zeer oude racer van een onbekend merk

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Hans,
Dat wordt een leuke fiets zo te zien.

De Franse fietsen uit die periode die ik heb gezien hadden vaak een willekeurige verzameling aan rem-werk.
Soms ook van die Eadie terugtrapremmen. Maar inderdaad ook wel voor een bandrem en achter een Bowden.
Ik krijg steeds de indruk dat het een individuele keuze was bij die fietsen. Een basis fiets waar je desgewenst en misschien ook omgeving gestuurd (wel/geen bergen, stadsgebruik of sportief etc.)spatborden, remmen en bagagedragers op werden toegevoegd.
En dus niet ''dit model heeft altijd die onderdelen''.

Onderstaand een paar foto`s van een 1910 catalogus van Cycles Deprez. De racers hebben in de catalogus geen remmen en het priester rijwiel heeft een enkele achterrem type bowden.
Ook de pagina met remmen laat wel zien wat mogelijk is maar toont ook weer geen sets voor/achter.
007 (800x533).jpg
007 (800x533).jpg (259.7 KiB) 3727 keer bekeken
008 (800x533).jpg
008 (800x533).jpg (265.06 KiB) 3727 keer bekeken
009 (800x533).jpg
009 (800x533).jpg (224.66 KiB) 3727 keer bekeken
Groeten,
maarten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door hansvdw »

Veel dank Maarten. Ik ga er dan vanuit dat die enkele Bowden achter kan kloppen. Er is inderdaad geen lijn in te ontdekken. Je suggestie dat de fietsen werden aangekleed naar gelang het beoogde gebruik klinkt wel aannemelijk.

Overigens lijkt het dat de fiets spatborden heeft gehad. Aan de voorvork, bij de padden, zit een oogje. En aan de vorkkroon is een moertje bevestigd met aan de achterzijde een rubbertje. Ik vooronderstel dat dit er origineel op zat - van alle andere onderdelen aan het frame heb ik althans vast kunnen stellen dat ze rond 1910 in omloop waren, dus waarom dit niet. Een bandrem kan dan niet, want een oogje ontbreekt, maar wel zo’n half spatbord (geen idee of daar een officiële naam voor is) dat bij de vorkkroon eindigt.
Beetje vreemd, want ik meende dat zo’n spatbord toen met name was bedoeld om ruimte te maken voor een bandrem. Maar het zou wel aansluiten bij de veronderstelde willekeur waarmee Franse fietsen toen werden samengesteld.

In elk geval dus op zoek naar geschikte spatborden. Ik zie er met een mooie rug, maar ook hele strakke. Dat wordt vooral veel kijken en proberen te bepalen wat het meest waarschijnlijk is. En dan zoeken naar wat verkrijgbaar is (zag bij Velo Klassik wel mooie replica’s die over 4 tot 6 weken weer leverbaar zijn, maar originele spatborden zouden me een beter gevoel geven).

Groeten,
Hans
Bijlagen
31F95302-B8FC-46A3-B6A6-C494C56FB49D.jpeg
31F95302-B8FC-46A3-B6A6-C494C56FB49D.jpeg (105.79 KiB) 3724 keer bekeken
69B95DE9-7FF3-4C19-A921-27DBE4AACC03.jpeg
69B95DE9-7FF3-4C19-A921-27DBE4AACC03.jpeg (87.29 KiB) 3724 keer bekeken
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door Enfield »

Hallo, nog evolutie in je racer?
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door hansvdw »

Deze heeft in zijn geboorteland een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden. Een vriend van me die hem koestert in het zuiden van Frankrijk.

Groeten,
Hans
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door Enfield »

leuk!
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door veenofiets »

Er zit wel een bout door de voorvork net onder het balhoofd dat lijkt mij voor bevestiging van een knijp voorrem?

Freek
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door hansvdw »

Kan ook voor een spatbord bedoeld zijn geweest. Maar er zit inmiddels een voorrem op, voor de veiligheid.

Groeten,
Hans
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door rowejon »

Hi
"Er zit wel een bout door de voorvork net onder het balhoofd dat lijkt mij voor bevestiging van een knijp voorrem?"
Vroege knijpremmen zijn meestal op de vork poten bevestigd, niet op de kroonstuk.
Gr
Jon
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door hansvdw »

Hallo Jon, in dit geval is als voorrem een bandrem gekozen. Niet de veiligste optie, wel een mogelijk authentieke.

Groeten, Hans
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: zeer oude racer van een onbekend merk

Bericht door rowejon »

Hi Hans,
Omdat de kroonstuk doorgeboord is, is een bandrem zeker mogelijk. Ik heb een aantal fietsen gekocht met alleen een Bowden knijprem achter en geen doorgeboord kroonstuk. Om een beetje veilig te kunnen fietsen heb ik Bowden voorremmen gemonteerd. Een interessant ding te weten, veel Bowden remmen hebben voor remschoenen en achter remschoenen. Als je probeer ze verkeerd om te gebruiken haken ze achter de vork poten. Het duurt pas jaren voor dat ik dit achter kwam.
Gr
Jon
Plaats reactie