Pagina 1 van 1

wie kan mij helpen met bouwjaar en merk van transportfiets?

Geplaatst: 24 dec 2017, 21.36
door transportrijwiel
beste leden,

wie weet van welk deze transportfiets is en uit welk bouwjaar?

alvast dank.

Theo

Re: wie kan mij helpen met bouwjaar en merk van transportfie

Geplaatst: 24 dec 2017, 23.53
door Jeroen Zuiderwijk
Hallo Theo,

Dit is een zeer generiek model, dus dat maakt het bepalen van het merk niet makkelijk. Dateren kan eventueel wel. De achternaaf is meestal een Fichtel & Sachs Torpedo. Die hebben meestal een jaartal ingeslagen (zoals hier te zien: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/2 ... m-all.html)

Verdere middelen voor datering: staat voorop het rek Roelewiel, of Standaard? Alles is zo te zien overgeverfd, inclusief de blanke delen. Het balhoofd is normaal blank metaal, verchroomd of vernikkeld. Is dit vernikkeld, dan hoogstwaarschijnlijk voor de oorlog.

Het serienummer kan ook eventueel helpen met datering en bepaling van het merk. Al moet je daarvoor wel het type serienummer kunnen herkennen. Verder hebben sommige merken een specifiek kettingblad, dus ook dat zou kunnen helpen met de identificatie. Maar die kan ik niet zien op de foto.

Als dat allemaal niet helpt, helpt het soms om de hele fiets uit elkaar te halen, en ieder merkje op onderdelen te bekijken, mits aanwezig. Dat is zowiezo aan te raden met een oude transportfiets, om alle delen te inspecteren op slijtage/schade, en alle draaiende delen te reinigen en in te vetten. Zo te zien is deze nog behoorlijk origineel, maar dat kan betekenen dat er dus ook al heel lang geen groot onderhoud meer gedaan is. Alle lagers staan dan meestal volledig droog, en vaak is de ketting zwaar versleten, en moet vervangen (hopelijk zonder dat de tandwielen ook opgesleten zijn hierdoor).

De achterband is nog een originele spekband. Wees daar zuinig mee, want die worden zeldzaam. En ze gaan niet lang mee als je er vaak op fietst.

Re: wie kan mij helpen met bouwjaar en merk van transportfie

Geplaatst: 25 dec 2017, 00.00
door Jeroen Zuiderwijk
N.b. hier is nog wat van dezelfde informatie voor datering/identificatie, met helpende afbeeldingen:
http://www.transportfiets.net/2010/10/2 ... rtfietsen/

Re: wie kan mij helpen met bouwjaar en merk van transportfie

Geplaatst: 26 dec 2017, 20.36
door transportrijwiel
beste Jeroen,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide beantwoording op mijn vragen naar het merk en de leeftijd van mijn transportfiets. Je inspanning waardeer ik zeer. Ik zal op zoek gaan naar de specifieke kenmerken zoals je beschreven hebt. de fiets is al zeker 40 jaren in mijn bezit. indertijd heb ik hem bij een boer van de hooizolder gehaald. hij was volledig verroest. ik heb hem, met de ondeskundigheid van toen, inderdaad ontroest en opnieuw geschilderd. alle draaiende delen werken soepel en hebben weinig tot geen speling. met de kennis van nu. vooral opgedaan met het lezen van jouw adviezen over het vooral NIET overschilderen, had ik e.e.a. anders aangepakt. het is zoals het is. hopelijk kan ik binnenkort melden wat de kenmerken zijn. met groet, Theo
Jeroen Zuiderwijk schreef:Hallo Theo,

Dit is een zeer generiek model, dus dat maakt het bepalen van het merk niet makkelijk. Dateren kan eventueel wel. De achternaaf is meestal een Fichtel & Sachs Torpedo. Die hebben meestal een jaartal ingeslagen (zoals hier te zien: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/2 ... m-all.html)

Verdere middelen voor datering: staat voorop het rek Roelewiel, of Standaard? Alles is zo te zien overgeverfd, inclusief de blanke delen. Het balhoofd is normaal blank metaal, verchroomd of vernikkeld. Is dit vernikkeld, dan hoogstwaarschijnlijk voor de oorlog.

Het serienummer kan ook eventueel helpen met datering en bepaling van het merk. Al moet je daarvoor wel het type serienummer kunnen herkennen. Verder hebben sommige merken een specifiek kettingblad, dus ook dat zou kunnen helpen met de identificatie. Maar die kan ik niet zien op de foto.

Als dat allemaal niet helpt, helpt het soms om de hele fiets uit elkaar te halen, en ieder merkje op onderdelen te bekijken, mits aanwezig. Dat is zowiezo aan te raden met een oude transportfiets, om alle delen te inspecteren op slijtage/schade, en alle draaiende delen te reinigen en in te vetten. Zo te zien is deze nog behoorlijk origineel, maar dat kan betekenen dat er dus ook al heel lang geen groot onderhoud meer gedaan is. Alle lagers staan dan meestal volledig droog, en vaak is de ketting zwaar versleten, en moet vervangen (hopelijk zonder dat de tandwielen ook opgesleten zijn hierdoor).

De achterband is nog een originele spekband. Wees daar zuinig mee, want die worden zeldzaam. En ze gaan niet lang mee als je er vaak op fietst.