Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag
Geplaatst: 6 nov 2017, 12.04
Beste groep,
Afgelopen weekeinde de kans gehad om een stukje Haagse rijwielgeschiedenis in de collectie toe te voegen.
De fiets ,een Archipel van de handelsonderneming van M.A.van Tilburg uit Den haag stond in Simon`s nieuwe (en aanbevelingswaardige) winkel in Den bosch.
Voor mij interessant omdat het aansluit bij mijn interesse in de ontwikkelingen rond de Hollandse rijwielbouwers/handelaren.
Stokvis in Rotterdam, J.W.Koopman en P.J.Smit in Haarlem, M.A.van Tilburg en Den haag en zo vele anderen in die contreien.
Wat ze gemeen hadden is dat ze de indruk wekte rijwielen te bouwen, een eigen merk te voeren en dat in verschillende mate ook deden maar daarbij gebruik makend van voornamelijk Engelse onderdelen.
Brampton, BSA ,chater-Lea,King Dick.
Een vaak als Nederlands fabricaat aangeprezen rijwiel die in feite opgebouwd is met luxe Engelse onderdelen.
Dit is er weer zo een:
Prachtige luxe rijwiel met ook weer de Brampton achtige gelugde staande achtervork.
Het is me niet duidelijk of het ook echt Bramton is bij deze fiets al zijn de remstangen naar het achterwiel wel Brampton gemerkt.
Opvallend is dat het framenummer net zo als bij de Archipelfiets die Theo voor Twickel heeft gerestaureerd op de bovenste balhoofdlug staat.
Dat geeft mij het vermoeden dat de frame`s en mogelijk de gehele fiets van een zelfde Engelse fabriek af komen.
Er zitten een ruwe 10.000 framenummers tussen beide fietsen.
Die van Twickel is nummer 37875. Geen getalsgrote die door van Tilburg in een paar jaar bij elkaar gebouwd kan zijn. De nummering zal van een leverancier komen.
Spatborden van beide fietsen hebben wel wat met elkaar gemeen maar voor het overige zijn de fietsen anders opgebouwd.
Op de naven van Twickel`s Girder model Archipel staat The Quadrant.
Het is interessant om nog eens meer onderzoek te doen naar The quadrant en Royal Enfield. beide lijken iets te doen te hebben met de leveranties aan van Tilburg en mogelijk ook aan Stokvis.
The quadrant ging in 1907 in liquidatie waarna na rechtzaken uiteindelijk Henry.G. Priest de zoon van Quadrant voorman en in de rijwielwereld veel geprezen William Priest de zaak verder voerde in Coventry. Oorspronkelijk zat The Quadrant in Birmingham.
Het aardige is dat de bekende catalogus van de firma Alt uit
leiden uitvoerige beschrijvingen geeft van The Quadrant rijwielen uit Coventry maar dat de afgebeelde fietsen tot in detail Royal Enfield Duplex girder modellen zijn.
Zelfs de inwendige voorrem is te zien evenals het stuurslot zo als Royal Enfield heeft.
De getoonde rijwielen zijn ontworpen Royal Enfield fietsen met zeer waarschijnlijk een samenwerking met Henry.G. Priest van The quadrant cycle company en diens fabricage middelen.
A.Alt Leiden is waarschijnlijk zoals Stokvis en van Tilburg dus afnemer van de combinatie Royal enfield/ The Quadrant.
Ik ben zeer benieuwd of daar in de toekomst nog verdere onderbouwing voor tevoorschijn komt.
Groeten,
Maarten
Afgelopen weekeinde de kans gehad om een stukje Haagse rijwielgeschiedenis in de collectie toe te voegen.
De fiets ,een Archipel van de handelsonderneming van M.A.van Tilburg uit Den haag stond in Simon`s nieuwe (en aanbevelingswaardige) winkel in Den bosch.
Voor mij interessant omdat het aansluit bij mijn interesse in de ontwikkelingen rond de Hollandse rijwielbouwers/handelaren.
Stokvis in Rotterdam, J.W.Koopman en P.J.Smit in Haarlem, M.A.van Tilburg en Den haag en zo vele anderen in die contreien.
Wat ze gemeen hadden is dat ze de indruk wekte rijwielen te bouwen, een eigen merk te voeren en dat in verschillende mate ook deden maar daarbij gebruik makend van voornamelijk Engelse onderdelen.
Brampton, BSA ,chater-Lea,King Dick.
Een vaak als Nederlands fabricaat aangeprezen rijwiel die in feite opgebouwd is met luxe Engelse onderdelen.
Dit is er weer zo een:
Prachtige luxe rijwiel met ook weer de Brampton achtige gelugde staande achtervork.
Het is me niet duidelijk of het ook echt Bramton is bij deze fiets al zijn de remstangen naar het achterwiel wel Brampton gemerkt.
Opvallend is dat het framenummer net zo als bij de Archipelfiets die Theo voor Twickel heeft gerestaureerd op de bovenste balhoofdlug staat.
Dat geeft mij het vermoeden dat de frame`s en mogelijk de gehele fiets van een zelfde Engelse fabriek af komen.
Er zitten een ruwe 10.000 framenummers tussen beide fietsen.
Die van Twickel is nummer 37875. Geen getalsgrote die door van Tilburg in een paar jaar bij elkaar gebouwd kan zijn. De nummering zal van een leverancier komen.
Spatborden van beide fietsen hebben wel wat met elkaar gemeen maar voor het overige zijn de fietsen anders opgebouwd.
Op de naven van Twickel`s Girder model Archipel staat The Quadrant.
Het is interessant om nog eens meer onderzoek te doen naar The quadrant en Royal Enfield. beide lijken iets te doen te hebben met de leveranties aan van Tilburg en mogelijk ook aan Stokvis.
The quadrant ging in 1907 in liquidatie waarna na rechtzaken uiteindelijk Henry.G. Priest de zoon van Quadrant voorman en in de rijwielwereld veel geprezen William Priest de zaak verder voerde in Coventry. Oorspronkelijk zat The Quadrant in Birmingham.
Het aardige is dat de bekende catalogus van de firma Alt uit
leiden uitvoerige beschrijvingen geeft van The Quadrant rijwielen uit Coventry maar dat de afgebeelde fietsen tot in detail Royal Enfield Duplex girder modellen zijn.
Zelfs de inwendige voorrem is te zien evenals het stuurslot zo als Royal Enfield heeft.
De getoonde rijwielen zijn ontworpen Royal Enfield fietsen met zeer waarschijnlijk een samenwerking met Henry.G. Priest van The quadrant cycle company en diens fabricage middelen.
A.Alt Leiden is waarschijnlijk zoals Stokvis en van Tilburg dus afnemer van de combinatie Royal enfield/ The Quadrant.
Ik ben zeer benieuwd of daar in de toekomst nog verdere onderbouwing voor tevoorschijn komt.
Groeten,
Maarten