bouwjaar aflezen op de naaf

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

bouwjaar aflezen op de naaf

Bericht door reneke »

Hallo allemaal, vorige maand kocht ik een vooroorlogse fiets. Tijdens het ontroesten ontdekte ik dat het voor- en achterwiel van verschillende fabrikanten zijn. Achter zit nu een Bandix naaf uit het jaar 1936 met een rigida-B velg . Op de voornaaf en velg vond ik geen naam, terwijl die op de achternaaf zeer duidelijk leesbaar is. Dit zette me aan het denken: Vroeger waren er veel fietsen met een achternaaf zonder vrijloop. Wat is er geworden van deze nu zeer interressante rijwielen? Op Marktplaats komen ze erg weinig voor. Ik conludeer hieruit dat de achterwielen vaak werden vervangen door nieuwere exemplaren met vrijloop. Ik denk nu dat mijn fiets ouder is. Werden er b.v. in '36 voor de vooras montage nog gaten in de voorvork geboord in plaats van sleuven? Heb op de fiets zelf nog nergens een serienummer ontdekt.
Groeten René
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: bouwjaar aflezen op de naaf

Bericht door HJvMontfort »

Klopt helemaal, de meeste fietsen vind je zonder originele naven, het is mij nog maar 2 keer gelukt om een herenfiets met beide originele naven te vinden met vrijloop!

Bij het zoeken kan je het beste alles afzoeken, ook nieuwe fietsen, ook onderdelen tot je vind wat je zocht:)
Ik ben in mijn zoektocht naar een Phoenix bij iemand gekomen die me een oude Union verkocht en de Gazelle die ik kocht stond helemaal zonder merknaam online!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bouwjaar aflezen op de naaf

Bericht door maartenB »

Hoi Rene,
Gaten in de vooras in plaats van sleuven waren tot in de jaren 20 gemeengoed, daarna werd het snel minder. Merken als Phoenix en (ik meen) Veeno gingen nog tot midden jaren 50 door met 'dichte' voorvork.
Een vast tandwiel op de achternaaf (een doortrapper) werd behalve op transportfietsen na 1910 nauwelijks meer verkocht. Ik sta open voor correcties, er zijn mensen op dit forum die daar meer verstand van hebben. Er zijn er bijna geen over omdat het rottig fietst. Fietsen met originele naaf en vrijlooptandwiel zijn niet zo zeldzaam hoor. Die had je tot ver in de jaren 60. Bij twijfel over de naaf kun je er altijd een Sturmey Archer naaf uit het juiste bouwjaar inzetten. Dat is altijd goed.
Stuur wat detailfotos van je fiets, dan gaan we raden was voor merk het is.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: bouwjaar aflezen op de naaf

Bericht door Durabo88 »

Beste René,

Pas op met Bendix en Perry naven als je een jaartal op de naafhuls zoekt. Getallen als 36 en 40 staan meestal voor het aantal spaakgaten. Andere getallen weer voor de spaakdikte.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: bouwjaar aflezen op de naaf

Bericht door HJvMontfort »

Mijn 'wapen van leiden' heeft ook een dichte voorvork
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie