Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:
jon8th8n schreef:Ik heb even zitten meten, de breedte van de schakels binnenin is 5mm(op de kop). Tandblad is het bekende 4,76mm. Mijn oude wipperman ketting was 5,15mm breed. Mss is die 0,24mm te weinig speling?

edit: ik heb zitten lezen op brommerfora en een nieuwe ketting maakt blijkbaar gemakkelijk vaak wat geluid. Als het in de breedte zit kan het denkelijk ook geen kwaad. Ik ga eens zien hoe ze over een weekje klinkt.
Ik heb het bij mij nagemeten. De Iris RX heeft een binnenbreedte van slechts 4,4mm, de Wippermann 4,8mm. Het tandwiel is ook 4,4mm, dus dat verklaard dat de Iris RX er zo slecht over loopt. Niet kopen dus.
Dan zou je dus met die Tsubaki chain Gamme QRS ruim toekomen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oh, hier zijn die niet duur, en precies op maat te bestellen: https://www.bike-design.com/nl-nl/catal ... etting=415 En voor dezelfde prijs als bij Toon heb je er daar bijna 3 :)

Mijn Joka kruisframe heeft 114 schakels, dus iig geen veelvoud van 22, dat scheelt weer.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Rob Houkes schreef:Zitten dat versleten kettingblad en achtertandwiel er nog op? Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van het gekraak bij het aanzetten. Daar slijt je ketting natuurlijk weer extra hard van, dus ik zou die tandwielen zsm vervangen. Het achtertandwieltje komt er al aan begrijp ik :-)

Groetjes en succes met knutselen, Rob
Rob, je had het helemaal bij het juist eind! 8-)

Het voortandwiel was best nog OK, maar het achtertandwiel was echt helemaal haaienvin. Ik heb een reservetransportwielen set en heb het achterwiel gewisseld. Ik gebruik deze wielen iets minder graag omdat het een minder vette velg en spaken opzitten en omdat er een Favorit naaf (er stond een 3 op, dus deze kan wel dikke spaken hebben) inzit. De binnenzijde van de favorit is wel vervangen door een f&s binnenkant, over omgekeerde wereld gesproken :D

Daar zat een klipon tandwiel op in nog goede staat. De fiets is nu helemaal stil! Prachtig toch! Dat oude tandwiel doet het helemaal goed (was ook visueel nog OK).

Als het nieuwe tandwiel een keer hier geraakt kan ik mijn mooie wiel er terug inzetten en doet die ketting het dus goed! Probleem opgelost zou ik zeggen.

Bedankt allemaal voor de hulp!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En voor mij ook een probleem opgelost :) Fiets-ze. P.s. heb je foto's van je fiets? Altijd leuk om te zien waar anderen mee rijden.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:En voor mij ook een probleem opgelost :) Fiets-ze. P.s. heb je foto's van je fiets? Altijd leuk om te zien waar anderen mee rijden.
Ik heb geen recente foto's, maar mijn fiets heeft wel de site gestaan:
http://www.transportfiets.net/2012/09/1 ... de-weg-op/

en ook nog eens

http://www.transportfiets.net/2015/02/0 ... waagenaar/

en mijn bakfiets :D
https://www.dropbox.com/s/h20q2sx81fdz6 ... 5.jpg?dl=0

Ik had ook nog een gazelle transporter, maar daar heb ik een ongeluk mee gehad en dat frame is helemaal gescheurd :|
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ah mooi, die fiets herken ik :) Ook een mooie bakfiets. Zonde van de Gazelle. Nog plannen hem ooit te fixen? Voordeel van staal is dat er veel gerepareerd kan worden, mist je het geduld ervoor hebt.

P.s. nog even de vergelijking tussen de oude 3/16" Wippermann fietsketting (boven) en de (te smalle) Iris RX brommerketting (onder):
IMG_20171115_174559a.jpg
IMG_20171115_174559a.jpg (278.89 KiB) 6948 keer bekeken
De oude 3/16" fietskettingen zijn kwa schakelplaten hetzelfde als normale kettingen, maar alleen de binnenruimte is breder. Bij brommerkettingen zijn de platen veel dikker, en ook hoger.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Ah mooi, die fiets herken ik :) Ook een mooie bakfiets. Zonde van de Gazelle. Nog plannen hem ooit te fixen? Voordeel van staal is dat er veel gerepareerd kan worden, mist je het geduld ervoor hebt.

P.s. nog even de vergelijking tussen de oude 3/16" Wippermann fietsketting (boven) en de (te smalle) Iris RX brommerketting (onder):
IMG_20171115_174559a.jpg
De oude 3/16" fietskettingen zijn kwa schakelplaten hetzelfde als normale kettingen, maar alleen de binnenruimte is breder. Bij brommerkettingen zijn de platen veel dikker, en ook hoger.
De gazelle staat even op zolder, het is eventjes 'genoeg' geweest. Ik heb die fiets gekocht toen ik 15 was zonder veel kennis van zaken en het is altijd een zorgenkindje geweest. Veel van geleerd, maar even beu. Ik krijg nog wel eens 'goesting'.

Het kan best wel dat die andere origineler zijn, maar ik vind die lekker ruige brommerkettingen wel wat hebben. :twisted:
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Vandaag even test gereden na onderhoud. Maar loopt nog niet helemaal lekker. Even het tandwiel nog eens nader bekeken en toen vond ik de weerhaken:
tanden.jpg
tanden.jpg (88.47 KiB) 6934 keer bekeken
Er zit nog wel voldoende vlees op het tandwiel om de weerhaken weg te slijpen, maar nog even werk aan dus voor hij weer soepel rijdt.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Gelukkig heb je nog andere fietsen! :D

Dat zijn wel serieuze weerhaken voor zo een dik tandwiel.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Ik heb nog een passende ketting gevonden bij de lokale scootershop.

Van Regina, Ciclomotori Moped, 415, ORO 122.

Volgens de eigenaar een kwalitatief betere ketting, voor 20,5EURO gekocht.

Past mooi op de tandwielen en is 5,15mm breed. :ugeek:
Plaats reactie