Gazelle nr. 1 damesfiets uit 1951
Geplaatst: 2 jan 2018, 21.26
Dag allemaal,
Bijgaande mijn Gazelle nr. 1 damesfiets uit 1951. Deze fiets heb ik voorzien van een Berini M13 uit 1950. Ik heb 'm reeds in deze staat gekocht en hij was toen voorzien van een VAP4 blokje. In eerste instantie meende ik dat deze fiets oorspronkelijk al zo was voorzien, maar na verdere studie ben ik tot de conclusie gekomen dat een en ander veel later is samengevoegd. Zo is de fiets ooit opnieuw gespoten en overigens erg netjes gebiesd. Omdat ik het VAP-blokje ook op een Frans fietsje kan plaatsen en het Berini blokje had klaarliggen, vormt de fiets nu een volledig Nederlandse combinatie. Hij is nog niet klaar voor de keuring. Zo zijn de bowdenkabels nog niet naar mijn zin en moet ik de verlichting aansluiten.
Ik zou het echter leuk vinden om een aantal details correct te krijgen en hoop dat de kenners hier op het forum mij kunnen helpen:
1. Het Gazelle merkje op het achterspatbord ontbreekt. Nu zie ik dat er in de loop der jaren meerdere uitvoeringen zijn geweest. Kan iemand aangeven welke merkje op deze fiets zou horen?
2. Zo zou het ook leuk zijn om een echte Gazelle fietsbel te monteren. Zijn hier ook verschillende types in te ontdekken?
3. Op foto's van diverse Gazelle's zonder trommelremmen zie ik een buisje aan de onderste framebuis zitten, waar de verlichtingsdraad naar het achterlicht door heen loopt. Hoe zit dit buisje gemonteerd? Ik zie op mijn fiets geen nokken zitten. Die kunnen er natuurlijk zijn afgeslepen, toen de fiets opnieuw is gespoten. En wat zou anders een alternatief zijn om de draad op een nette manier naar achteren te begeleiden? Ik wil geen plastic tie-rapjes of plakband gebruiken.
Hartelijke groeten,
Paul.
Bijgaande mijn Gazelle nr. 1 damesfiets uit 1951. Deze fiets heb ik voorzien van een Berini M13 uit 1950. Ik heb 'm reeds in deze staat gekocht en hij was toen voorzien van een VAP4 blokje. In eerste instantie meende ik dat deze fiets oorspronkelijk al zo was voorzien, maar na verdere studie ben ik tot de conclusie gekomen dat een en ander veel later is samengevoegd. Zo is de fiets ooit opnieuw gespoten en overigens erg netjes gebiesd. Omdat ik het VAP-blokje ook op een Frans fietsje kan plaatsen en het Berini blokje had klaarliggen, vormt de fiets nu een volledig Nederlandse combinatie. Hij is nog niet klaar voor de keuring. Zo zijn de bowdenkabels nog niet naar mijn zin en moet ik de verlichting aansluiten.
Ik zou het echter leuk vinden om een aantal details correct te krijgen en hoop dat de kenners hier op het forum mij kunnen helpen:
1. Het Gazelle merkje op het achterspatbord ontbreekt. Nu zie ik dat er in de loop der jaren meerdere uitvoeringen zijn geweest. Kan iemand aangeven welke merkje op deze fiets zou horen?
2. Zo zou het ook leuk zijn om een echte Gazelle fietsbel te monteren. Zijn hier ook verschillende types in te ontdekken?
3. Op foto's van diverse Gazelle's zonder trommelremmen zie ik een buisje aan de onderste framebuis zitten, waar de verlichtingsdraad naar het achterlicht door heen loopt. Hoe zit dit buisje gemonteerd? Ik zie op mijn fiets geen nokken zitten. Die kunnen er natuurlijk zijn afgeslepen, toen de fiets opnieuw is gespoten. En wat zou anders een alternatief zijn om de draad op een nette manier naar achteren te begeleiden? Ik wil geen plastic tie-rapjes of plakband gebruiken.
Hartelijke groeten,
Paul.