Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag
Geplaatst: 27 mar 2021, 19.12
Afgelopen week maar eens begonnen met het opknappen van de Archipel.
Wat een leuke fiets zeg! En heel ander project dan zo`n fiets waar alles bij gemaakt moet worden.
De Archipel is redelijk compleet . Hier en daar is iets vervangen of aangepast. De spatbordbeugels zijn vervangen en
de voorrem is anders van vorm dan de achterrem. Niet alleen de hoefijzer vorm wat wel normaal is bij deze fiets maar ook de buisjes
die naar het stuur lopen zijn anders verschillend van diameter van de voor en achter rem en het bovenste klem gedeelte is anders.
Die voorrem moet wel een keer zijn vervangen
Ik heb `m nu wat aangepast om deze beter te laten aansluiten. De buis is wat langer en het bovenste klemdeel klopt beter Verder maak ik bij deze fiets alles schoon en hier en daar doe ik wat vernikkelwerk. De achterrem bijvoorbeeld was behoorlijk aan elkaar geroest en werkte ook niet meer. Nu het los is gemaakt en licht is vernikkeld komt het veel sympathieker over.
Maar pedalen en cranks als voorbeeld laat ik zo als ze zijn.
Het totaalbeeld moet oud en geleefd blijven. Een kunst op zich. Ik heb wel een cup van een van de pedalen moeten vervangen. Daar was een stuk uit gebroken. Gelukkig had ik hele kleine pedaal cupjes liggen.
De oude heb ik er uitgekregen door een schijfje in de gebroken cup vast te lassen. Zodoende kon ik van de achterkant de cup eruit tikken.
Hij zat als het ware ''blind '' in de pedaal bus. Er was geen randje vanaf de andere kant te zien.
Er moest ook een kettingspanner bij gemaakt worden. Deze fiets heeft zo`n fraai vernikkeld schildje op de achtervorken waarvan er dus een weg was. De trapas heeft trouwens een vreemde codering: 1 1/2 GCC.M . Geen idee waar dat voor staat. De 712 zou maand en jaar van productie kunnen zijn. Wel leuk om weer eens een ander merk te doorgronden. Mooie lugs in het frame .Ze zijn weer anders dan ik tot nu toe ken van Brampton.
De spatbordbevestiging gaat niet door een stuk massief in de lug maar door een holle ruimte. Een ingewikkeldere lug dus. De fiets was een keer helemaal overgeschilderd over de meeste biezen heen ook. Ik heb dat er nu redelijk af maar er zitten wel veel beschadigingen.
Ik laat dat gewoon maar eens zitten zo als het is. Het heeft wel iets als je de jaren zo terug ziet.
Wonderlijk trouwens wat er nog onderuit kwam. Dat ze die fiets zijn gaan opschilderen was echt een vergissing al weet je nooit wat een fiets het heeft helpen overleven...
Wat een leuke fiets zeg! En heel ander project dan zo`n fiets waar alles bij gemaakt moet worden.
De Archipel is redelijk compleet . Hier en daar is iets vervangen of aangepast. De spatbordbeugels zijn vervangen en
de voorrem is anders van vorm dan de achterrem. Niet alleen de hoefijzer vorm wat wel normaal is bij deze fiets maar ook de buisjes
die naar het stuur lopen zijn anders verschillend van diameter van de voor en achter rem en het bovenste klem gedeelte is anders.
Die voorrem moet wel een keer zijn vervangen
Ik heb `m nu wat aangepast om deze beter te laten aansluiten. De buis is wat langer en het bovenste klemdeel klopt beter Verder maak ik bij deze fiets alles schoon en hier en daar doe ik wat vernikkelwerk. De achterrem bijvoorbeeld was behoorlijk aan elkaar geroest en werkte ook niet meer. Nu het los is gemaakt en licht is vernikkeld komt het veel sympathieker over.
Maar pedalen en cranks als voorbeeld laat ik zo als ze zijn.
Het totaalbeeld moet oud en geleefd blijven. Een kunst op zich. Ik heb wel een cup van een van de pedalen moeten vervangen. Daar was een stuk uit gebroken. Gelukkig had ik hele kleine pedaal cupjes liggen.
De oude heb ik er uitgekregen door een schijfje in de gebroken cup vast te lassen. Zodoende kon ik van de achterkant de cup eruit tikken.
Hij zat als het ware ''blind '' in de pedaal bus. Er was geen randje vanaf de andere kant te zien.
Er moest ook een kettingspanner bij gemaakt worden. Deze fiets heeft zo`n fraai vernikkeld schildje op de achtervorken waarvan er dus een weg was. De trapas heeft trouwens een vreemde codering: 1 1/2 GCC.M . Geen idee waar dat voor staat. De 712 zou maand en jaar van productie kunnen zijn. Wel leuk om weer eens een ander merk te doorgronden. Mooie lugs in het frame .Ze zijn weer anders dan ik tot nu toe ken van Brampton.
De spatbordbevestiging gaat niet door een stuk massief in de lug maar door een holle ruimte. Een ingewikkeldere lug dus. De fiets was een keer helemaal overgeschilderd over de meeste biezen heen ook. Ik heb dat er nu redelijk af maar er zitten wel veel beschadigingen.
Ik laat dat gewoon maar eens zitten zo als het is. Het heeft wel iets als je de jaren zo terug ziet.
Wonderlijk trouwens wat er nog onderuit kwam. Dat ze die fiets zijn gaan opschilderen was echt een vergissing al weet je nooit wat een fiets het heeft helpen overleven...