ik ben een relatieve nieuwkomer als het op oude fietsen aankomt en nu heb ik als nieuw projectje onlangs een Gazelle Sport Luxe op de kop getikt maar hoe langer ik ernaar kijk hoe meer raadsels ik zie.
het forum hier lijkt me een uitgelezen kans om iets van de experts op te steken ;) .

De grote vraag is een beetje, wat is er nu origineel?

Om met het meest opvallende te beginnen; de kleur.
60 jaar oud en dat is wel een beetje te zien...
60 jaar oud en dat is wel een beetje te zien...
Gazelle_sportLuxe_aanzicht.JPG (392.51 KiB) 10260 keer bekeken
Deze prachtige diepblauwe kleur lijkt mij niet origineel, iemand heeft behoorlijk zorgvuldig het geheel geschilderd en netjes nieuwe biezen in lichtblauw aangebracht. Ook de lugs zijn van een lichtblauw accentlijntje voorzien. Het originele typetransfer is ook netjes omschilderd en te zien is dat de originele kleur waarschijnlijk grijs-groen was.
Keurig om hettransfer heen geschilderd.
Keurig om hettransfer heen geschilderd.
Gazelle_sportLuxe_transfer.JPG (432.34 KiB) 10260 keer bekeken
De spatborden en kettingkast zijn eveneens in dezelfde kleur maar lijken deze origineel te hebben en niet te zijn overgeschilderd. De kettingkast heeft ook een jaren 70 opschrift.
Achterlicht met intact glaasje!
Achterlicht met intact glaasje!
Gazelle_sportLuxe_achterlicht.JPG (184.07 KiB) 10260 keer bekeken
De trapas, cranks en standaard lijken wel origineel; er zit geen zuchtje speling op!
Originele trapas, cranks  en standaard?
Originele trapas, cranks en standaard?
Gazelle_sportLuxe_crank-standaard.JPG (469.44 KiB) 10260 keer bekeken
Wat me later pas opviel is dat de sierkap op de vorkkroon van een erg eenvoudige vorm is. Dit moet volgens mij een puntige versie met gazelle's zijn; duidelijk te zien is dat de vorkkroon zelf wel een puntje heeft.
Niet originele sierkap op vorkkroon en serienummer uit 1957/58
Niet originele sierkap op vorkkroon en serienummer uit 1957/58
Gazelle_sportLuxe_nr_vorkkroon.JPG (354.81 KiB) 10260 keer bekeken
Verder is er een kaalslag geweest:
- De remstangen zijn geheel verdwenen, van de voornaaf is de remhandel van de trommel afgehaald zodat deze niet meer functioneert.

- Achter zit een F&S torpedo terugtrapremnaaf, iemand heeft het achterwiel vervangen maar de velgen lijken wel identiek.

- Er is een niet erg verfijnd Edelman stuur gemonteerd.

- Lepper zadel is compleet verdroogd.

Kortom, mijn theorie is dat iemand, waarschijnlijk al in de vroege jaren 70, de fiets overgeschilderd heeft en voorzien heeft van passende spatborden en kettingkast.
Later zijn dan de remstangen en andere toebehoren verwijderd en is er een terugtrapnaaf ingespaakt.

Nu jullie mening over dit raadselachtige beestje!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3823
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door maartenB »

Hoi Spiff,
Weinig reacties zie ik, waarschijnlijk omdat je zelf al het antwoord geeft op je eigen vragen.
Precies zo kan het gegaan zijn. Bij een stangenremsysteem in die dagen moet je wel sporen op het frame kunnen terugvinden. Zie ik een gat door het frame kort achter het balhoofd, in de schuine buis?
Wel netjes gedaan trouwens, destijds.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Spiff24 »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie, het ging mij meer om een discussie te starten en de mening van anderen te horen.
Zoals gezegd, de vintage fietswereld is voor mij nog redelijk nieuw dus als ik iets kan leren, graag!

Er zit inderdaad een gat door de schuine buis voor de scharnieras van de stangenrem.
(ik weet zeker dat er stangenremmen op hebben gezeten, dat had de Sport Luxe volgens mij standaard)

Wat ik graag zou willen weten is of er iemand is die weet wat het originele biezenpatroon is geweest, degene die er nu op staan zijn wel erg simpel voor een 'Sport'model.

