Van de week was ik bij het Stadsmuseum Tilburg. Een niet-bestaand museum (geen geld voor) met een aardige collectie, opgeslagen op een langgerekte zolder van een oude kazerne.
Met de directeur ben ik hun 2 fietsen gaan bekijken.
Al in 1929 kreeg de gemeente (bijna cynisch: 'ter plaatsing in het a.s. museum') een boneshaker. Deze is duidelijk handgemaakt en volgens een mededeling van de schenker de eerste fiets van Tilburg. De schenker was een prominent in het Tilburgse wielerwereldje, H. van den Muysenbergh. De fiets is duidelijk door een smid gemaakt, waarschijnlijk naar voorbeeld van een tekening van een 'echte'.
Hoe het museum aan de 2e fiets komt weet ik niet, maar dat is een kinder safety met schade, volgens de overlevering door een ongeval met de stoomtram. Het is een fantastisch origineel fietsje, was ongetwijfeld van het zoontje van een Tilburgse textielbaron. Misschien wel van Rudolf Diepen, de man die je op de zwart wit fotos van rond 1910 zo trots ziet staan met zijn bewaarde hoge bi.
Schitterend vind ik het balhoofdplaatje van de kinderfiets, waar op staat dat de fiets van A.Damen Tilburg komt. Die handelde samen met J.C. Smeekens rond 1890 in rijwielen, zowel import als eigen productie. Dit zou best eens een Engels fietsje kunnen zijn, maar het model ken ik niet.
Tips of opmerkingen over dit verhaal zijn welkom, ik ga er tzt. en artikel over schrijven. En Michiel: als je wilt mag je deze fietsen fotograferen voor je boek. Vooral de kinderfiets met het verhaal van het tramongeluk lijkt me een goeie.
groetjes,
Maarten
Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
- Bijlagen
-
- Diepen, Rudolf J.A. DIEP 317a.jpg (351.92 KiB) 8019 keer bekeken
-
- Diepen, Rudolf 1875-1920 ALT 45 b DIEP 317.jpg (420.23 KiB) 8019 keer bekeken
-
- IMG_4928.jpg (209.51 KiB) 8019 keer bekeken
-
- IMG_4927.jpg (206.39 KiB) 8019 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Wie weet trouwens op welk merk/model cardanfiets die meneer Diepen zit?
Hier fotos van de kinder safety. De linker crank zit verkeerd-om: knullig!
Hier fotos van de kinder safety. De linker crank zit verkeerd-om: knullig!
- Bijlagen
-
- IMG_4953.jpg (143.48 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4951.jpg (177.78 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4950.jpg (205.93 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4947.jpg (186.26 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4945.jpg (126.01 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4944.jpg (169.27 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4943.jpg (154.99 KiB) 8018 keer bekeken
-
- IMG_4941.jpg (199.24 KiB) 8018 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2366
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Maarten,
Geweldige vonsten en goed verhaal ook.
Die kindersafety is om van te smullen.
Hopelijk is het goed afgelopen voor de jonge berijder.
Je zou zeggen dat zo`n gebeurtenis terug te vinden is een een Tilburgse krant.
De cardanfiets lijkt mij een Peugeot.Dit om reden van de voorvork kroon. Typisch peugeot.
Groeten,
Maarten
Geweldige vonsten en goed verhaal ook.
Die kindersafety is om van te smullen.
Hopelijk is het goed afgelopen voor de jonge berijder.
Je zou zeggen dat zo`n gebeurtenis terug te vinden is een een Tilburgse krant.
De cardanfiets lijkt mij een Peugeot.Dit om reden van de voorvork kroon. Typisch peugeot.
Groeten,
Maarten
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Maarten
Bedankt dat je deze vondst deelt. In eerste oog opslag lijkt hij hierop. Maar het zal vroeger zijn om dat deze de vork al door het balhoofd heeft. De foto van de bicyclette heeft wel overeenkomsten. Misschien een kleine versie van de bicyclette?
Bedankt dat je deze vondst deelt. In eerste oog opslag lijkt hij hierop. Maar het zal vroeger zijn om dat deze de vork al door het balhoofd heeft. De foto van de bicyclette heeft wel overeenkomsten. Misschien een kleine versie van de bicyclette?
- Bijlagen
-
- rudge_crossframe_bicyclette_c1899.jpg (24.27 KiB) 7978 keer bekeken
-
- 27.jpg (327.05 KiB) 7983 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Maarten, lijkt me een prima verhaal. Mooi dat de kindersafety nog niet is aangepakt, moet zo blijven denk ik. ga dit zeker even mat Kaspar overleggen, moeten we wel even de historie boven water zien te krijgen.
De Velocipede is idd nogal grof ook wel weer leuk tussen al die goedgevormde bottenschudders.
Hartelijke groeten michiel
De Velocipede is idd nogal grof ook wel weer leuk tussen al die goedgevormde bottenschudders.
Hartelijke groeten michiel
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Tsja dat verhaal wordt niet eenvoudig. Ik heb digitaal al wat kranten uit die tijd doorgespit, maar ga er maar aan staan, alles tussen pakweg 1889 en 1920 komt in aanmerking voor zo'n ongeluk ...Michiel Röben schreef:Maarten, lijkt me een prima verhaal. Mooi dat de kindersafety nog niet is aangepakt, moet zo blijven denk ik. ga dit zeker even mat Kaspar overleggen, moeten we wel even de historie boven water zien te krijgen.
De Velocipede is idd nogal grof ook wel weer leuk tussen al die goedgevormde bottenschudders.
Hartelijke groeten michiel
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Misschien zouden de kenners nog eens willen kijken naar de hoge bi op de oude zwart wit foto's van Rudolf van Diepen, bovenaan deze post. Ik zag gisteren dat de remhandle aan de 'verkeerde' kant zit.
Ooit eerder gezien?
Of zouden beide foto's gespiegeld zijn afgedrukt? Als ik naar de cardanfiets kijk denk ik van niet.
groetjes,
Maarten
Ooit eerder gezien?
Of zouden beide foto's gespiegeld zijn afgedrukt? Als ik naar de cardanfiets kijk denk ik van niet.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net