Maxwell-bedrijfsfilm

Kom je wat moois tegen? Deel het!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door fietser »

Op de site van de VPRO staat een mooie, korte bedrijfsfilm over rijwielfabriek Maxwell. Als datering wordt "1930" of "jaren 1930" aangegeven maar als je naar de fietsen kijkt en rekening houdt met het feit dat het een joods bedrijf was dan zou de film van tussen 1938 en het begin van de oorlog moeten zijn.

De film laat de medewerkers zien en vervolgens de productie in de krappe ruimte van zo'n Amsterdams grachtenpand. Alles ging met de hand. Er worden ook frames gesoldeerd maar de staande achtervorken (en misschien ook de voorvorken) worden blijkbaar als halffabrikaat ingekocht. Niets over de carrierproductie, er wordt maar even een carrier door het beeld geschoven.

Mooi dat dat bewaard is gebleven.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik vind het een mooi beeld van hoe het er toen aan toe ging. Met een rijwielfabriek denk je al gauw aan een fabriekshal op een bedrijventerrein. Die waren er ook, maar velen zaten ook gewoon midden in de stad zoals hier. Het was mij ook al opgevallen dat het later in de jaren '30 moest zijn, gezien de witte spatborden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. het huidige http://www.maxwellfietsen.com, is dat nog wel gerelateerd aan Maxwell uit die tijd? Of is dat nieuw bedrijf met dezelfde naamvoering? Op hun geschiedenis gedeelte verwijzen ze naar dit filmpje, en Maxwel artikelen op transportfiets.net.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door fietser »

Nee, het huidige Maxwell heeft niets met het oude te maken. Het huidige Maxwell is onderdeel van Big Bicycles uit Deventer, een bedrijf van zo'n vijf jaar oud dat een handvol merken voert. Die hebben ze deels overgenomen van DBG, een voormalige producent van fietsen in ramsj-kwaliteit die rond 2000 opgekomen is en b.v. ook het merk Union gekocht had toen dat de nek omgedraaid werd. Maxwell was ook in handen van DBG. Het idee was ongetwijfeld om aan het oude Maxwell te refereren maar dat merk was tussendoor decennialang niet gebruikt.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik vermoedde het al. Dank je!
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Fongers1952 »

Aan het eind van deze bedrijfsfilm zie je ook twee fietsen met een wit achterspatbord.
Dat wijst dan in elk geval op na 1935 toen het witte achterspatbord verplicht werd
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door fietser »

Dat van het witte achterspatbord is hierboven al eens gezegd. Maar als je goed oplet zie je ook fietsen met achterlicht, zowel in de fabriek rond 7:05 als op het einde wanneer de directeur A. Druijf de fabriek verlaat (hij heeft een moderne fiets met sportstuur en achterlicht, de man die zijn fiets dwars door het beeld schuift heeft ook een achterlicht). Vandaar dat ik schreef dat het tussen 1938 en 1940 moest zijn.

Groeten,
fietser
still1.jpg
still1.jpg (30.13 KiB) 8238 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , dat zal inderdaad wel eind 30er jaren zijn opgenomen.
Mooi weer die dag en blije mensen.
Dat gezwaai van de vertegenwoordigers ,Je ziet dat ze er niet zo aan gewend waren om gefilmd te worden.
Het besef dat kort na deze film die bizarre oorlog uit brak maakt het wel wat akelig om te zien.Ik vroeg me af in welke mate de levens van deze mensen kapot is gemaakt en zag ook dat er een naoorlogse Maxwell bestond. Nog los van het handelsmerk van tegenwoordig.
Zouden leden van de familie Druijf op een of andere manier de oorlog hebben overleeft en na `45 de draad weer hebben opgepakt?
Of zou het een wederopbouw overname van een lege boedel zijn geweest?

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door fietser »

Zouden leden van de familie Druijf op een of andere manier de oorlog hebben overleeft en na `45 de draad weer hebben opgepakt?
Of zou het een wederopbouw overname van een lege boedel zijn geweest?
Van de 4 genoemde directeuren hebben in ieder geval 2 de oorlog overleeft en 1 niet, verdere details ken ik niet. Ja, ze hebben de draad gewoon weer opgepakt en gingen vervolgens ook als een van de eersten met bromfietsen aan de slag.

En leeg was het bedrijf in 1945 geenzins, in tegendeel. Er was een Duitse beheerder, eigenaar van een fietsfabriek/-groothandel in Noord-Duitsland die tegenwoordig nog steeds bestaat. Die heeft zich over allerlei joodse fietsfabrikanten en -grossiers uit (voornamelijk) Amsterdam "ontfermd" en Maxwell als verzamelpunt gebruikt. Dus goed gevulde schappen aan het einde van de oorlog.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Maxwell-bedrijfsfilm

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Is er bekend of ze na de oorlog nog steeds bakfietsen maakten en zo ja hoe lang? Ik ken alleen prijscouranten uit '39 en '40. Daarna weet ik weinig van wat Maxwell produceerde.
Plaats reactie