Het bouwen van een klassieke racer!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
rikker66
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012, 22.02
Locatie: Bolsward

Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door rikker66 »

Hallo, mijn naam is Rik de Boer en ik woon in Bolsward.
3 Jaar geleden kreeg ik eigenlijk van een vreemde, een in nieuwstaat Peugeot record of een champion du monde. waar ik elke dag dankbaar mee naar mijn werk ging. zo'n 500km in de maand, en om een lang verhaal kort te maken ben ik met deze fiets gevallen. Frame krom en de voor vork was eigenlijk on herkenbaar, nou heb ik het in het hoofd om deze winter, zelf een klassieke racer te bouwen, ik heb Lugs en Tubes besteld uit Engeland. en hoop met jullie hulp wat hoogte te krijgen uit verschillende modellen en stijlen waar in ik deze fiets kan bouwen, maar ook kiezen tussen hard solderen, lijmen(epoxy)(tweecomponenten) wat zou het sterkst zijn?
Als je het leuk vindt kan je reageren en misschien zelfs een tip achterlaten...

binnenkort zal ik even foto's posten.

Rik de Boer
rikker66
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012, 22.02
Locatie: Bolsward

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door rikker66 »

In middels zijn er wat fototjes geplaatst. ik teken de buizen netjes af, een beetje ruig voor zagen, en dan de vorm eindeloos vijlen, hoe mensenlijk het ook mag zijn 's avonds op de bank met een oude lap op schoot. de vrouwen in huis zijn er niet zo gecharmeerd van maar ik ga met dit weer niet in de schuur staan..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten uit Bolsward,

Rik
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door velophile »

Dag Rik,

Op mijn website staan wat artikelen over het bouwen van klassieke racers.http://www.velofilie.nl/klassieke%20racer.htm
Verder is er ook wat over verbindingsmethoden: http://www.velofilie.nl/solderen.htm
En er is wat over frame-delen http://www.velofilie.nl/framedelen.htm

Als je het materiaal al besteld hebt, ligt de verbindingsmethode feitelijk al vast. De hoeken van het frame liggen vast in de lugs. De keuzes binnen het ontwerp zijn nu dus zeer beperkt.

Groeten, Wiel
rikker66
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012, 22.02
Locatie: Bolsward

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door rikker66 »

Hallo wiel,
Leuk dat je er even naar gekeken hebt!
ik heb juist door deze site besloten om het zelf te gaan maken,
ik weet niet of het jouwn site is, maar een inspiratie bron is het wel, ik nu nog vrij simpele lugs, om te kijken hoe het allemaal uitpakt.

hoe denk jij over de twee componentenlijm zoals die van bizon speciaal voor metaal. 220kg per cm2 maar dat zal dan uiteraard door perfecte omstandig heden zijn...

als het stevig genoeg is dan zou ik liever lijmen dan hard solderen..

mag ik jouwn mening daar eens over?

Rik de Boer
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door gerritkan »

Hallo Rik .

Het zal nog wel even duren , maar ik ben benieuwd waneer ik je een keer door Workum zie fietsen .
Ik woon op de hoek tegen over slagerij Blom op het noard .
Zou leuk zijn als je er een vervolg verhaal van maakt

Succes
Gerrit Kan
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door velophile »

Dag Rik,

Velofilie is inderdaad mijn site. Er staat veel informatie op; zodoende komt soms niet alle informatie voldoende goed over. De beste lijmen (vliegtuigkwaliteit) hebben onder optimale omstandigheden ongeveer 7 tot 9% van de sterkte van soldeer.
Het lijmoppervlak moet dus zeker 10 maal zo groot zijn als het soldeeroppervlak, om dezelfde sterkte te bereiken. Je zult het frame moeten hardsolderen.

Groeten, Wiel
rikker66
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012, 22.02
Locatie: Bolsward

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door rikker66 »

Gerrit en wiel, bedankt voor jullie reactie!
Dan zal ik het frame zeker solderen, ik hoop tegen de zomer een mooi werkend klassiek fietsje te hebben, ik heb ook een full carbon race fiets maar een klassieke racer is toch heel anders fietsen. ook als de fiets klaar is fiets ik eerst naar Workum voor de fans daar!! :D

ik ga druk vijlen en ik hoop tegen donderdag weer nieuwe foto´s te plaatsen.

ook heb ik nog een vraagje, hoe gebruik je de flux ik heb namelijk brass rods en brass flux, wit poeder..

uit Bolsward,

Rik de Boer
Laatst gewijzigd door rikker66 op 16 okt 2012, 18.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Rik,
dat ziet er smakelijk uit,die lugs en buizen.
Wat ik me af vraag is of je een door het bedrijf samengesteld pakket hebt gekocht voorstellende een raceframe of dat je lugs en buizen uit een groter assortiment hebt moeten kiezen.
Ik heb interesse omdat er plannen liggen voor de bouw van een klassieke roadster.Ik zou daarvoor een ander type lug nodig hebben dan de smalle en sierlijke lugs van jouw frame in wording.


Groet,
Maarten
rikker66
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012, 22.02
Locatie: Bolsward

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door rikker66 »

Hoi maarten,

ik zelf heb een kit gekocht. bij ceeway. dit bedrijf heeft heel veel soorten lugs, en tubes, ook ik heb dit overwogen maar misschien is dat voor mij nog voor een volgende keer.

je kan ze mailen ( in het engels ) en dan zullen de dat vast voor je willen samen stellen.

Groeten uit Bolsward,

Rik de Boer
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Het bouwen van een klassieke racer!

Bericht door velophile »

Hoi Rik,

Het fluxpoeder wordt met een beetje gedestilleerd of Demi-water, tot een papje geroerd en in en om de soldeerplaats aangebracht. Het papje wordt tijdens het verhitten eerst een witte korst, en smelt bij 800 graden (als het frame roodgloeiend is), tot een doorzichtige vloeistof, die ervoor zorgt dat er geen oxides ontstaan tijdens het solderen. Hiervoor is zuurstof-propaan of zuurstof-acetyleen lasapparatuur nodig. Wat oefening in dit soort processen wordt dan ook aanbevolen. Het is onverstandig om na het behalen van het rijbewijs, gelijk deel te nemen aan de 24 uur van Lemans.

Groeten, Wiel
Plaats reactie