Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Oh helaas, de kettingen op Ebay zijn uitverkocht.
Dat is pech, maar niet getreurd! De verkoper heeft ook een normale webshop, daar zijn ze nog wel te koop: http://www.armeeverkauf.de/rotstern_ket ... p-967.html
Hopelijk klopt het dat ze nog op voorraad zijn.
Jeroen Zuiderwijk schreef:Wat betreft tandwielen, 2 stuks 20 tands, dan heb ik een goed gevulde voorraad.
Dan zal ik ze vandaag maar bestellen zeker :)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Fotomaan »

Hoi Iedereen met kettingen en tandwielen.

Ik ben een tijdje wat minder actief geweest i.v.m. mijn heup en van die dingen maar heb met belangstelling dit topic over kettingen en tandwielen gelezen.
Er zijn nog steeds Wippermann kettingen te koop bij de Kreidler webshop.
Die hebben ze in 3/16" maar ook in 1/4".
Die laatste daar heb ik een paar oude van en een daarvan ligt op een transportfiets die geheel is opgebouwd uit nieuwe oude onderdelen.
Dus ook de tandwielen zijn nieuw en ik moet zeggen dat ik nog niet eerder een ketting zo lekker over die tandwielen heb voelen gaan.
Maar zoals gezegd, ze verkopen ze ook in 3/16" dus je kunt eventueel kiezen.
En ze zijn lang genoeg ;)
https://www.jmpbonderdelen.nl/universee ... akels.html

En nog meer!

http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... erman.html

En kan handig zijn

http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=20

Verder wil ik nog kwijt dat die Velo Classic lekker aan de prijs is.
Tandwielen maat 1/8" die 'gestoken' moeten worden kosten bij Gigabikes hier in Tilburg slechts ......

https://www.giga-bikes.nl/cassettes-tan ... n-opsteek/

Als je dat vergelijkt met dezelfde tandiwielen die Velo verkoopt dan weet ik wel waar ik ze ga halen.

Het zou mooi zijn als die gestoken en geschroefde tandwielen van 3/16" weer te koop zouden zijn. Is daar al zicht op?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Ha Charles,

Leuk dat je weer mee komt leuteren! Doet je heup het weer een beetje?

De Wippermann kettingen van de jmp en alle andere die ik in NL heb kunnen vinden zijn allemaal brommerkettingen, met grotere & dikkere schakelplaatjes. Ze passen op zich prima, maar ze zijn wel een stuk breder dan de rotstern fietskettingen. Dat merk je als je een kettingkast wil monteren zonder dat hij aanloopt. En het ziet er vind ik gewoon veel beter uit :-)

Ik heb even wat foto's gemaakt zodat je het verschil kan zien; links een KMC brommerketting, midden een Wippermann 'spezial-mopedkette' en rechts een Wippermann rotstern fietsketting. De KMC is 13 mm breed, de 'spezial-mopedkette' 12 mm en de rotstern 10,5, gemeten op de pin.
kettingen.jpg
kettingen.jpg (313.13 KiB) 6857 keer bekeken
kettingen_2.jpg
kettingen_2.jpg (301.05 KiB) 6857 keer bekeken
Tandwieltjes van 1/8 in combinatie met een 3/16 ketting kan ik van harte afraden. Het werkt best een tijdje, maar door het verschil in breedte gaat de ketting scheef op het tandwieltje lopen waardoor hij heel ongelijk wordt belast en razendsnel verslijt... en het kransje natuurlijk ook. Ik rijd jaarlijks duizenden kilometers op m'n transportfiets en dan merk je dat wel! Dus betaal ik liever wat meer voor een passend tandwieltje, dat kost me uiteindelijk veel minder. Die ordonnanzrad-kransjes bij Veloklassik zijn 3/16 breed, vandaar dat ik die zo graag wil hebben; ze zijn in NL echt nauwelijks meer te vinden en zeker niet met 20 tanden.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Rob Houkes schreef:Van Juwa geen bericht meer gehad, dus ik ga toch maar tandwieltjes in Zwitserland bestellen. M'n enige bruikbare 20 tands exemplaar begint ook al lichte weerhaakjes te ontwikkelen... Als je er ook nog een paar wil Jeroen, geef dan even door hoeveel. Jonathan kan ze denk ik beter zelf bestellen, vanwege de dubbele verzendkosten als ik ze ook weer op moet sturen.

