Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door rowejon »

Maarten,
Bofkont!!!
Gr
Jon
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag nog eens gezocht naar en Williams tekentje en gevonden op de linker crank.
De rechter krank is wat dikker en vast verbonden met het tandwiel, Dat moet een vervanging zijn.
Het tekentje op de linker crank laat naast het wapentje met nog de E van Edward Williams te zien.
DSC09676.JPG
Normaal staat onder het wapentje een nummer voor het jaartal. Vanaf half 1912 zijn ze daar mee begonnen.
Onder het tekentje staat bij deze crank geen jaarletter maar er staat wel los ervan een C.
Jaarletter C is van het seizoen 1914-1915. Zou kunnen dat dat de betekenis van de C is maar dan is het framenummer te vroeg voor de crank. De damesfiets heeft een A onder het Williams wapentje (1912-1913) en een wat hoger framenummer.
Zou natuurlijk ook kunnen dat de C een andere betekenis heeft .De gebruikelijke plaats van het jaarnummer is onder het wapentje en ook van het formaat van de zichtbare E. Dat moeten stempels zijn geweest die eens per jaar van een andere letter werden voorzien.
Waarschijnlijk dus is de C een los van het wapentje ingeslagen letter die niet met het jaartal te maken heeft gehad.
Op de remhevel van de schuine buis staat weer Brampton ingeslagen. Deze keer niet op z`n kop.
DSC09673.JPG
Bij de damesfiets staat het dus wel op z`n kop.
012 (850x567).jpg
typisch omdat de stempel nooit willekeurig op het onderdeel geplaatst kan zijn geworden.
Dat gaat met een hoop geweld en daarvoor dient de remhevel in een mal geplaatst te zijn en voor de klap vingers weg natuurlijk.
Wat nog wel kan is dat de stempel omgekeerd kon worden gemonteerd of dat de mal 180 graden kon worden gedraaid.
Zou bij de damesfiets er nou een verkeerd gestempelde over het hoofd gezien zijn?
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 12 jun 2022, 11.57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door maartenB »

Oei oei oei, wat een vondst!

Geweldig!
Apart wel dat het een girder zonder extra steunstangetjes naar de liggende vork is.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, het is wel een bijzondere vondst !

Ik geloof dat ik bij Roel ook eens een girderframe heb gezien zonder buisje naar de achtervork.
Vaak hebben ze idd een enkele buis naar beneden en oorspronkelijk waren de dubbele buisjes Royal Enfield fietsen.
''Duplex Grider''
De fietsen van Alt hebben daar volgens mij ook mee te maken.
Aad Streng
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2012, 15.41

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Aad Streng »

Wat een prachtige vondst Maarten! Twee vrijwel even oude rijwielen van zo'n klein merk.

Gezien de grote zeldzaamheid vraag ik me af of jij die fietsen vindt of dat die fietsen jou vinden....

Groet,

Aad.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Aad, dat is een goeie en ja waarschijnlijk dat laatste. Ik kan het anders ook niet verklaren ha!
We moeten ze ook echt zien te behouden, deze leuke Nederlandse producten.

Vandaag even de fiets berijdbaar gemaakt ; lagers schoon gemaakt en hier en daar een conus en kogel vervangen.
En banden natuurlijk Goudenspoor staat wel aardig op zo`n fiets.
Ik pas er net op en de opstap op de achteras is hier geen overbodige luxe.
Er af is springen!
DSC09681.JPG
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door veenofiets »

75 cm is een reuzenfiets! Mooie fiets en t is eens wat anders dan de rest. De oude zinken gieter staat er mooi bij.Zou voor mij ook stoppen bij de stoeprand worden om af te stappen 🤣

Fredk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 12 jun 2022, 07.45.
Op de remhevel van de schuine buis staat weer Brampton ingeslagen. Deze keer niet op z`n kop.
DSC09673.JPG
Bij de damesfiets staat het dus wel op z`n kop.
012 (850x567).jpg
typisch omdat de stempel nooit willekeurig op het onderdeel geplaatst kan zijn geworden.
De stempeling volgt in beide gevallen de contour van het product, dus als het er in een keer ingemept is waren het twee verschillende stempels.
Zou het misschien een rolstempel zijn geweest?
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt wat je schrijft Marten.
Voor dat ik de herenfiets erbij had vroeg ik me al af waarom de stempel op z`n kop stond.
De remhevel is anders om niet te gebruiken zou je denken.
Maar een rolstempel, dat zou inderdaad nog wel kunnen al moet men met de hevel dan wel een ingewikkelde beweging maken die
bij iedere hevel het zelfde zou moeten uitpakken.
Dan is de optie andere stempel voor de hand liggender. Maar om welke reden?
Ah misschien bestonden er ook linkse modellen waarbij de achterrem vanaf de linker kant naar beneden kwam en heeft de machine operator toch de verkeerde stempel in de machine gemonteerd voor deze 100 stuks rechts. Hij/zij kwam er na drie stuks achter en die drie zijn toch gewoon in de verdere productie gebruikt en niet ''doorgedraaid'' en weggesmeten.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ach, nee dat van links en rechts rembeugeltje klop ook niet want dan zou de ronding in de naam andersom moeten staan.
Nou ja een stempel voor een ''ander onderdeel'' kan natuurlijk best. Ik stel me een rek voor met best wel een aantal stempels .
hebben ze gisteren die stempel op de verkeerde plek terug gehangen natuurlijk.
Plaats reactie