Hillman and Herbert , Premier bicycle works
Geplaatst: 11 sep 2017, 17.51
Momenteel ben ik aan de slag met een vroege Premier.
Nog uit de periode voor dat Cooper als derde deelnemer bij de Premier bicycle works kwam.
Het is een hoge bi met rem op het achterwiel, iets wat je na zeg maar 1880 niet meer ziet voorkomen.
De fiets heeft double hollow forks aangeduid als DHF en de wielen en pedalen lopen op kogels. Dat was in 1879 vrij uitzonderlijk. De meeste fietsen hadden nog glijlagers zeker in het achterwiel en de pedalen.
Juist deze bijzondere omstandigheid maakt het leuk om er eens iets van te laten zien. De eerste vorm van kogelgelagerde wielen en pedalen.
De constructie van de achternaaf is een bijzondere.
De vaste conus is in dit geval ook echt vast aan de as geconstrueerd met daar buiten een schroefdraad met grote diameter die je in de achtervorkpoot draait.
Aan de andere kant zit de afstelbare conus en buitenop nog een moer ter borging aan de andere vorkpoot.
De foto is wat bewogen maar laat denk ik toch de bedoeling zien.
Hieronder nog een foto van de as gemonteerd zonder de naaf
Aan de fiets is links en rechts wel gewerkt in de afgelopen jaren maar aan de lagers heeft men niets gedaan.
Het was een en al smurrie met daarin diverse maten kogels ,halve kogels en kogels met een oppervlak zoals de maan.
Ik geloof niet dat ik het ooit zo slecht heb aangetroffen.
En dat in alle draaiende delen!
De hoofdlagers, die van het voorwiel zijn van Hillman`s patent.
Ze zijn zo als de latere dubbel uitgevoerd met een kooitje voor het uit elkaar houden van de kogels.
Heel slecht voor je loopwerk omdat het kooitje vast gaat zitten op het loopvlak van je as . De kogels draaien dan stationair op de as conus en de omgeving wordt lelijk.
Een kant had geen kooitje meer maar wel een glad oppervlak en de andere kant had een vastgekoekt kooitje en een slecht oppervlak.
De latere modellen hebben een messing of bronzen kooitje met iets meer ruimte. Dat zal beter werken.
Dit vroege model heeft nog de grotere breedte maat en 1/4 kogels.
Ter vergelijk m`n Hillman uit 1882 met al de gemoderniseerde lagers (3/16) kogels),dubbele rij met bronzen kooitje.
Deze fiets heeft diverse bijzonderheden waaronder ook zeker gelagerde pedalen.
Het zijn gewoon twee halve schalen met maar liefst vier lagerbanen per pedaal.
Ook weer in smurrie maar nog wel bruikbaar als je het niet te nauw neemt. aan de buitenkant zit een ingeschoven schijf die de stofafdichting op zich neemt en ook de patent beschrijving heeft ingeperst staan.
Uiteindelijk horen er vier pedaalrubbers op zoals je wel ziet bij tricycles met ''krukas'' aandrijving.
Ander mooi ding is de gepatenteerde spiebevestiging van de cranks.
Aan de achterkant zit een stuk schroefdraad met moer die de spie geklemd houdt.
Daar heb ik nu geen uit elkaar foto van .komt later nog wel eens.
Er mag behoorlijk wat gedaan worden aan de fiets maar uit elkaar halen is wel een van de leukere dingen. Ter bevrediging van de nieuwsgierigheid en de verbazing over de diverse openbaringen...
wordt vervolgd.
Groeten,
Maarten
Nog uit de periode voor dat Cooper als derde deelnemer bij de Premier bicycle works kwam.
Het is een hoge bi met rem op het achterwiel, iets wat je na zeg maar 1880 niet meer ziet voorkomen.
De fiets heeft double hollow forks aangeduid als DHF en de wielen en pedalen lopen op kogels. Dat was in 1879 vrij uitzonderlijk. De meeste fietsen hadden nog glijlagers zeker in het achterwiel en de pedalen.
Juist deze bijzondere omstandigheid maakt het leuk om er eens iets van te laten zien. De eerste vorm van kogelgelagerde wielen en pedalen.
De constructie van de achternaaf is een bijzondere.
De vaste conus is in dit geval ook echt vast aan de as geconstrueerd met daar buiten een schroefdraad met grote diameter die je in de achtervorkpoot draait.
Aan de andere kant zit de afstelbare conus en buitenop nog een moer ter borging aan de andere vorkpoot.
De foto is wat bewogen maar laat denk ik toch de bedoeling zien.
Hieronder nog een foto van de as gemonteerd zonder de naaf
Aan de fiets is links en rechts wel gewerkt in de afgelopen jaren maar aan de lagers heeft men niets gedaan.
Het was een en al smurrie met daarin diverse maten kogels ,halve kogels en kogels met een oppervlak zoals de maan.
Ik geloof niet dat ik het ooit zo slecht heb aangetroffen.
En dat in alle draaiende delen!
De hoofdlagers, die van het voorwiel zijn van Hillman`s patent.
Ze zijn zo als de latere dubbel uitgevoerd met een kooitje voor het uit elkaar houden van de kogels.
Heel slecht voor je loopwerk omdat het kooitje vast gaat zitten op het loopvlak van je as . De kogels draaien dan stationair op de as conus en de omgeving wordt lelijk.
Een kant had geen kooitje meer maar wel een glad oppervlak en de andere kant had een vastgekoekt kooitje en een slecht oppervlak.
De latere modellen hebben een messing of bronzen kooitje met iets meer ruimte. Dat zal beter werken.
Dit vroege model heeft nog de grotere breedte maat en 1/4 kogels.
Ter vergelijk m`n Hillman uit 1882 met al de gemoderniseerde lagers (3/16) kogels),dubbele rij met bronzen kooitje.
Deze fiets heeft diverse bijzonderheden waaronder ook zeker gelagerde pedalen.
Het zijn gewoon twee halve schalen met maar liefst vier lagerbanen per pedaal.
Ook weer in smurrie maar nog wel bruikbaar als je het niet te nauw neemt. aan de buitenkant zit een ingeschoven schijf die de stofafdichting op zich neemt en ook de patent beschrijving heeft ingeperst staan.
Uiteindelijk horen er vier pedaalrubbers op zoals je wel ziet bij tricycles met ''krukas'' aandrijving.
Ander mooi ding is de gepatenteerde spiebevestiging van de cranks.
Aan de achterkant zit een stuk schroefdraad met moer die de spie geklemd houdt.
Daar heb ik nu geen uit elkaar foto van .komt later nog wel eens.
Er mag behoorlijk wat gedaan worden aan de fiets maar uit elkaar halen is wel een van de leukere dingen. Ter bevrediging van de nieuwsgierigheid en de verbazing over de diverse openbaringen...
wordt vervolgd.
Groeten,
Maarten