Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Goedemiddag,

Door het verslijten van mijn achtertandwiel begin ik mij toch meer bewust te worden dan ik wat onderdelen op stock moet gaan houden. Er zit nu een 1/8 schroeftandwiel op, maar had dit graag vervangen door een 20 of 21 tand transportfiets tandblad. Waar vind ik die? Of kan ik er 1 van een mede forumlid overnemen?

Verder, ik het crankstel voor is ongeveer 2/3 versleten. Ik heb hier een tijdje geleden een crankstel voor gevonden met vervangbare tandwielen en heb nu een half gebruikt en een NOS tandwiel daarvoor.
Maar hoe lang doe je daar nu mee? Hoeveel kms als je er verder echt wel met zorgt mee omspringt? Ik vervang sowieso elk jaar de ketting, poets en smeer regelmatig enz.
Achter kan je het altijd wel behelpen met een 1/8 tandwiel, maar voor is een andere zaak. (of je moet tourcrankstellen ruimen). Ik doe ongeveer een 3500-4000km per jaar.

Bedankt voor de inzichten.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Voor wat ik heb gezien hebben veel transportfietsen nog hun oorspronkelijke crankstel/kettingblad. Dus die kan heel lang meegaan. Het achtertandwiel slijt veel sneller. Maar volgens mij moet je daar ook wel een jaar of 10 tot tientallen mee kunnen fietsen zonder problemen, mits je zoals je zegt de ketting vaak genoeg vervangt en goed smeert en schoon houdt.

Ik rij alleen nog niet lang genoeg om het zelf mee te maken hoeveel tandwielen slijten. Een ketting gaat niet meer dan 5000km mee als je er een van goede kwaliteit hebt, minder nog als je door veel stof en zand heen rijdt. Dan kan je ketting al binnen 1000km op zijn. Zo'n open ketting bij een transportfiets is makkelijk bij te komen, maar eigenlijk rampzalig voor de duurzaamheid van de ketting. Mijn ervaring is als de ketting droog en aangekoekt is, dan kun je hem eigenlijk beter vervangen dan reinigen en opnieuw smeren. De meeste mensen vervangen de ketting niet wanneer het nodig is, waardoor tandwielen veel sneller slijten, en zogenaamde haaievinnen gaan tonen. Als je de ketting gaat voelen als hij over het tandwiel loopt, dan ben je al veel te laat met ketting vervangen.

20 of 21 tands tandwielen zijn zeldzaam. 22 tands is nog wel goed aan te komen (bij Toon Mensinck)), 18 ook. Ik heb zelf een voorraadje aangelegd met 22 tands tandwielen, maar 20 tands vond ik er tot nu toe 2 van, waarvan ik er een al heb geinstalleerd. De laatste hou ik als reserve. 18 tands mag je van mij overnemen, maar dat vind je zelf waarschijnlijk ook te zwaar trappen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Voor wat ik heb gezien hebben veel transportfietsen nog hun oorspronkelijke crankstel/kettingblad. Dus die kan heel lang meegaan. Het achtertandwiel slijt veel sneller. Maar volgens mij moet je daar ook wel een jaar of 10 tot tientallen mee kunnen fietsen zonder problemen, mits je zoals je zegt de ketting vaak genoeg vervangt en goed smeert en schoon houdt.

Ik rij alleen nog niet lang genoeg om het zelf mee te maken hoeveel tandwielen slijten. Een ketting gaat niet meer dan 5000km mee als je er een van goede kwaliteit hebt, minder nog als je door veel stof en zand heen rijdt. Dan kan je ketting al binnen 1000km op zijn. Zo'n open ketting bij een transportfiets is makkelijk bij te komen, maar eigenlijk rampzalig voor de duurzaamheid van de ketting. Mijn ervaring is als de ketting droog en aangekoekt is, dan kun je hem eigenlijk beter vervangen dan reinigen en opnieuw smeren. De meeste mensen vervangen de ketting niet wanneer het nodig is, waardoor tandwielen veel sneller slijten, en zogenaamde haaievinnen gaan tonen. Als je de ketting gaat voelen als hij over het tandwiel loopt, dan ben je al veel te laat met ketting vervangen.

20 of 21 tands tandwielen zijn zeldzaam. 22 tands is nog wel goed aan te komen (bij Toon Mensinck)), 18 ook. Ik heb zelf een voorraadje aangelegd met 22 tands tandwielen, maar 20 tands vond ik er tot nu toe 2 van, waarvan ik er een al heb geinstalleerd. De laatste hou ik als reserve. 18 tands mag je van mij overnemen, maar dat vind je zelf waarschijnlijk ook te zwaar trappen.
Hallo Jeroen,

18 is inderdaad veel te zwaar! ik rij nu met een 20 en als het dan wind op kop is het best hard trappen!
Daarom dacht ik in 1 keer over te stappen naar een 21.
Ik zal eens rondkijken naar een dik 21. Een 22 is ook een optie, maar trap je dan niet heel erg losjes?

