Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeuken)
Geplaatst: 2 jan 2018, 00.08
Van mijn Joka/Magneet stafiets was het stuur in het verleden mishandeld. De handvatten waren omhoog gebogen, en niet zachtzinnig. Ze stonden onder ongelijke hoeken, en rechts was zelfs naar binnen gebogen. Ook zaten er lelijke knikken, waarschijnlijk doordat ze in een bankschroef gezet waren, waardoor de buis flink geplet was aan beide kanten. Hier is de oorspronkelijke situatie te zien:
Aangezien de handvatten los zaten, heb ik die erafgehaald. Dat gaf een stuk meer mogelijkheden om de schade te herstellen.
Als eerste de stand van de handvatten gecorrigeerd. Hiervoor maakte ik eerst een houten houder, door een gat door een balk te boren groot genoeg voor de stuurbuis en die in tweeën te splijten. Daarmee kon ik het stuur klem zetten in de bankschroef, zonder de buis te pletten. Vervolgens een stalen staaf omwikkeld met keukenpapier, en die in de uiteinde gestoken van de handvatten van de stuurbuis, en die in de correcte stand teruggebogen.
De volgende klus was de deuken uit de stuurbuis halen. Daarvoor gebruikte ik een serie bronzen kogels in verschillende grotes, een reeks kleinere stalen staafjes erachter, en een lange staaf om ze de stuurbuis in te kunnen meppen door het gedeukte deel heen:
Dit werkte heel goed. Ik kreeg niet alles eruit, omdat de grootste kogel nog wat kleiner was dan de binnen diameter van de stuurbuis. Maar het ergste is eruit.
Alleen gebeurde waar ik bang voor was: ik kreeg ze er niet meer uit. Na uren gesjor met een lange staaf brons van 5mm dik, kwamen ze eruit. Wat bleek, er zat aangekoekt vet in de stuurbuis, wat zo dik was als stopverf. Daar bleven de kogels tussen heen en weer rollen. Om te voorkomen dat ik gek zou worden van het gerol ervan tijdens het fietsen, moesten ze eruit. Maar uiteindelijke voor elkaar gekregen.
Helemaal perfect is het nog niet (rechter kant hangt nog een beetje), maar het stuur is er al aanzienlijke beter aan toe:
Aangezien de handvatten los zaten, heb ik die erafgehaald. Dat gaf een stuk meer mogelijkheden om de schade te herstellen.
Als eerste de stand van de handvatten gecorrigeerd. Hiervoor maakte ik eerst een houten houder, door een gat door een balk te boren groot genoeg voor de stuurbuis en die in tweeën te splijten. Daarmee kon ik het stuur klem zetten in de bankschroef, zonder de buis te pletten. Vervolgens een stalen staaf omwikkeld met keukenpapier, en die in de uiteinde gestoken van de handvatten van de stuurbuis, en die in de correcte stand teruggebogen.
De volgende klus was de deuken uit de stuurbuis halen. Daarvoor gebruikte ik een serie bronzen kogels in verschillende grotes, een reeks kleinere stalen staafjes erachter, en een lange staaf om ze de stuurbuis in te kunnen meppen door het gedeukte deel heen:
Dit werkte heel goed. Ik kreeg niet alles eruit, omdat de grootste kogel nog wat kleiner was dan de binnen diameter van de stuurbuis. Maar het ergste is eruit.
Alleen gebeurde waar ik bang voor was: ik kreeg ze er niet meer uit. Na uren gesjor met een lange staaf brons van 5mm dik, kwamen ze eruit. Wat bleek, er zat aangekoekt vet in de stuurbuis, wat zo dik was als stopverf. Daar bleven de kogels tussen heen en weer rollen. Om te voorkomen dat ik gek zou worden van het gerol ervan tijdens het fietsen, moesten ze eruit. Maar uiteindelijke voor elkaar gekregen.
Helemaal perfect is het nog niet (rechter kant hangt nog een beetje), maar het stuur is er al aanzienlijke beter aan toe: