Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Afgelopen weekeinde de kans gehad om een stukje Haagse rijwielgeschiedenis in de collectie toe te voegen.
De fiets ,een Archipel van de handelsonderneming van M.A.van Tilburg uit Den haag stond in Simon`s nieuwe (en aanbevelingswaardige) winkel in Den bosch.
Archipel jaren 10
Archipel jaren 10
001 (850x567).jpg (480.4 KiB) 9766 keer bekeken
Voor mij interessant omdat het aansluit bij mijn interesse in de ontwikkelingen rond de Hollandse rijwielbouwers/handelaren.
Stokvis in Rotterdam, J.W.Koopman en P.J.Smit in Haarlem, M.A.van Tilburg en Den haag en zo vele anderen in die contreien.
Wat ze gemeen hadden is dat ze de indruk wekte rijwielen te bouwen, een eigen merk te voeren en dat in verschillende mate ook deden maar daarbij gebruik makend van voornamelijk Engelse onderdelen.
Brampton, BSA ,chater-Lea,King Dick.

Een vaak als Nederlands fabricaat aangeprezen rijwiel die in feite opgebouwd is met luxe Engelse onderdelen.
Dit is er weer zo een:
vaag zichtbaar het embleem van van Tilburg
vaag zichtbaar het embleem van van Tilburg
002 (567x850).jpg (282.65 KiB) 9766 keer bekeken
Live wat beter leesbaar: Archipel
Live wat beter leesbaar: Archipel
003 (850x567).jpg (269.9 KiB) 9766 keer bekeken
stuurslot zo als Royal Enfield
stuurslot zo als Royal Enfield
005 (850x567).jpg (291.42 KiB) 9766 keer bekeken
Rembeugels zoals ook Stokvis ze voerde
Rembeugels zoals ook Stokvis ze voerde
006 (850x567).jpg (334.66 KiB) 9766 keer bekeken
gelugde achterbrug
gelugde achterbrug
010 (850x567).jpg (360.16 KiB) 9766 keer bekeken
Prachtige luxe rijwiel met ook weer de Brampton achtige gelugde staande achtervork.
staande achtervork
staande achtervork
007 (850x567).jpg (292.92 KiB) 9766 keer bekeken

Het is me niet duidelijk of het ook echt Bramton is bij deze fiets al zijn de remstangen naar het achterwiel wel Brampton gemerkt.
Brampton
Brampton
012 (850x567).jpg (311.75 KiB) 9766 keer bekeken
Opvallend is dat het framenummer net zo als bij de Archipelfiets die Theo voor Twickel heeft gerestaureerd op de bovenste balhoofdlug staat.
Dat geeft mij het vermoeden dat de frame`s en mogelijk de gehele fiets van een zelfde Engelse fabriek af komen.
framenummer
framenummer
004 (850x567).jpg (261.35 KiB) 9766 keer bekeken
Er zitten een ruwe 10.000 framenummers tussen beide fietsen.
Die van Twickel is nummer 37875. Geen getalsgrote die door van Tilburg in een paar jaar bij elkaar gebouwd kan zijn. De nummering zal van een leverancier komen.
Spatborden van beide fietsen hebben wel wat met elkaar gemeen maar voor het overige zijn de fietsen anders opgebouwd.
Op de naven van Twickel`s Girder model Archipel staat The Quadrant.

Het is interessant om nog eens meer onderzoek te doen naar The quadrant en Royal Enfield. beide lijken iets te doen te hebben met de leveranties aan van Tilburg en mogelijk ook aan Stokvis.
The quadrant ging in 1907 in liquidatie waarna na rechtzaken uiteindelijk Henry.G. Priest de zoon van Quadrant voorman en in de rijwielwereld veel geprezen William Priest de zaak verder voerde in Coventry. Oorspronkelijk zat The Quadrant in Birmingham.
Het aardige is dat de bekende catalogus van de firma Alt uit
leiden uitvoerige beschrijvingen geeft van The Quadrant rijwielen uit Coventry maar dat de afgebeelde fietsen tot in detail Royal Enfield Duplex girder modellen zijn.
catalogus Quadrant A. Alt leiden
catalogus Quadrant A. Alt leiden
017 (567x850).jpg (269.23 KiB) 9766 keer bekeken



Zelfs de inwendige voorrem is te zien evenals het stuurslot zo als Royal Enfield heeft.
Uit de catalogus
Uit de catalogus
018 (850x567).jpg (377.95 KiB) 9766 keer bekeken
De getoonde rijwielen zijn ontworpen Royal Enfield fietsen met zeer waarschijnlijk een samenwerking met Henry.G. Priest van The quadrant cycle company en diens fabricage middelen.

A.Alt Leiden is waarschijnlijk zoals Stokvis en van Tilburg dus afnemer van de combinatie Royal enfield/ The Quadrant.
Ik ben zeer benieuwd of daar in de toekomst nog verdere onderbouwing voor tevoorschijn komt.
014 (850x567).jpg
014 (850x567).jpg (492.72 KiB) 9766 keer bekeken
Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door fietser »

Geweldige vondst weer! Ik ben ook fan van de kleinere merken en hun geschiedenis. En los daarvan is dit weer zo'n prachtige machine voor jouw verzameling. Ook met een redelijk hoog frame, toch? En hoe lang is het balhoofd?

Wat de connectie met Royal Enfield betreft: heb je de fiets al helemaal afgezocht naar misschien een tweede framenummer? De Archipel van Andre K. heeft ook een framenummer op de bovenste balhooflug maar nog een tweede links op de zadellug, daar waar ze bij Royal Enfield ook staan (en nog bij honderden andere merken). Bij jou is dat zo te zien niet het geval maar misschien elders...?

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door maartenB »

schitterende fiets weer en die link Quadrant - Alt - Royal Enfield, dat zou leuk zijn als iemand daar ooit eens goed indook.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Het frame is inderdaad vrij hoog; 61 cm Het maakt de fiets wat voornaam al is het voor mij persoonlijk natuurlijk nog veel te klein.
Het balhoofd is ook flink lang, zonder cups (al zijn die een geheel met het frame) gemeten 290 mm. De andere maten mail ik je nog door Fietser.

Geen ander framenummer bij deze fiets maar dat de Archipel van André (jaren 30, dubbele bovenbuis) ook een framenummer op de bovenste balhoofdlug heeft staan pleit weer meer voor de gedachte dat van Tilburg zijn rijwielen toch zelf nummerde. Het frame van Andre komt uit een geheel andere periode en heeft ook echt de Nederlandse jaren 30 framebouw kenmerken.
Daar denk je niet aan Engelse import.

Overigens nummerde Royal Enfield zelf de eerste 10 jaar van de vorige eeuw op de onderste balhooflug. De gedachte dat men dan voor hun producten die niet als eigen merk gemaakt waren de bovenste balhoofdlug gebruikte leek me een redelijke.

Al met al is het nog niet uitgemaakt waar de Archipel fietsen vandaan zijn gekomen en wat van Tilburg er zelf aan deed behalve de transfers aanbrengen.
Iets wijst op Royal Enfield en iets wijst op The Quadrant.
De Alt-Quadrant catalogus afbeeldingen zijn zeker Royal Enfield fietsen.


In de eerste mail over deze fiets ben ik de naven vergeten en dat is toch de moeite va het tonen waard. Met name de ''ophanging''.
Vernikkelde plaat rond de kettingspanner
Vernikkelde plaat rond de kettingspanner
008 (850x567).jpg (298.15 KiB) 9694 keer bekeken
Best een dure oplossing. Het nut van de vernikkelde plaat ontgaat me maar sjijk is het zeker.
Zeker als de wat plompe bagagedrager er niet op overheen zit en de wielmoer en spatbordstangen weer netjes strak en vernikkeld zijn. Mijn Premier heeft het op de zelfde manier maar zonder schroefje wel met een lipje door de vorkpat.
slanke vork met gesoldeerd uiteinde
slanke vork met gesoldeerd uiteinde
013 (850x567).jpg (264.4 KiB) 9694 keer bekeken
De voorvork doet sterk denken aan die van Sunbeam met de dun uitlopende schacht en het gesoldeerde uiteinde.
De cups van de voornaaf zijn rond aan de buitenkant en zijn gebed in de patten van de voorvork. Daardoor lastig afstellen trouwens.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door TheodK »

Prachtige fiets maarten! Is er ook iets bekend van de herkomst? Die fiets is vast lang in een familie geweest. Zou leuk zijn als je daar iets van kan achterhalen. Wat voor lamphaak zit er op? Op de fiets van twickel zat een Stokvis lamphaak. Ik weet niet of die origineel was. Wellicht dat van tilburg die meer gebruikte.

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Theo,

Goeie vraag, Simon vertelde dat de fiets van een fietsenmaker ergens langs de Duitse grens vandaan kwam.
Ik meen ook dat jij bent gevraagd naar merk of leeftijd door deze fietsenmaker.
Ik ga er Simon nog eens over navragen hoe het precies zit.
Ik heb nog al eens de neiging dat stukje geschiedenis over het hoofd te zien.

De lamphaak was een dikke deels uitgevijlde haak met een enkel rond gat. Zeker niet origineel. Die vroege lamphaken zijn vaak van dun materiaal en zal wel gesneuveld zijn in het verleden.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door TheodK »

dag maarten.
Dat kan kloppen! Jaren geleden heb ik wat spullen gekregen van een fietsenmaker uit de achterhoek die er mee stopte. Die had inderdaad een archipel damesfiets die hij toen niet weg wilde doen.
leuk dat hij nu bij jou staat.

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb de vraag naar de eigenaar(s) bij Simon in de week gelegd. Ben benieuwd of er iets uit rolt.

Vandaag eens gekeken of er een jaartal op het Williams tandwiel te vinden is.
Williams tekentje
Williams tekentje
003 (850x567).jpg (298.49 KiB) 9651 keer bekeken
Onder het tekentje staat een A en dat wil zeggen dat het tandwiel geproduceerd is in de periode begin juli 1912 - eind juni 1913.
Het zal enige dagen/weken/maanden hebben geduurd voordat het tandwiel is toegepast op de fiets maar ik duf gezien de verdere opbouw nu wel te stellen dat de fiets van rond 1913 is.

Dan staat er nog een reeks cijfers en letters op dit tandwiel.
Ik heb het eerder op m`n Premier (1913) gezien maar wat de betekenis is?
005 (850x567).jpg
005 (850x567).jpg (315.79 KiB) 9651 keer bekeken
Ik heb ook de kettingspanner constructie links compleet en vrij gemaakt. Fraaie constructie.
kettingspanner
kettingspanner
007 (850x567).jpg (310.52 KiB) 9651 keer bekeken
Het restant beugeltje voor de jasbeschermertouwtjes is nog een raadsel.
Er is iets van afgebroken denk ik maar hoe dat er uit heeft gezien?

Groeten,
Maarten
kaalstaal
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 apr 2019, 07.18

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door kaalstaal »

Whooow een heel mooie fiets. Ik heb een tandwiel met een P erop maar verder geen nummers zoals bij u
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Kaalstaal,
zou dat ook van een Archipelfiets zijn of van af komen dat tandwiel met P?
Er zijn meer Archipels over gebleven dan je zou verwachten van zo`n klein merk.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie