Gazelle 358853

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

Net gebeld dat mijn zuster mijn nieuwe Gazelle heeft opgehaald.
Of nieuw? Hij is ouder dan de gene die ik hiervoor had maar ben er nu al blij mee, kan niet wachten om te beginnen met het mooi maken van dit ding.

Als ik het goed gezien heb op de foto's zijn de naven en vrijwel alle andere onderdelen origineel, op het wat in het oog springend zadel na dan. Mijn zus kreeg er nog een paar moffen een koplamp en dynamo bij ook, kan niet beter!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door asterduc »

gefeliciteerd alvast met je nieuwe oudje.
Ben benieuwd naar de fotos!

ik wil ook wel zo'n zuster :D
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle 358853

Bericht door Elibert van Dalen »

hier ook zeer benieuwd!!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

gefeliciteerd! aan het framenummer te zien is dat de fiets uit oudehaske, toch? zag er inderdaad oud en origineel uit. heb een keer gebeld met de verkoper en die kon geen biezen en transfers meer ontwaren. ben heel benieuwd of die er (toch) nog opzitten. veel plezier ermee!

groeten,
arjan kloosterman
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

Hij is er!

Gisteren heen en terug naar Heerenveen geweest om mijn zus te verlossen van deze fiets, hij is mooi bewaard gebleven.

Afbeelding

Het voorwiel is niet origineel en de binnenband achter wil naar buiten komen, dus die buitenband moet maar even vervangen.
Dus nu maar eens kijken wat voor voorwiel hier in kan.

Er zit een simplex dynamo op, met een mij onbekende koplamp en Spanninga achterlicht van het oude model, wat ik van Phoenix fietsen ken.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit ook een gaatje onder het plaatje op het spatbord, iemand enig idee waarom?
Afbeelding


Maar er zit een platter model koplamp van VT bij met een VT dynamo met nummer 620844, die mijn zus er met 2 moffen bij kreeg.
Afbeelding
Zijn dit de originele onderdelen?

Volgens mij is de fiets op enig moment overgelakt, en niet heel geweldig, en heeft hij een tikje gehad van voren waardoor de voorvork iets achterover staat.

Een bagage drager met eronder uitsparingen? Is dat voor de oude snelbinders? Of iets nog bijzonderders?
Afbeelding

om het zadel kan ik niet anders dan lachen, vooral omdat iemand de zadelpen verkeerd erop geplaatst heeft, wat best knap is!
Afbeelding

Ik ben er blij mee!
Laatst gewijzigd door HJvMontfort op 9 nov 2012, 12.30, 1 keer totaal gewijzigd.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

arjank schreef:gefeliciteerd! aan het framenummer te zien is dat de fiets uit oudehaske, toch? zag er inderdaad oud en origineel uit. heb een keer gebeld met de verkoper en die kon geen biezen en transfers meer ontwaren. ben heel benieuwd of die er (toch) nog opzitten. veel plezier ermee!

groeten,
arjan kloosterman
Er zitten biezen op de kettingkast, maar de rest is volgens mij overgekalkt; wat ik niet verbazend vind bij een dergelijke leeftijd, als ik zo oud ben zit ik vast ook niet meer strak in de verf zegmaar

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 358853

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er heel goed uit die Gazelle!

Dat gat onder het spatbordplaatje klopt.
Eigenlijk hoort daar het achterlicht ,of beter nog een reflector te zitten. Tot de invoering van het witte achterspatbord (1935) had Gazelle net zo als Fongers het achterlicht onder de spatbordbeugel zitten.
Bij introductie van het witte achterspatbord hebben ze een en ander anders vorm gegeven.
De fiets ziet er erg orgineel uit. Zelfs een vrijwielnaaf achter in. Vaak is die vervangen door een terugtraprem.
De haakjes onder de orginele Gazelle bagagedrager zijn idd voor lederen riempjes ;de voorgangers van snelbinders.
De schroefjes van de spatbordbeugels zitten bij deze fiets nog rechtstreeks geschroefd in de beugel. Erg lastig om los te maken maar wel de moeite waard om te behouden.
succes met de fiets en groet,
Maarten
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

leuke fiets hoor! jammer dat ie geverfd is, maar je kan niet alles hebben in het leven...
't is nog een mooie, oude nikkel-uitvoering, logisch gezien de leeftijd. de zadelpen is omgedraaid om een iets betere zitpositie te krijgen, met een haakse pen zit je wat (te) dicht op het stuur. opmerkelijk vind ik dat de fiets vaste (aangesoldeerde) pomphouders heeft, ipv in die tijd gebruikelijke losse steuntjes.
over de verlichting: in de tijd dat de fiets geleverd is (1929/1930) was verlichting niet standaard. ik ben geen echte gazelle-kenner en weet niet of gazelle toentertijd al eigen verlichtingsets had. de vt-set komt iig uit die tijd (ca 1928-1934) en zou ik monteren.
over de kettingkast: die is niet origineel en duidelijk veel jonger (na 1955/1960), want uitgerust met een rits (spiralen met een pen). ook de jasbeschermers lijken me van na 1950.
het zadel tenslotte is volgens mij een bromfietszadel, van een solex ofzo. zet er, om het beeld kloppend te maken, een oud krulzadel van lepper op of een gazelle hygienisch zadel. dat laatste is een advies, natuurlijk.
nogmaals: veel plezier ermee!

hartelijke groet, arjan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

nabrander: ook de lamp die erop zit lijkt me oud (ca 1935). kun je geen merk vinden? kijk anders ook even of er een gravering in het glas zit. misschien is dit wel de originele lamp. als we het merk weten kunnen we die vraag beantwoorden/benaderen.

groet,
arjan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

nabrander 2: gazelle kwam in 1929 met eigen verlichtingsmerken: elga, prico en arko. verlichting werd inderdaad alleen tegen meerprijs geleverd.

arjan
Plaats reactie