Mochet Velocar

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Mochet Velocar

Bericht door Bandenplakker »

Deze oer-ligfiets kende ik nog niet. Respect voor de out-of-the-box denkwijze van de uitvinder!

Als ik mij niet vergis, staan alle (bijna) fiets-snelheidsrecords op naam van een ligfiets en heeft de UCI ligfietsen uitgesloten van hun wedstrijden.

Dirk
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Mochet Velocar

Bericht door veenofiets »

Klopt! Ze, dus open liggers, staan vandaag de dag in elk geval wel op iets grotere wielen, 566 vind ik op de site van de m5 ligfiets en ik kan die maat niet helemaal thuis brengen zal meer dan 20 inch zijn denk ik. Velomobielen rijden wel op 20inch voorwielen soms zelfs kleiner nl 16 inch vouwfiets wielen komen ook voor, en daar wordt dan ook zo 70 a 80 km per uur mee gereden. Al met al vind ik de Mochet ligfiets uit de jaren dertig zeer ver zijn tijd vooruit.

Freek
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Mochet Velocar

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 30 dec 2023, 10.55 Klopt! Ze, dus open liggers, staan vandaag de dag in elk geval wel op iets grotere wielen, 566 vind ik op de site van de m5 ligfiets en ik kan die maat niet helemaal thuis brengen zal meer dan 20 inch zijn denk ik.
zal 559 zijn, dus de mtb 26"
/Marten
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Mochet Velocar

Bericht door veenofiets »

m-gineering, wat ik zie is geen erto maar: ERD maat 566 mm.
Ik denk overigens wel dat dit de door jou genoemde 26 inch is.

Freek
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Mochet Velocar

Bericht door wimjansen »

Gefeliciteerd, Gerrit! Mooie vangst. Lig- en leunfietsen zijn vanaf een ver verleden steeds een uitdaging gebleven. En Mochet is een icoon, maar in mijn archiefje kwam ik ene H. Jarvis tegen die al in 1902 een patent heeft aangevraagd (en verworven) op een ligfiets. Vélostable en Hamilton waren ook experimenten in de dertiger jaren.
Mooi dat het een fiets is die kennelijk ook de vorderingen in de Tweede Wereldoorlog heeft doorstaan. Het lijkt me wel een kunststukje om op die Mochet te rijden!
Bijlagen
Jarvis patent 1902.jpg
Laatst gewijzigd door wimjansen op 31 dec 2023, 13.42, 1 keer totaal gewijzigd.
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Mochet Velocar

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 30 dec 2023, 23.19 Het lijkt me wel een kunststukje om op die Mochet te rijden!
? Valt reuze mee, rijdt iedereen zo op weg, niks aan de hand ligfiets. Er zijn ergere ;)
Bijlagen
VELOTORPILLE.jpeg
/Marten
Plaats reactie