Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

:idea: :!:

Zeer de moeite waard, bedankt voor de link! Ik heb al tandwieltjes besteld in Zwitserland maar als ik nog eens iets nodig heb voor een naaf zal ik hier zeker aan denken.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mijn reservevoorraad aan NOS tandwielen, nu met twee extra 20T wieltjes van Veloklassic (via Rob):
thumbnail.jpg
thumbnail.jpg (98.48 KiB) 6791 keer bekeken
Het verschil in dikte valt ook op. Deze varieren tussen de 3,8mm en 4,4mm.
thumbnail2.jpg
thumbnail2.jpg (64.42 KiB) 6791 keer bekeken
Dat is nogal een verschil! Die Irix RX ketting hou ik dus voorlopig maar achter de hand, want die zou prima op zo'n 3,8mm tandwiel lopen (mits het kettingblad ook die dikte heeft natuurlijk).
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Tandwielen komen ineens op steeds meer plekken te voorschijn. Velo Classic heeft nu ook 20T transporttandwielen beschikbaar: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-v ... -dick.html
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Transportfietskettingen hebben ze ook weer zie ik, geen merk maar wel mooie smalle schakels. Blijf ik toch mooier vinden dan van die dikke brommerkettingen ;)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Om terug te komen op de vraag hoeveel kilometer met een transportfiets tandwiel, beduidend minder dan ik had verwacht! Ik had anderhalf jaar geleden een nieuw 22T achtertandwiel op mijn dagelijkse transportfiets gezet, en die had nu al duidelijke weerhaken en liep niet lekker meer. De ketting is nog niet versleten, die heb ik laatst nog nagemeten. Dit is de slijtage in anderhalf jaar tijd, waarin ik relatief weinig heb gefietst, een paar duizend kilometer hooguit. Dit valt me erg tegen. Ik heb de weerhaken weggeslepen, zodat hij weer een tijdje meekan, naar als het zo doorgaat, dan is er over een paar jaar al niet veel meer over van dit tandwiel.
IMG_20180902_100635.jpg
IMG_20180902_100656.jpg
Nu is het ook zo dat mijn achtertandwiel en kettingblad niet helemaal in lijn lopen. Dat zie je ook aan de slijtage aan de zijkant van het tandwiel. Ik heb dat nu geprobeerd op te lossen, door een langere Favorit as erin te zetten, met een vulring links, om de naaf ongeveer een milimeter of 4 naar rechts te verplaatsen. Maar ik heb ook de ketting gelijk weer even schoon gemaakt, want die was weer flink vies.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

8 maanden verder, en de ketting liep alweer zo slecht dat ik de tanden weer moest slijpen om de weerhaken te verwijderen. Dat is ongeveer 1000 km verder. Ik ben intussen overgestapt op een andere ketting, die ik nu met teflon spray smeer. Hopelijk weert dat het nodige vuil, en kan ook het tandwiel wat langer mee. De foto's zijn voor het slijpen:
IMG_20190505_130847.jpg
IMG_20190505_130852.jpg
Ik heb ook de scherpe randjes wat afgerond, wat ook veel hielp bij mijn Magneet met het soepel lopen van de ketting.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door de rode »

vroeger werd altijd geadviseerd ketting en tandwielen tegelijk te vervangen omdat het op elkaar in-slijt
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat was toen tandwielen nog gewoon te koop waren. Deze tandwielen zijn eindig kwa voorraad, dus ik moet er zo veel mogelijk kilometers uithalen.

P.s. lijkt me stug dat ze echt op elkaar inslijten. De ketting wordt langer door slijtage, en de afstand tussen de tanden niet (zelfs iets korter, omdat de radius door slijtage wat verkleind). Het is meer dat je fiets beter rijdt met zowel een nieuw tandwiel als ketting, dus als het niet zo veel kost gewoon beiden vervangen. Maar dan ben ik in een jaar of 8 door mijn voorraad tandwielen heen als ik dat zou doen, en dat is wel erg zonde.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Fotomaan »

Het ligt ook wel een beetje aan de kwaliteit van het materiaal waar een tandwiel van gemaakt is. Ik heb een tandwiel 1/2 bij 3/16 wat op een Engelse naaf is gemonteerd, een Clipper die in mijn Juncker is gespaakt en waar ik het meest mee fiets. Die heeft dit weekend een servicebeurt gehad en toen kwam ik er achter dat het achterste tandwiel nauwelijks versleten is. Ik was daar niet alleen blij maar ook zeer verbaasd over omdat ik veel kilometers heb gedraaid en met eerdere tandwielen niet zulke goede ervaringen heb.
De ketting die indertijd nieuw op het nieuwe tandwiel is gemonteerd is een Wippermann en die kan ik aanbevelen. Die loopt geruisloos over de tandwielen heen en kwam nog steeds niet omhoog op het voorste kettingblad en is dus ook nog steeds in goede conditie.
https://www.kreidlerparts.com/parts/27. ... -Wipperman
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 11 dec 2021, 20.34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 6 mei 2019, 08.25 Dat was toen tandwielen nog gewoon te koop waren. Deze tandwielen zijn eindig kwa voorraad, dus ik moet er zo veel mogelijk kilometers uithalen.

P.s. lijkt me stug dat ze echt op elkaar inslijten.
Dan pak je toch eens een aandrijflijn die al aardig op weg is en vervang je alleen de ketting of alleen een tandwiel. Je zal merken dat het beroerd loopt totdat beide komponenten vernieuwd zijn. De tandholtes worden breder (te zien aan de spitser wordende punten, waardoor de langere steek van de ketting weer plaats krijgt.

En oude tandwielen bewaren als die een niet courante passing hebben, je kan er altijd weer een verse tandring op lassen,
/Marten
Plaats reactie