Groetjes, Rob
Ik heb er net een aantal besteld, hopelijk komt dat goed, want de site is niet altijd even duidelijk...

Ik heb tot nu toe altijd met een 3/16" ketting op een 1/8"kransje rondgereden. Dat is altijd al goed gegaan... Maar goed binnenkort dus het juiste spul, hopelijk gaan die dan lekker lang mee!
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

jon8th8n schreef:Ik heb tot nu toe altijd met een 3/16" ketting op een 1/8"kransje rondgereden. Dat is altijd al goed gegaan... Maar goed binnenkort dus het juiste spul, hopelijk gaan die dan lekker lang mee!
Het gaat ook wel een tijdje goed, zeker met een brommerketting want die zijn veel stijver dan fietskettingen. Dat viel me direct op aan die rotstern ketting, die is veel flexibeler in de zijrichting dan beide brommerkettingen en tordeert ook makkelijker. Dat betekent dat je met rotstern ketting wat meer speelruimte hebt met de kettinglijn dan met een brommerketting, maar ook dat hij bij een ongelijke belasting sneller scheeftrekt. De combinatie scheve kettinglijn met een te smal tandwieltje achter is echt funest voor je ketting, kan ik uit eigen ervaring vertellen... kon binnen een paar weken bij de vuilnis!

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Rob Houkes schreef:
jon8th8n schreef:Ik heb tot nu toe altijd met een 3/16" ketting op een 1/8"kransje rondgereden. Dat is altijd al goed gegaan... Maar goed binnenkort dus het juiste spul, hopelijk gaan die dan lekker lang mee!
Het gaat ook wel een tijdje goed, zeker met een brommerketting want die zijn veel stijver dan fietskettingen. Dat viel me direct op aan die rotstern ketting, die is veel flexibeler in de zijrichting dan beide brommerkettingen en tordeert ook makkelijker. Dat betekent dat je met rotstern ketting wat meer speelruimte hebt met de kettinglijn dan met een brommerketting, maar ook dat hij bij een ongelijke belasting sneller scheeftrekt. De combinatie scheve kettinglijn met een te smal tandwieltje achter is echt funest voor je ketting, kan ik uit eigen ervaring vertellen... kon binnen een paar weken bij de vuilnis!

Groetjes, Rob
Daar ligt dan wss ook het antwoord, ik heb altijd brommerkettingen gehad. Met mijn eerste kransje heb ik een dikke 10 jaar gedaan. En ik doe alles met de fiets, bezit geen auto, enkel twee transporters en een bakfiets.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Brommerkettingen hebben natuurlijk ook hun voordelen ;) Ik heb ze ook jaren naar volle tevredenheid gebruikt. Maar die smallere rotstern kettingen vindt ik toch wel heel mooi, eens kijken hoe lang ze mee gaan.

Leuk dat je ook zo'n allesfietser bent! Ik heb ook geen auto dus m'n transportfiets maakt heel wat kilometers, en voor de zware spullen net als jij een bakfiets :mrgreen:
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Idem, 2 transportfietsen voor dagelijks gebruik (en een voor de lol en nog een in onderdelen) plus bakfiets en geen auto. Afgelopen jaar niet zoveel kilometers gemaakt (ik schat rond 3000, zeker niet meer dan 4000), en dit jaar verwacht ik het ook niet. Maar als het lukt wil ik toch weer wat meer langere ritten gaan rijden.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Voila! De bestelling van Veloklassic is binnen!

Het zijn effectief 3/16" tandwielen en ze passen netjes op de schroef en steek torpedo's. Een 3/16" ketting valt er mooi overheen.
De schroeftandwielen zijn effectief 4,4mm dik, de steektandwielen zijn duidelijk uit een plaat gefreesd en precies 4mm dik.

Hieronder een link naar de facebookgroep voor foto's.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Durabo88 »

Het volgende bedrijf reviseert oude naven van F&S, Sachs en Sram. Wellicht hebben ze ook de oude brede tandwielen voor Torpedo naven. Even mailen zou geen kwaad kunnen denk ik.

http://perima.nl/services/versnellingsnaven/

Mvg,

Yorick. ;)
Sportief fietsend!
Plaats reactie