Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef: 12 apr 2018, 17.13
Floris91 schreef: 12 apr 2018, 16.04 Bedankt voor jullie reactie Jeroen en Maarten, Hij staat voor 50 euro te koop. Ik zit te overwegen hem te te kopen en op te knappen en dan door te verkopen omdat ik inmiddels echt iets te veel gebruik maak van de gemeenschappelijke fietsenstalling.
50 euro vind ik niet direct een koopje voor een haveloze Fongers studenten- fiets met remnaaf , dat ie van 1940 is en dat er Fongers op staat maakt het zeker nog geen bijzonder exemplaar :o ,[ maar als je het gewoon een leuke fiets vind ligt dat anders natuurlijk ]
50 euro voor een fiets die rijdt is al een koopje, laat staan een 78 jaar oud exemplaar. Zo te zien ook nog eens originele lak, transfers, biezen. Hij mag dan niet zeldzaam zijn, maar 50 euro geef ik al bijna aan een enkel onderdeel uit.
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Svenhaan »

Leuke fiets, opzich een mooi frame om weer op te bouwen.

Mocht je geen plek hebben, dan heb ik wel interesse, ik ben oa bezig met een HF70 uit 1935 en een dames D55 uit 1940 waarvan ik alles wil overzetten op een herenframe uit die periode. Ligt er natuurlijk wel aan hoe groot dit frame is aangezien ik er wel op moet passen :)
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door ReinvB »

Hoogte lijkt mij 65 cm .
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Ik heb hem toch maar gekocht voor die 50 euro :D. Ik ga er nieuwe banden opzetten, een fietsenmaker in Leiden zoeken die me wil helpen met wat spaken plaatsen en rechtzetten, het in de polijst zetten ( is dit het beste spul? ), een nieuw zadel erop en die belachelijke jaren 80 lampen eraf halen. Wat gaaf is dat het voorwiel waarschijnlijk nog orgineel is met de smeernippel.

De fietsenmaker was verbaast toen ik hem vertelde dat hij uit 1940 kwam. Zou ik nog te weten kunnen komen wie deze Fongers heeft gekocht en verkocht?
Bijlagen
image-2018-04-17.jpg
Laatst gewijzigd door Floris91 op 17 apr 2018, 16.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

nog een letter en twee cijfers in het balhoofd. H= hoogte ? 65 staat voor cm?
Bijlagen
image-2018-04-17 (1).jpg
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door ReinvB »

H is een modelcode ,toen het eenvoudigste model herenfiets, 65 is inderdaad framehoogte. In groningen schijn je in de archieven nog veel te weten te kunnen komen aan de hand van je framenummer, maar ik heb dat ook nog niet gedaan ,dus weet niet precies hoe of wat.
Mooie fiets ,veel plezier ermee.
Laatst gewijzigd door ReinvB op 18 apr 2018, 08.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Svenhaan »

Mooie fiets!
Veel lijkt inderdaad nog origineel, los van de standaard zaken die altijd vervangen worden (zadel, verlichting, trappers).

Wat bij mij helpt is goed oppoetsen met balistol (wapenolie), dit trekt mooi in de lak en roest waardoor de oude glans weer terugkomt. Wel vaak bijhouden en erge roest zou ik impregneren met owatrol. Polijsten/poetsen zou ik niet doen, dan raak je je biezen kwijt.

Mocht je hulp nodig helpen met spaken of bepaalde onderdelen, laat maar weten.
(mijn ervaring is dat de moderne fietsenmakers zich totaal geen raad weten met oude fietsen, hoevaak ik commentaar krijg als ik vraag voor losse kogels, koperen spaaknippels of spietjes)
Ik kom ook uit Leiden, dus dat is de moeite niet.


vr groeten Sven
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Er is poetsolie speciaal bedoelt voor fietsen, wat ook gewoon bij de Gamma te koop is.

De ergste roest waar geen lak meer zit zou ik verwijderen, met staalwol of klein staalborsteltje, maar zonder de lak verder te beschadigen. En dan goed poetsen met poetsolie. Als je het goed doet, kan dit het verschil zijn (bron: http://fongers.net/restauratie/):

Afbeelding
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Bedankt voor jullie reacties, aardig dat ik een keer langs zou kunnen komen Sven, daar maak ik graag gebruik van, ik ga pas over twee weken sleutelen aan de fiets; eerst ga ik op vakantie. Ik ga ook bij de gamma poetsolie kopen, ik ben benieuwd of hij er dan even goed uit kan komen te zien als die van Jeroen.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Zou dit een orgineel voorwiel uit 1940 zijn?
20180712_143039.jpg
Plaats reactie