zeer oude racer van een onbekend merk
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Hallo Hans,
Dat wordt een leuke fiets zo te zien.
De Franse fietsen uit die periode die ik heb gezien hadden vaak een willekeurige verzameling aan rem-werk.
Soms ook van die Eadie terugtrapremmen. Maar inderdaad ook wel voor een bandrem en achter een Bowden.
Ik krijg steeds de indruk dat het een individuele keuze was bij die fietsen. Een basis fiets waar je desgewenst en misschien ook omgeving gestuurd (wel/geen bergen, stadsgebruik of sportief etc.)spatborden, remmen en bagagedragers op werden toegevoegd.
En dus niet ''dit model heeft altijd die onderdelen''.
Onderstaand een paar foto`s van een 1910 catalogus van Cycles Deprez. De racers hebben in de catalogus geen remmen en het priester rijwiel heeft een enkele achterrem type bowden.
Ook de pagina met remmen laat wel zien wat mogelijk is maar toont ook weer geen sets voor/achter.
Groeten,
maarten
Dat wordt een leuke fiets zo te zien.
De Franse fietsen uit die periode die ik heb gezien hadden vaak een willekeurige verzameling aan rem-werk.
Soms ook van die Eadie terugtrapremmen. Maar inderdaad ook wel voor een bandrem en achter een Bowden.
Ik krijg steeds de indruk dat het een individuele keuze was bij die fietsen. Een basis fiets waar je desgewenst en misschien ook omgeving gestuurd (wel/geen bergen, stadsgebruik of sportief etc.)spatborden, remmen en bagagedragers op werden toegevoegd.
En dus niet ''dit model heeft altijd die onderdelen''.
Onderstaand een paar foto`s van een 1910 catalogus van Cycles Deprez. De racers hebben in de catalogus geen remmen en het priester rijwiel heeft een enkele achterrem type bowden.
Ook de pagina met remmen laat wel zien wat mogelijk is maar toont ook weer geen sets voor/achter.
Groeten,
maarten
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Veel dank Maarten. Ik ga er dan vanuit dat die enkele Bowden achter kan kloppen. Er is inderdaad geen lijn in te ontdekken. Je suggestie dat de fietsen werden aangekleed naar gelang het beoogde gebruik klinkt wel aannemelijk.
Overigens lijkt het dat de fiets spatborden heeft gehad. Aan de voorvork, bij de padden, zit een oogje. En aan de vorkkroon is een moertje bevestigd met aan de achterzijde een rubbertje. Ik vooronderstel dat dit er origineel op zat - van alle andere onderdelen aan het frame heb ik althans vast kunnen stellen dat ze rond 1910 in omloop waren, dus waarom dit niet. Een bandrem kan dan niet, want een oogje ontbreekt, maar wel zo’n half spatbord (geen idee of daar een officiële naam voor is) dat bij de vorkkroon eindigt.
Beetje vreemd, want ik meende dat zo’n spatbord toen met name was bedoeld om ruimte te maken voor een bandrem. Maar het zou wel aansluiten bij de veronderstelde willekeur waarmee Franse fietsen toen werden samengesteld.
In elk geval dus op zoek naar geschikte spatborden. Ik zie er met een mooie rug, maar ook hele strakke. Dat wordt vooral veel kijken en proberen te bepalen wat het meest waarschijnlijk is. En dan zoeken naar wat verkrijgbaar is (zag bij Velo Klassik wel mooie replica’s die over 4 tot 6 weken weer leverbaar zijn, maar originele spatborden zouden me een beter gevoel geven).
Groeten,
Hans
Overigens lijkt het dat de fiets spatborden heeft gehad. Aan de voorvork, bij de padden, zit een oogje. En aan de vorkkroon is een moertje bevestigd met aan de achterzijde een rubbertje. Ik vooronderstel dat dit er origineel op zat - van alle andere onderdelen aan het frame heb ik althans vast kunnen stellen dat ze rond 1910 in omloop waren, dus waarom dit niet. Een bandrem kan dan niet, want een oogje ontbreekt, maar wel zo’n half spatbord (geen idee of daar een officiële naam voor is) dat bij de vorkkroon eindigt.
Beetje vreemd, want ik meende dat zo’n spatbord toen met name was bedoeld om ruimte te maken voor een bandrem. Maar het zou wel aansluiten bij de veronderstelde willekeur waarmee Franse fietsen toen werden samengesteld.
In elk geval dus op zoek naar geschikte spatborden. Ik zie er met een mooie rug, maar ook hele strakke. Dat wordt vooral veel kijken en proberen te bepalen wat het meest waarschijnlijk is. En dan zoeken naar wat verkrijgbaar is (zag bij Velo Klassik wel mooie replica’s die over 4 tot 6 weken weer leverbaar zijn, maar originele spatborden zouden me een beter gevoel geven).
Groeten,
Hans
- Bijlagen
-
- 31F95302-B8FC-46A3-B6A6-C494C56FB49D.jpeg (105.79 KiB) 3756 keer bekeken
-
- 69B95DE9-7FF3-4C19-A921-27DBE4AACC03.jpeg (87.29 KiB) 3756 keer bekeken
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Hallo, nog evolutie in je racer?
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Deze heeft in zijn geboorteland een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden. Een vriend van me die hem koestert in het zuiden van Frankrijk.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
-
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Er zit wel een bout door de voorvork net onder het balhoofd dat lijkt mij voor bevestiging van een knijp voorrem?
Freek
Freek
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Kan ook voor een spatbord bedoeld zijn geweest. Maar er zit inmiddels een voorrem op, voor de veiligheid.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Hi
"Er zit wel een bout door de voorvork net onder het balhoofd dat lijkt mij voor bevestiging van een knijp voorrem?"
Vroege knijpremmen zijn meestal op de vork poten bevestigd, niet op de kroonstuk.
Gr
Jon
"Er zit wel een bout door de voorvork net onder het balhoofd dat lijkt mij voor bevestiging van een knijp voorrem?"
Vroege knijpremmen zijn meestal op de vork poten bevestigd, niet op de kroonstuk.
Gr
Jon
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Hallo Jon, in dit geval is als voorrem een bandrem gekozen. Niet de veiligste optie, wel een mogelijk authentieke.
Groeten, Hans
Groeten, Hans
Re: zeer oude racer van een onbekend merk
Hi Hans,
Omdat de kroonstuk doorgeboord is, is een bandrem zeker mogelijk. Ik heb een aantal fietsen gekocht met alleen een Bowden knijprem achter en geen doorgeboord kroonstuk. Om een beetje veilig te kunnen fietsen heb ik Bowden voorremmen gemonteerd. Een interessant ding te weten, veel Bowden remmen hebben voor remschoenen en achter remschoenen. Als je probeer ze verkeerd om te gebruiken haken ze achter de vork poten. Het duurt pas jaren voor dat ik dit achter kwam.
Gr
Jon
Omdat de kroonstuk doorgeboord is, is een bandrem zeker mogelijk. Ik heb een aantal fietsen gekocht met alleen een Bowden knijprem achter en geen doorgeboord kroonstuk. Om een beetje veilig te kunnen fietsen heb ik Bowden voorremmen gemonteerd. Een interessant ding te weten, veel Bowden remmen hebben voor remschoenen en achter remschoenen. Als je probeer ze verkeerd om te gebruiken haken ze achter de vork poten. Het duurt pas jaren voor dat ik dit achter kwam.
Gr
Jon