Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En deze kwam van mijn Juncker af:
IMG_20160804_180308.jpg
IMG_20160804_180308.jpg (247.06 KiB) 6564 keer bekeken
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Omdat Esjot nog steeds niet heeft gereageerd ben ik naarstig naar andere bronnen voor 20 tands transportfietstandwieltjes op zoek gegaan. En wat blijkt, ze zitten namelijk alleen op transportfietsen maar ook op de wereldberoemde Zwitserse legerfietsen, ook wel bekend als Ordonnanzrad 05. Een ontwerp uit 1905, toen 1/2 x 3/16 kettingen nog heel gewoon waren (??). Ze zijn ze in ieder geval tot in de jaren 90 in gebruik gebleven, zonder noemenswaardige wijzigingen, ongelooflijk toch? Ook Wippermann kettingen in 1/2 x 3/16 zijn daarom nog wel te vinden!

De kettingkransjes zijn bv hier te koop, ook in 16-19 en 21 tands: http://www.veloklassik.ch/produkt-kateg ... tenraeder/
Bijpassende kettingen hebben ze daar ook, maar goedkoop is het allemaal niet. Wel véél onderdelen!

Een tweede bron voor kettingkransjes is deze: https://shop.strato.de/epages/62098650. ... lo%2005%22
Hier zijn ze aanmerkelijk goedkoper, maar helaas kreeg ik na mijn bestelling het bericht dat ze tijdelijk niet kunnen verzenden... nog niet betaald gelukkig! Ik hou wel contact met ze en meld het wel als ze weer verzendbaar zijn.

Kettingen zijn ook op ebay te koop: https://www.ebay.de/itm/Rotstern-Kette- ... 0759740529

Met wat meer zoekwerk zijn er vast nog wel meer te vinden, maar hier kunnen we wel weer even mee vooruit toch? :-)

Groetjes en alvast een gelukkig nieuwjaar allemaal!

Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Goed bezig! Ik heb het tandwiel op mijn stafiets bijgewerkt, rechts voor, links na:
IMG_20171226_131757a.jpg
IMG_20171226_131757a.jpg (439.42 KiB) 6519 keer bekeken
Zoals je kunt zien is de loslaat hoek drastisch veranderd door een beetje materiaal weg te slijpen, zodat de ketting weer makkelijk los komt zonder dat hij blijft haken.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. bij de kettingen op ebay staat niets over dat het 3/16" kettingen zijn. Rotstern Wippermann kettingen zijn er ook in 1/8". En ook belangrijk dat het wel voldoende schakels zijn. Ik ben ze ook van 110 schakels tegengekomen, en bij transportfietsen heb je meestal 112 of 114 schakels nodig.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Trouwens ook wel interessant dat http://www.veloklassik.ch opsteek tandwielen heeft in 3/16" maat als ik het goed begrijp. Dan kun je die op nieuwere Torpedo naven zetten.

Mocht je er trouwens een bestelling doen, dan wil ik wel een paar 20 tands schroeftandwielen meebestellen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door jon8th8n »

Heel goed gevonden Rob!

Die opstekers zijn inderdaad heel boeiend, ik heb er al over gedacht op mijn dagelijkse transporter een drijfkop met opsteektandwiel te zetten. Ik ga er sowieso zo 1 bestellen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Mocht je er trouwens een bestelling doen, dan wil ik wel een paar 20 tands schroeftandwielen meebestellen.
Ik heb vier 20 tands tandwielen (en een stel handvatten) besteld bij JUWA, omdat ze onder de E40 sowieso niet verzenden. Daar mag je er wel een of twee van over nemen, mits ze ooit weer bezorgd kunnen worden. Ik zal vragen of ze er nog meer hebben, als je wil pas ik de bestelling dan nog aan. Altijd handig, een voorraadje :-) Het zal wel even duren, de medewerker die de pakketjes deed heeft net een hartaanval gehad... vandaar dat de verzending er even uit ligt. Mocht het erg lang gaan duren dan bestel ik ze wel bij veloklassik.ch.
Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. bij de kettingen op ebay staat niets over dat het 3/16" kettingen zijn. Rotstern Wippermann kettingen zijn er ook in 1/8".
Van de kettingen heb ik er ook meteen maar vier besteld. Je hebt wel gelijk dat de maat er niet bij staat, maar er staat wel specifiek dat ze passen op de zwitserse ordonnanzrad. Ik hoop dus maar dat ze goed zijn, en anders stuur ik ze gewoon terug. Of ik verpats ze door, wippermann kettingen zijn hier maar lastig te krijgen, ook in 1/8.

groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Rob Houkes »

De wippermann rotstern kettingen van ebay zijn binnengekomen, ze zijn 1/2 x 3/16 en 114 schakels lang, perfect dus! Hele mooie ketting, ziet er veel beter uit dan zo'n lompe dikke brommerketting. Ik heb er meteen een op m'n fiets gezet, die ik in een moeite door ook maar een grote beurt heb gegeven. Die kan dus weer even mee :-)

Van Juwa geen bericht meer gehad, dus ik ga toch maar tandwieltjes in Zwitserland bestellen. M'n enige bruikbare 20 tands exemplaar begint ook al lichte weerhaakjes te ontwikkelen... Als je er ook nog een paar wil Jeroen, geef dan even door hoeveel. Jonathan kan ze denk ik beter zelf bestellen, vanwege de dubbele verzendkosten als ik ze ook weer op moet sturen. Geldt ook voor eventuele andere meelezers, behalve als ze in Leiden wonen; dan kun je ze op komen halen ;)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is goed nieuws, dan ga ik ook wat kettingen bestellen.

Wat betreft tandwielen, 2 stuks 20 tands, dan heb ik een goed gevulde voorraad.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aantal km met een transportfietsketting blad/wiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oh helaas, de kettingen op Ebay zijn uitverkocht.
Plaats reactie