Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

De zadelpen zo naar achter, het kan wel maar; het hoort niet zo :-)
Rijdt dat wel lekker?
Bedankt voor je reactie, Gave originele fiets van jou!, nee het rijdt niet per sé lekker die zadelpen naar achter, ook met het idee dat de zadelstrop eraf zou kunnen glijden... Ik heb hem weer recht gezet. Ik heb geen idee waarom de fietsenmaker zo enthousiast zei dat dat kon en dat ik dan wat meer naar achter zou zitten, resulterend in betere houding. Er staat in het stuur helaas geen Fongers geponst, misschien hadden de Duitsers de ponsmachine gestolen? Waarschijnlijk zal het een later stuur zijn.

Ik vind het al met al een erg gave fiets, waarschijnlijk was hij voordat de oorlog uitbrak besteld ( door de burgermeester van Anna Paulowna ) en op de dag geleverd bij de dealer/agent dat Frankrijk de overgave tekende.

Wat spijtig is, is dat het het oog van de krank wat verbogen is en dat dat niet zo lekker fietst.

Weet iemand daar een oplossing voor?
Ik weet in leiden nog een een ambachtelijke smit, misschien kan hij het opwarmen en op een aambeeld rechtslaan?
Laatst gewijzigd door Floris91 op 17 dec 2019, 14.38, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

De zadelpen zo naar achter, het kan wel maar; het hoort niet zo :-)
Rijdt dat wel lekker?
Bedankt voor je reactie. Gave originele fiets van jou!, nee het rijdt niet per sé lekker die zadelpen naar achter, ook met het idee dat de zadelstrop eraf zou kunnen glijden... Ik heb hem weer recht gezet. Ik heb geen idee waarom de fietsenmaker zo enthousiast zei dat dat kon zodat ik dan wat meer naar achter zou zitten, resulterend in betere houding. Er staat in het stuur helaas geen Fongers geponst, misschien hadden de Duitsers de ponsmachine gestolen? Waarschijnlijk zal het een later stuur zijn.

Ik vind het al met al een erg gave fiets, waarschijnlijk was hij voordat de oorlog uitbrak besteld ( door de burgermeester van Anna Paulowna ) en op de dag geleverd bij de dealer/agent dat Frankrijk de overgave tekende.

Wat spijtig is, is dat het het oog van de krank wat verbogen is en dat dat niet zo lekker fietst.

Weet iemand daar een oplossing voor?
Ik weet in leiden nog een een ambachtelijke smit, misschien kan hij het opwarmen en op een aambeeld rechtslaan?
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door rowejon »

Wat spijtig is, is dat het het oog van de krank wat verbogen is en dat dat niet zo lekker fietst.
Weet iemand daar een oplossing voor?
Ik weet in leiden nog een een ambachtelijke smit, misschien kan hij het opwarmen en op een aambeeld rechtslaan?

Hello,
Als je ga het opwarmen verander je de temper van staal. Dit is vaak niet goed.
Ik heb geleerd dat met een flink stuk stalen buis ik kan een ingebogen crank weer recht zetten & met hetzelfde stuk buis & een goede Bahco ( mijn is een 10" echte Bahco, 50 cent van de kringloop!) ik kan torsie in een crank uithalen. Je moet de fiets wel ergens vast zetten.
Mijn waslijn heeft 2 stalen palen in een A. Dit is ideaal. Ik kan de fiets aan een kant vast zetten met doekjes tussen & van de andere kant werken zo dat ik trek de fiets altijd tegen de palen.
Ik wens je succes
Jon Rowe
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Afgelopen week heb ik meer informatie gevonden over de burgermeester, ik ben nu van plan om contact op nemen met de auteur. Zou toch mooi zijn om een paar mooie foto's te vinden van de eerste burger op de fiets

http://www.wieringernieuws.nl/nieuws/31 ... lowna.html

Gelukkig heb ik in de tussentijd ook een stuk meer kennis opgedaan over oude fietsen en zijn ideeën over kranken thermisch maken en rechtbuigen verleden tijd :lol: Die kun je inderdaad met de juiste stang gewoon rechtbuigen.

Ik wil de fiets komend jaar origineler gaan maken.

Zou iemand mij kunnen helpen aan de originele onderdelen die ik mis?
Namelijk: de achteras; dat zou toch een torpedo remnaaf zijn lijkt me?, een velg 28 1.5 en misschien toch ook maar het stuur vervangen?

Of eigenlijk ook helemaal niet verkeerd: ik kan natuurlijk ook de oude torpedo achteras uit 1971 die er opzat opnieuw spaken.

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door jrietveld »

Hallo Floris,

De fiets van burgemeester Mijnlieff, een groene HZ65, heb ik vorig jaar van zijn schoonzoon overgenomen en gerestaureerd. Inmiddels is deze fiets niet meer in Nederland.

groet, Jos
Bijlagen
HZ 1940 rechts (2).jpg
HZ 1940 oud front.jpg
HZ 1940 balhoofd (3).jpg
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Hoi Jos,

Gelukkig is de fiets dan in een nog betere staat dan ik dacht maar helaas is het dus niet de mijne.

Er zal dus iets verkeerd zijn gegaan in onze communicatie want ruim een jaar terug mailde ik je persoonlijk met de vraag van wie de fiets ( deze van het topic ) geweest kon zijn volgens het Fongersarchief maar toen kreeg ik het antwoord dat voor uw bovenstaande fiets gelde.

Hoe dan ook: het was een leuke gedachte dat het zijn fiets was, zeker wanneer ik er soms mee naar de Leidse gemeente reed waar ik werk.

Dan blijft de vraag: wie was dan wel de eerste eigenenaar was van mijn fiets.
Zou jij mij daarbij kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Floris
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door fietshobbyist »

Wat spijtig is, is dat het het oog van de krank wat verbogen is en dat dat niet zo lekker fietst.
Weet iemand daar een oplossing voor?

Floris,
Een praktijkvoorbeeld van dit jaar. (Vanwege de beperkte ruimte is thuis geen vaste bankschroef aanwezig, alleen een kleine losse op een aluminiumplaat met omgebogen randen - ook makkelijk).

Een Batavus van mij had jaren geleden een verbogen crank, niet alleen krom maar ook behoorlijk getordeerd. Als die mooi recht naar binnen was verbogen, was ik er denk ik eerder mee naar de 'fietsemaker' gegaan. Ik besloot er indertijd een nieuwe crank op te zetten, omdat ik dacht dat de crank niet te redden zou zijn maar ... de oude met een mooie ingeperste "B" van Batavus deed ik niet weg. Gelukkig maar!
Uiteindelijk begon het besef te komen dat er wellicht toch wel iets mogelijk zou kunnen zijn en ging ik er mee op pad. Ik liet de fietsemaker de crank in hun vast gemonteerde bankschroef zetten.
Het bleek inderdaad wel degelijk mogelijk die crank weer heel mooi recht te buigen - als ik me goed herinner gewoon met een steeksleutel op de platte kant.

Overigens, vroeger pleerde ik nogal eens van de fiets en liet ik de fietsemaker de crank gewoon aan de fiets recht buigen - dat deden ze met een speciale crankbuiger. Dat zou ik nu niet meer doen, omdat ik denk dat de krachten worden afgezet tegen de trapas, wat me niet bevorderlijk lijkt.
Werner
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door jrietveld »

Hallo Floris,

Kennelijk inderdaad iets niet goed gegaan. Ik zal je fiets binnenkort opzoeken in het Fongers archief.

groet, Jos
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Zo inmiddels begin ik het altemaal beter te begrijpen. :D :D
Dit weekend heb ik de trapas en het balhoofd eens helemaal uit elkaar gehaald. Ook de krank heb ik zo goed als recht gebogen door hem in een bankschroef te plaatsen en hem met een, lange stang met een haak met 50 cent ertussen, recht te buigen.

Verder heb ik, na alles goed schoon te maken met wd40, overal nieuwe lagers met nieuw vet geplaatst. Alleen de lagers van trapas aan de kettingwiel zijde heb ik hergebruikt. Deze waren nog bijzonder helder omdat deze waarschijnlijk beter beschermd waren tegen de elementen. De lagers van met name bij vorkconus waren erg dof. Die in het voorwiel trouwens ook. Wat doen jullie meestal met de lagers? Als ze dof zijn met putjes slijten de lagerbanen dan aanzienlijk sneller?
20191215_160534.jpg
20191215_172316.jpg
Laatst gewijzigd door Floris91 op 16 dec 2019, 22.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als er putjes in zitten, dan zijn de lagerbanen al versleten. Is het een vrij standaard lager, dan is het vervangen. Bij voornaven zijn de conussen vaak vrij gestandariseerd, en kun je een moderne as bestellen om de conussen te vervangen. De meest voorkomende maten zijn 7,8mm en 9,5mm (ook wel verkocht als 10mm). Je moet natuurlijk ook erop letten dat de conus ongeveer dezelfde lengte enzo heeft. Bij zeldzamere type lagers, dan kun je soms lang zoeken naar vervanging. Als je een draaibank bezit, kun je lagers nog eventueel slijpen, maar dat is wel een gespecialiseerd klusje. Voor de meesten onder ons is het zoeken op beurzen e.d. naar vervanging. Ondertussen nog wel gewoon doorrijden, mits goed gesmeerd. Het loopt allemaal wel net wat zwaarder, zeker als de conussen echt flink ingevreten zijn. Als het te erg is kun je zelfs kogel breuk krijgen, en maalt je hele lager aan gort. Hier bijvoorbeeld moet je echt niet meer mee gaan rijden:
Img_1934a.jpg
Plaats reactie