Sturmey Archer perikelen
Geplaatst: 11 dec 2017, 15.14
Beste groep,
Ik heb afgelopen dagen de gelegenheid gekregen om een vroeg S.A. bovenbuis versteller na te maken.
Erg lastig aan te komen en omdat ik in Vianen enige jaren terug al een versnellingsnaaf van dit vroege model heb kunnen kopen was het de moeite waard om er maar eens een versteller voor te fabriceren.
Klusje tussendoor zeg maar.
Ik ben na het maken van een tekening van de originele begonnen met het zwarten van een staalplaat van 2 mm.
Dat ''zwarten'' maakt het makkelijk om een tekening uit te krassen. Ik gebruik daar zwarte stift voor maar er zijn ook spuitbussen in de handel speciaal voor dit doel.
Na het nodige vijl en boorwerk had ik de diverse platen waaruit de versteller bestaat klaar.
Ik heb tot nu toe de ogen aan het bevestigingsbeugeltje niet gemaakt .De beugel is ook wat te lang. Ik heb dit gedaan om rekening te houden met de grotere diameter bovenbuis van Fongers.
Mocht zo`n fiets op m`n pad komen dan heb ik niet een beugel gemaakt die te krap is. De meeste fietsen hebben een bovenbuis van plm 25mm. Fongers heeft iets in de buurt van 28mm. zonde om dan de boel weer te moeten verlengen.
Zie hier het voorlopig resultaat. Niet slecht toch?
De naaf is het naamloze model dat voor de S.A. V naaf in gebruik was. In feite qua werking een S.A. X naaf maar dan met een andere afsluiting aan tandwielkant (geen schroefdraad).
Je demonteert de naaf door de andere kant rechtsom los te draaien en kan dan het hele binnenwerk uit de naaf trekken.
Je ziet op de foto achter het tandwiel dat er geen schroefcup zit. Dit model naaf komt uit de periode 1905 tot 1907. Het model voor deze naaf had haar kettinkje aan de niet-tandwiel kant.
Er zijn Fongers foto`s (Gron. Archief) met dit type naaf.
Na de mislukte V naaf (zie Lea Francis restauratie) kwam de x naaf. Een verbeterde versie dus van deze bovenstaande naaf.
Daarna kwam in 1915 de A naaf uit. Een verbeterde versie weer van de V naaf.
De naaf is herkenbaar aan de rand die in de naafhuls zit.
De naaf is net als de V naaf uitgerust met twee planetaire stelsels alleen hebben ze heel verstandig de kogeltjes uit de planeetwieltjes weg gelaten. Bij de V naaf gaf dat ernstige moeilijkheden.
De schakelvolgorde is anders dan bij de X en de K naaf en dat is terug te zien op de versteller.
Hoog -laag-normaal in plaats van oplopend zo als bij de X, K en AW.
De versteller is ook wat smaller dan de K versteller
Deze A versteller komt van de beurs in Ranst afgelopen keer. Heel soms kom je m` tegen.
In 1921 komt de K naaf op de markt. Mogelijk is een jaar eerder al een proef-serie uitgebracht maar zover ik weet zijn de vroegste Nederlandse fietsen met een K naaf die uit 1921.
Het lijkt er op dat de versnellingsnaaf gaat werken. Nu nog een ''lekker fietsje'' er bij vinden
Groeten,
Maarten
Ik heb afgelopen dagen de gelegenheid gekregen om een vroeg S.A. bovenbuis versteller na te maken.
Erg lastig aan te komen en omdat ik in Vianen enige jaren terug al een versnellingsnaaf van dit vroege model heb kunnen kopen was het de moeite waard om er maar eens een versteller voor te fabriceren.
Klusje tussendoor zeg maar.
Ik ben na het maken van een tekening van de originele begonnen met het zwarten van een staalplaat van 2 mm.
Dat ''zwarten'' maakt het makkelijk om een tekening uit te krassen. Ik gebruik daar zwarte stift voor maar er zijn ook spuitbussen in de handel speciaal voor dit doel.
Na het nodige vijl en boorwerk had ik de diverse platen waaruit de versteller bestaat klaar.
Ik heb tot nu toe de ogen aan het bevestigingsbeugeltje niet gemaakt .De beugel is ook wat te lang. Ik heb dit gedaan om rekening te houden met de grotere diameter bovenbuis van Fongers.
Mocht zo`n fiets op m`n pad komen dan heb ik niet een beugel gemaakt die te krap is. De meeste fietsen hebben een bovenbuis van plm 25mm. Fongers heeft iets in de buurt van 28mm. zonde om dan de boel weer te moeten verlengen.
Zie hier het voorlopig resultaat. Niet slecht toch?
De naaf is het naamloze model dat voor de S.A. V naaf in gebruik was. In feite qua werking een S.A. X naaf maar dan met een andere afsluiting aan tandwielkant (geen schroefdraad).
Je demonteert de naaf door de andere kant rechtsom los te draaien en kan dan het hele binnenwerk uit de naaf trekken.
Je ziet op de foto achter het tandwiel dat er geen schroefcup zit. Dit model naaf komt uit de periode 1905 tot 1907. Het model voor deze naaf had haar kettinkje aan de niet-tandwiel kant.
Er zijn Fongers foto`s (Gron. Archief) met dit type naaf.
Na de mislukte V naaf (zie Lea Francis restauratie) kwam de x naaf. Een verbeterde versie dus van deze bovenstaande naaf.
Daarna kwam in 1915 de A naaf uit. Een verbeterde versie weer van de V naaf.
De naaf is herkenbaar aan de rand die in de naafhuls zit.
De naaf is net als de V naaf uitgerust met twee planetaire stelsels alleen hebben ze heel verstandig de kogeltjes uit de planeetwieltjes weg gelaten. Bij de V naaf gaf dat ernstige moeilijkheden.
De schakelvolgorde is anders dan bij de X en de K naaf en dat is terug te zien op de versteller.
Hoog -laag-normaal in plaats van oplopend zo als bij de X, K en AW.
De versteller is ook wat smaller dan de K versteller
Deze A versteller komt van de beurs in Ranst afgelopen keer. Heel soms kom je m` tegen.
In 1921 komt de K naaf op de markt. Mogelijk is een jaar eerder al een proef-serie uitgebracht maar zover ik weet zijn de vroegste Nederlandse fietsen met een K naaf die uit 1921.
Het lijkt er op dat de versnellingsnaaf gaat werken. Nu nog een ''lekker fietsje'' er bij vinden
Groeten,
Maarten