Ik vind het eigenlijk ook een spijtige zaak dat tandwielen van goed kwaliteit eigenlijk toch best wel snel verslijten doordat je ze aan zoveel smurrie blootstelt. als ik een keer naar mijn roelewiel kettingkast kijkt zou het op zich toch niet zo erg moeilijk moeten zijn om de ketting op de meeste essentiele plaatsen te beschermen? (ik denk aan de plaats waar de ketting het wiel 2 maal passeert? )
Niet origineel, maar je hoeft er niet veel van te zien? Morgen eens wat prullen op mijn vrije dag.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Een verzet van 44 x 22 heeft nog als bijkomend probleem dat het kettingwiel en het achtertandwiel op elkaar in gaan slijten, omdat dan bij iedere omwenteling dezelfde tandjes het meest belast worden. In combinatie met een ketting met een lengte van een veelvoud van 22 schakels gaat het helemaal hard (110 bijvoorbeeld, niet heel ongewoon).

Je zou de oplossing ook in het kettingwiel kunnen zoeken, door bv een kettingwiel met 40, 42, 46 of 48 tanden te monteren in plaats van de standaard 44. De zijn met wat moeite wel te vinden, wellicht bij Toon Mensinck? In Berlicum laatst zag ik nog een NOS 46 tands transportkettingwiel liggen. Wel wat te duur voor mij :roll:

En voor de bescheerming: Soms staat in de oude prijscouranten de optie van een lakdoek of moleskin kettingkast. Ze zullen vanwege de kosten weinig gemonteerd zijn, maar historisch onmogelijk is het dus niet. Voor de ketting is het ongetwijfeld veel beter dan een open kast. Ik heb er alleen nog nooit een gezien en weet dus niet of dat dan ook bredere kasten zijn, vanwege de bredere ketting. Even passen dus..

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door wimjansen »

Voor mijn 70-jaren randonneur ( dus niet vanwege de zeldzaamheid maar simpel als besparing) heb ik destijds als oplossing bedacht dat je twee identieke kettingen neemt en die iedere 1200 tot 2000 km omwisselt. Vooral omdat de ketting over de kleinste tandwielen van het blokje van de derailleur al snel gaat overspringen. Dat is me, nu over zo'n veertigduizend kilometer, prima bevallen. Heeft me iets minder kettingen maar vooral veel minder rondsels en tot nu toe nog geen voorbladen gekost. Alles blijft keurig op elkaar in slijten. Nadeel is dat je de kilometerstand moet bijhouden en dat kan bij een transportfiets wel eens lastig zijn.

Wim
DCR gaat nooit verloren....
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Het grootste 'probleem' is het gebrek aan voortandwielen, denk ik.
Verwijzend naar de info die Jeroen en Charles mij gaven is de brommer, 415 maat, idem aan de transportfiets maat (1/2 x 3/16).

Charles zei dat het ook een optie zou kunnen zijn om van een versleten crankstel het tandwiel af te slijpen en te vervangen... Maar dan moet je een los tandwiel hebben, ook niet altijd evident.

Nu bestaan er blijkbaar 415 tandenwielen met 44 tanden.

Zie deze link.

https://m.nl.aliexpress.com/s/item/3282 ... siteDetail

Een idee?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Let ook op dat niet alle 415 kettingen passen, zoals ik vanavond ook heb ervaren. Ik had een Iris RX aangeschaft, omdat die door veel brommerrijders wordt aangeprezen als een van de meest duurzame kettingen. Maar toen hij erop zat, bleek hij te smal aan de binnenkant, waardoor hij niet goed over de tandwielen loopt. Pech! Ik had nog een oude Wippermann NOS. Die staat wel kurkdroog doordat het vet is uitgedroogd, dus hopelijk na goed smeren loopt die wel soepel. Bij die ketting zijn de schakel platen veel dunner, zoals op een normale fietsketting. Eens kijken hoe die bevalt.

P.s. hier staat een 21 tands tandwiel te koop, en niet eens zo heel duur:
http://scheunenfun.de/ritzel_schrauben.htm
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

N.b. ik heb een crank met kettingblad met 48 als ik het me goed herinner, 3/16" dik. Maar het probleem is weer dat het gat voor de trapas 15,6mm o.i.d. is, zelfs te klein voor een normale trapas. Ik heb er daarom ook niets aan, ook omdat hij niet in een kettingscherm gaat passen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Let ook op dat niet alle 415 kettingen passen, zoals ik vanavond ook heb ervaren. Ik had een Iris RX aangeschaft, omdat die door veel brommerrijders wordt aangeprezen als een van de meest duurzame kettingen. Maar toen hij erop zat, bleek hij te smal aan de binnenkant, waardoor hij niet goed over de tandwielen loopt. Pech! Ik had nog een oude Wippermann NOS. Die staat wel kurkdroog doordat het vet is uitgedroogd, dus hopelijk na goed smeren loopt die wel soepel. Bij die ketting zijn de schakel platen veel dunner, zoals op een normale fietsketting. Eens kijken hoe die bevalt.

P.s. hier staat een 21 tands tandwiel te koop, en niet eens zo heel duur:
http://scheunenfun.de/ritzel_schrauben.htm
Bedankt voor de tip, ik heb al een mailtje gestuurd!
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Ik heb gisteren een Tsubaki chain Gamme QRS op mijn fiets gelegd.
Is de ketting die Toon verkoop aan 40 per stuk. 122 schakels ook.
Deze lijkt netjes in de dalen, maar toen ik er deze morgen mee naar het werk fietste maakte hij wel een beetje geluid bij hard aanzetten. Is dat normaal bij een nieuwe ketting?

edit: deze https://motorfietsonderdelen.nl/motor-o ... 2-schakels
Plaats reactie