Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat hoort eigenlijk niet. Het kan komen door versleten tandwiel, tandwielen die niet mooi oplijnen of toch doordat de ketting niet helemaal goed past.

Dus wie weet een nieuwe ketting die iig zeker genoeg ruimte heeft?

P.s. de kettingen bij Toon zijn wel duur. Een normale prijs voor deze kettingen is 10-15 euro, zie: http://jarnos-puch-shop.nl/index.php?it ... 23&lang=NL
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Vervelend zeg... Toch geen goedkoop grapje. De uitlijning is in orde, de ketting heeft in de breedte ook genoeg ruimte, zit een klein beetje speling in de breedte op. Ze daalt verder ook mooi in volgens wat ik kan zien. Ik heb ze ook getest op het crankstel van mijn bakfiets en ook daar lijkt ze te passen.
Zou inderdaad heel erg handig zijn mocht iemand een oplossing weten... :cry:
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Ik heb even zitten meten, de breedte van de schakels binnenin is 5mm(op de kop). Tandblad is het bekende 4,76mm. Mijn oude wipperman ketting was 5,15mm breed. Mss is die 0,24mm te weinig speling?

edit: ik heb zitten lezen op brommerfora en een nieuwe ketting maakt blijkbaar gemakkelijk vaak wat geluid. Als het in de breedte zit kan het denkelijk ook geen kwaad. Ik ga eens zien hoe ze over een weekje klinkt.
Laatst gewijzigd door jon8th8n op 14 nov 2017, 10.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zal het bij mij nog eens nameten. Er zitten nog geen weerhaakjes op het tandwiel? Dat heb ik wel gehad, daar bleef de ketting achter haken als hij eraf liep. Ook kan de ketting tegen een van de bouten van het kettingscherm lopen. Dat heb ik ook al gehad bij mijn bakfiets. Het duurde daar even eer ik dat vond. En bij een van mijn transportfietsen moest ik door de dikte van de ketting de sluiting aan de binnenkant plaatsen, anders tikte die steeds tegen het kettingscherm. Zo'n brommerketting is ook een stuk dikker dan de originele 3/16" fietskettingen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. ik heb ook zo'n Iris RX ketting gehad op mijn Juncker. Daar liep hij opzich prima, behalve als de ketting slingerde als ik door hobbels ging. Dan voelde ik hij soms wat haakte. Het zal ook per tandwiel afhangen, niet alleen de dikte maar ook de afschuining.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Zitten dat versleten kettingblad en achtertandwiel er nog op? Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van het gekraak bij het aanzetten. Daar slijt je ketting natuurlijk weer extra hard van, dus ik zou die tandwielen zsm vervangen. Het achtertandwieltje komt er al aan begrijp ik :-)

Groetjes en succes met knutselen, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Rob Houkes schreef:Zitten dat versleten kettingblad en achtertandwiel er nog op? Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van het gekraak bij het aanzetten. Daar slijt je ketting natuurlijk weer extra hard van, dus ik zou die tandwielen zsm vervangen. Het achtertandwieltje komt er al aan begrijp ik :-)

Groetjes en succes met knutselen, Rob
Die zitten er inderdaad nog op.
En je bent juist geinformeerd inderdaad?! :shock:
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

jon8th8n schreef:En je bent juist geinformeerd inderdaad?!
Jazeker, door jou dacht ik, als reactie op
Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. hier staat een 21 tands tandwiel te koop, en niet eens zo heel duur:
http://scheunenfun.de/ritzel_schrauben.htm
schreef je
jon8th8n schreef:Bedankt voor de tip, ik heb al een mailtje gestuurd!
Ik koop ook wel eens wat bij Scheunenfun, als er op de site nog geen verkocht bij staat is het er meestal nog wel. Ik ging er dus van uit dat de koop geslaagd was, wellicht wat voorbarig. :oops:
Wel jammer eigenlijk, ik had ook al een oogje op dat tandwieltje... maar jij hebt 'm harder nodig denk ik ;)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Rob Houkes schreef:
jon8th8n schreef:En je bent juist geinformeerd inderdaad?!
Jazeker, door jou dacht ik, als reactie op
Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. hier staat een 21 tands tandwiel te koop, en niet eens zo heel duur:
http://scheunenfun.de/ritzel_schrauben.htm
schreef je
jon8th8n schreef:Bedankt voor de tip, ik heb al een mailtje gestuurd!
Ik koop ook wel eens wat bij Scheunenfun, als er op de site nog geen verkocht bij staat is het er meestal nog wel. Ik ging er dus van uit dat de koop geslaagd was, wellicht wat voorbarig. :oops:
Wel jammer eigenlijk, ik had ook al een oogje op dat tandwieltje... maar jij hebt 'm harder nodig denk ik ;)

Groetjes, Rob
Hazo! Juist ja. :D

Hij heeft nog niet gereageerd, bedankt om het aan mij te laten, als ik je eens tegenkom trakteer ik je een koffie (of iets sterker 8-) )

en jeroen ook voor de tip
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

jon8th8n schreef:Ik heb even zitten meten, de breedte van de schakels binnenin is 5mm(op de kop). Tandblad is het bekende 4,76mm. Mijn oude wipperman ketting was 5,15mm breed. Mss is die 0,24mm te weinig speling?

edit: ik heb zitten lezen op brommerfora en een nieuwe ketting maakt blijkbaar gemakkelijk vaak wat geluid. Als het in de breedte zit kan het denkelijk ook geen kwaad. Ik ga eens zien hoe ze over een weekje klinkt.
Ik heb het bij mij nagemeten. De Iris RX heeft een binnenbreedte van slechts 4,4mm, de Wippermann 4,8mm. Het tandwiel is ook 4,4mm, dus dat verklaard dat de Iris RX er zo slecht over loopt. Niet kopen dus.
Plaats reactie