Ook zou ik iemands mening willen weten over de vorkkroon sierkap, alle Sport luxes die ik gezien heb hebben de puntige versie met de uitgesneden Gazelle emblemen.
(ik weet dat er een aantal forumleden zijn die dit model in hun collectie hebben maar het lijkt erop dat ik geen PB's kan sturen)
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Elibert van Dalen »

erg late reactie, maar ik kijk niet alle daags op het forum helaas.

wat is wel en niet origineel, je geeft zelf al een hoop aan en ik denk het meeste wat je noemt ook klopt. hij is netjes geschilderd. zonde maargoed, hij is rijdbaar.

de vorkkroon is inderdaad vervangen hier hoort een kapje met een hertje op.

je crancks en standaard zijn nog origineel.

de sport luxe,s zijn er niet alleen met stangremmen geweest.

je had ze ook met knijpremmen, ik heb er daar 1 van staan met lepper alu velgen erin. en een sturmey 3 naaf. compleet origineel

ze zijn er ook zoals de jouwe nu is met remnaaf.

en dan met stangrem.

voor het biezenpatroon kun je even op mijn picasa kijken (in mijn handschrift staat een link) daar staan wat sport luxe,s op. er horen inderdaad wat versieringen in de biezen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door de rode »

Als ik mijn mening mag zeggen ; spaar je de moeite , waarom zou je deze in deplorabele staat verkerende Gazelle die alleen nog door de naam sport luxe doet herinneren aan wat het ooit geweest is opknappen / restaureren terwijl ze nog volop in nette staat te koop zijn voor rond de 75-85 euro en voor een HELE mooie uiterst 150 ?
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Spiff24 »

@de rode:

Wie zegt dat ik hem ga restaureren? Ik heb hem juist gekocht om er iets anders van te bouwen, het gaat mij voornamelijk om het frame en om er daar nu een goeie voor uit elkaar te trekken is zonde.

Nee, voor wat ik ermee ga doen is 'ie prima, dan kan niemand me beschuldigen van heiligschennis ;)
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Lidnr13 »

Tja, zoveel hoofden, zoveel zinnen. :o

De beste wensen voor 2018. :D

Groeten van
Henk
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door de rode »

Spiff24 schreef:@de rode:

Wie zegt dat ik hem ga restaureren? Ik heb hem juist gekocht om er iets anders van te bouwen, het gaat mij voornamelijk om het frame en om er daar nu een goeie voor uit elkaar te trekken is zonde.

Nee, voor wat ik ermee ga doen is 'ie prima, dan kan niemand me beschuldigen van heiligschennis ;)

Ieder is vrij te doen wat ie wil hoor maar ; nu maak je me toch nieuwsgierig ;) ; wat ga je ervan bouwen ?
Spiff24
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2017, 10.11

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door Spiff24 »

Nou, vorig jaar heb ik op basis van een Gazelle Sport Superlicht frame uit 1967 hetvolgende gebouwd:
Custom op basis van een Gazlle Sport Superlicht uit 1967
Custom op basis van een Gazlle Sport Superlicht uit 1967
Custom_Gazelle_Sport_Superlicht_klein.jpg (421.71 KiB) 9350 keer bekeken
Ik weet het, zonde/heiligschennis etc. maar bedenk wel, het frame was het enige wat nog over was van die fiets. De SuperLicht restanten zijn gevonden in een leegstand kraakpand in Rotterdam wat gesloopt ging worden.

Deze fiets is helaas 3 weken nadat ik hem klaar had GESTOLEN! :evil:

Ik wil dus een opvolger van deze custom bouwen maar dan met een groter frame (ik heb lange benen :D ) en hier komt die oude brakke Sport Luxe in beeld.
Die heeft namelijk een 63 cm frame en is dus lekker groot, helaas niet zo licht en mooi qua afwerking als de Superlicht (die was helemaal van Reynold 531 tenslotte)

Wat ik wel leuk vindt is om toch een beetje de historie van zo'n karretje te weten en hoe hij er ooit uitzag, hoewel die dus niet gerestaureerd gaat worden.
pjotr-40
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2013, 18.55

Re: Een 1957 Gazelle Sport Luxe vol raadsels

Bericht door pjotr-40 »

Zo, daar had je wel een hele mooie fiets. Wat verschrikkelijk balen dat deze dan na 3 weken word gejat..
Maar gezien de foto's belooft dit ook weer wat moois te gaan worden!
Succes
Plaats reactie