Hallo allemaal, vorige maand kocht ik een vooroorlogse fiets. Tijdens het ontroesten ontdekte ik dat het voor- en achterwiel van verschillende fabrikanten zijn. Achter zit nu een Bandix naaf uit het jaar 1936 met een rigida-B velg . Op de voornaaf en velg vond ik geen naam, terwijl die op de achternaaf zeer duidelijk leesbaar is. Dit zette me aan het denken: Vroeger waren er veel fietsen met een achternaaf zonder vrijloop. Wat is er geworden van deze nu zeer interressante rijwielen? Op Marktplaats komen ze erg weinig voor. Ik conludeer hieruit dat de achterwielen vaak werden vervangen door nieuwere exemplaren met vrijloop. Ik denk nu dat mijn fiets ouder is. Werden er b.v. in '36 voor de vooras montage nog gaten in de voorvork geboord in plaats van sleuven? Heb op de fiets zelf nog nergens een serienummer ontdekt.
Groeten René
bouwjaar aflezen op de naaf
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: bouwjaar aflezen op de naaf
Klopt helemaal, de meeste fietsen vind je zonder originele naven, het is mij nog maar 2 keer gelukt om een herenfiets met beide originele naven te vinden met vrijloop!
Bij het zoeken kan je het beste alles afzoeken, ook nieuwe fietsen, ook onderdelen tot je vind wat je zocht:)
Ik ben in mijn zoektocht naar een Phoenix bij iemand gekomen die me een oude Union verkocht en de Gazelle die ik kocht stond helemaal zonder merknaam online!
Bij het zoeken kan je het beste alles afzoeken, ook nieuwe fietsen, ook onderdelen tot je vind wat je zocht:)
Ik ben in mijn zoektocht naar een Phoenix bij iemand gekomen die me een oude Union verkocht en de Gazelle die ik kocht stond helemaal zonder merknaam online!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: bouwjaar aflezen op de naaf
Hoi Rene,
Gaten in de vooras in plaats van sleuven waren tot in de jaren 20 gemeengoed, daarna werd het snel minder. Merken als Phoenix en (ik meen) Veeno gingen nog tot midden jaren 50 door met 'dichte' voorvork.
Een vast tandwiel op de achternaaf (een doortrapper) werd behalve op transportfietsen na 1910 nauwelijks meer verkocht. Ik sta open voor correcties, er zijn mensen op dit forum die daar meer verstand van hebben. Er zijn er bijna geen over omdat het rottig fietst. Fietsen met originele naaf en vrijlooptandwiel zijn niet zo zeldzaam hoor. Die had je tot ver in de jaren 60. Bij twijfel over de naaf kun je er altijd een Sturmey Archer naaf uit het juiste bouwjaar inzetten. Dat is altijd goed.
Stuur wat detailfotos van je fiets, dan gaan we raden was voor merk het is.
groetjes,
Maarten
Gaten in de vooras in plaats van sleuven waren tot in de jaren 20 gemeengoed, daarna werd het snel minder. Merken als Phoenix en (ik meen) Veeno gingen nog tot midden jaren 50 door met 'dichte' voorvork.
Een vast tandwiel op de achternaaf (een doortrapper) werd behalve op transportfietsen na 1910 nauwelijks meer verkocht. Ik sta open voor correcties, er zijn mensen op dit forum die daar meer verstand van hebben. Er zijn er bijna geen over omdat het rottig fietst. Fietsen met originele naaf en vrijlooptandwiel zijn niet zo zeldzaam hoor. Die had je tot ver in de jaren 60. Bij twijfel over de naaf kun je er altijd een Sturmey Archer naaf uit het juiste bouwjaar inzetten. Dat is altijd goed.
Stuur wat detailfotos van je fiets, dan gaan we raden was voor merk het is.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: bouwjaar aflezen op de naaf
Beste René,
Pas op met Bendix en Perry naven als je een jaartal op de naafhuls zoekt. Getallen als 36 en 40 staan meestal voor het aantal spaakgaten. Andere getallen weer voor de spaakdikte.
Groeten,
Yorick.
Pas op met Bendix en Perry naven als je een jaartal op de naafhuls zoekt. Getallen als 36 en 40 staan meestal voor het aantal spaakgaten. Andere getallen weer voor de spaakdikte.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: bouwjaar aflezen op de naaf
Mijn 'wapen van leiden' heeft ook een dichte voorvork
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur