Boneshaker en kinder safety in Tilburgs depot
Geplaatst: 22 okt 2012, 08.15
Van de week was ik bij het Stadsmuseum Tilburg. Een niet-bestaand museum (geen geld voor) met een aardige collectie, opgeslagen op een langgerekte zolder van een oude kazerne.
Met de directeur ben ik hun 2 fietsen gaan bekijken.
Al in 1929 kreeg de gemeente (bijna cynisch: 'ter plaatsing in het a.s. museum') een boneshaker. Deze is duidelijk handgemaakt en volgens een mededeling van de schenker de eerste fiets van Tilburg. De schenker was een prominent in het Tilburgse wielerwereldje, H. van den Muysenbergh. De fiets is duidelijk door een smid gemaakt, waarschijnlijk naar voorbeeld van een tekening van een 'echte'.
Hoe het museum aan de 2e fiets komt weet ik niet, maar dat is een kinder safety met schade, volgens de overlevering door een ongeval met de stoomtram. Het is een fantastisch origineel fietsje, was ongetwijfeld van het zoontje van een Tilburgse textielbaron. Misschien wel van Rudolf Diepen, de man die je op de zwart wit fotos van rond 1910 zo trots ziet staan met zijn bewaarde hoge bi.
Schitterend vind ik het balhoofdplaatje van de kinderfiets, waar op staat dat de fiets van A.Damen Tilburg komt. Die handelde samen met J.C. Smeekens rond 1890 in rijwielen, zowel import als eigen productie. Dit zou best eens een Engels fietsje kunnen zijn, maar het model ken ik niet.
Tips of opmerkingen over dit verhaal zijn welkom, ik ga er tzt. en artikel over schrijven. En Michiel: als je wilt mag je deze fietsen fotograferen voor je boek. Vooral de kinderfiets met het verhaal van het tramongeluk lijkt me een goeie.
groetjes,
Maarten
Met de directeur ben ik hun 2 fietsen gaan bekijken.
Al in 1929 kreeg de gemeente (bijna cynisch: 'ter plaatsing in het a.s. museum') een boneshaker. Deze is duidelijk handgemaakt en volgens een mededeling van de schenker de eerste fiets van Tilburg. De schenker was een prominent in het Tilburgse wielerwereldje, H. van den Muysenbergh. De fiets is duidelijk door een smid gemaakt, waarschijnlijk naar voorbeeld van een tekening van een 'echte'.
Hoe het museum aan de 2e fiets komt weet ik niet, maar dat is een kinder safety met schade, volgens de overlevering door een ongeval met de stoomtram. Het is een fantastisch origineel fietsje, was ongetwijfeld van het zoontje van een Tilburgse textielbaron. Misschien wel van Rudolf Diepen, de man die je op de zwart wit fotos van rond 1910 zo trots ziet staan met zijn bewaarde hoge bi.
Schitterend vind ik het balhoofdplaatje van de kinderfiets, waar op staat dat de fiets van A.Damen Tilburg komt. Die handelde samen met J.C. Smeekens rond 1890 in rijwielen, zowel import als eigen productie. Dit zou best eens een Engels fietsje kunnen zijn, maar het model ken ik niet.
Tips of opmerkingen over dit verhaal zijn welkom, ik ga er tzt. en artikel over schrijven. En Michiel: als je wilt mag je deze fietsen fotograferen voor je boek. Vooral de kinderfiets met het verhaal van het tramongeluk lijkt me een goeie.
groetjes,
Maarten