Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 16 dec 2019, 21.32 De meest voorkomende maten zijn 7,8mm en 9,5mm (ook wel verkocht als 10mm).
Schroefdraden zijn bij onderdelen vaak dramatisch gedocumenteerd, en veel fietsenmakers weten ook niet beter. Over de gemiddelde webshop hebben we het dan nog niet eens ;).
Maar 9.5mm schroefdraad heeft een spoed van 26 tpi, en veel Japanse naven gebruiken M10x1, iets totaal anders
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 16 dec 2019, 22.27
Jeroen Zuiderwijk schreef: 16 dec 2019, 21.32 De meest voorkomende maten zijn 7,8mm en 9,5mm (ook wel verkocht als 10mm).
Schroefdraden zijn bij onderdelen vaak dramatisch gedocumenteerd, en veel fietsenmakers weten ook niet beter. Over de gemiddelde webshop hebben we het dan nog niet eens ;).
Maar 9.5mm schroefdraad heeft een spoed van 26 tpi, en veel Japanse naven gebruiken M10x1, iets totaal anders
Met de huidige toleranties maakt het ook niets uit. M10x1 en 3/8"x26TPI (9,5mm) passen gewoon op elkaar. 26TPI is een spoed van 0.98mm dus ligt al heel dicht bij 1mm.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 17 dec 2019, 10.00
m-gineering schreef: 16 dec 2019, 22.27
Jeroen Zuiderwijk schreef: 16 dec 2019, 21.32 De meest voorkomende maten zijn 7,8mm en 9,5mm (ook wel verkocht als 10mm).
Schroefdraden zijn bij onderdelen vaak dramatisch gedocumenteerd, en veel fietsenmakers weten ook niet beter. Over de gemiddelde webshop hebben we het dan nog niet eens ;).
Maar 9.5mm schroefdraad heeft een spoed van 26 tpi, en veel Japanse naven gebruiken M10x1, iets totaal anders
Met de huidige toleranties maakt het ook niets uit. M10x1 en 3/8"x26TPI (9,5mm) passen gewoon op elkaar. 26TPI is een spoed van 0.98mm dus ligt al heel dicht bij 1mm.
Zucht.
Als je wat geperste troep uit Boghal hebt en de rest is ook bagger dan zal je het wel in elkaar geprutst krijgen. Er zijn tenminste genoeg mensen die linker pedalen in rechter cranks krijgen en andersom, dus dan is dit een peuleschil ;)
Maar over passen kun je dan niet spreken, en als je met origineel kwaliteits spul werkt (je haalt soms lagers uit 20-er jaren fietsen in een kwaliteit zoals ze ze nu niet meer willen maken) ben je gegarandeerd de boel aan het slopen.
Alleen als de draad heel kort is (derailleuroor bv) loopt het niet in de gaten, maar bv een Campagnolo conus op een Shimano as gaat echt niet werken
/Marten
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Svenhaan »

De fiets gaat er al beter uitzien!

Ik heb denk ik de juiste onderdelen voor je liggen. Ik ben namelijk gestopt met 'gewone' fietsen en doe alleen nog maar oude transportfietsen.
Ik heb een Fongers D55 uit 1940 staan met de juiste wielen, naven, cranks en stuur. Ik heb ook nog een HZ uit 1935 staan waarvan het achterwiel niet meer klopt. Het liefste wil ik de complete fietsen weg hebben (oude frames weggooien is ook zonde) maar als ik je met de onderdelen kan helpen is dat ook al top.

Afbeelding

ik hoor het wel,
vr groeten Sven
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 17 dec 2019, 11.03 Zucht.
Als je wat geperste troep uit Boghal hebt en de rest is ook bagger dan zal je het wel in elkaar geprutst krijgen. Er zijn tenminste genoeg mensen die linker pedalen in rechter cranks krijgen en andersom, dus dan is dit een peuleschil ;)
Even voor de goede orde: ik ben het volledig met je eens :) Ik heb NOS oude naven, waarbij de conussen zo mooi op de as draaien, zonder enige voelbare speling, maar ook zonder enige weerstand. De huidige assen zijn een echte rammel passing. Je moet een aantal keer bijstellen voor hij echt goed zit, omdat je de conus zo ver de schroefdraad indrukt. Maar al met al werkt het uiteindelijk prima. Ik heb alleen geen idee hoe lang dat moderne spul naar verhouding meegaat. Al waren de onderdelen begin 20ste eeuw vaak (maar lang niet altijd) veel verfijnder gemaakt, de staalindustrie stond toen nog in de kinderschoenen en de optimale staallegeringen en bijbehorende warmtebehandelingen voor lagers die we nu hebben waren er toen nog niet. Het jammere tegenwoordig is dat je echt niet weet wat je koopt, of het nu goedkoop is of duur, het kan allemaal dezelfde rommel zijn (en is het ook vaak).
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door ReinvB »

Die D55 is wel een beetje een chopper...wel met mooie onderdelen, maar zijn die cranks wel passend zijn bij een herenfiets. Hebben die geen langere cranks en een groter tandwiel. Ik vind het overigens ook zonde om complete fietsen te slopen voor losse onderdelen, maar als het frame al stuk is, en is het wat meer te verdedigen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 17 dec 2019, 13.30
m-gineering schreef: 17 dec 2019, 11.03 Zucht.
Als je wat geperste troep uit Boghal hebt en de rest is ook bagger dan zal je het wel in elkaar geprutst krijgen. Er zijn tenminste genoeg mensen die linker pedalen in rechter cranks krijgen en andersom, dus dan is dit een peuleschil ;)
Even voor de goede orde: ik ben het volledig met je eens :) Ik heb NOS oude naven, waarbij de conussen zo mooi op de as draaien, zonder enige voelbare speling, maar ook zonder enige weerstand. De huidige assen zijn een echte rammel passing. Je moet een aantal keer bijstellen voor hij echt goed zit, omdat je de conus zo ver de schroefdraad indrukt. Maar al met al werkt het uiteindelijk prima. Ik heb alleen geen idee hoe lang dat moderne spul naar verhouding meegaat. Al waren de onderdelen begin 20ste eeuw vaak (maar lang niet altijd) veel verfijnder gemaakt, de staalindustrie stond toen nog in de kinderschoenen en de optimale staallegeringen en bijbehorende warmtebehandelingen voor lagers die we nu hebben waren er toen nog niet. Het jammere tegenwoordig is dat je echt niet weet wat je koopt, of het nu goedkoop is of duur, het kan allemaal dezelfde rommel zijn (en is het ook vaak).
Ik heb hier om de hoek bij de groothandel een paar assen van Veloosteel gekocht voor de Torpedokloon van Favorit. Daar heb ik een maand mee gefietst en toen was het koontje wat er op zit volledig naar de vaantjes. De as zelf is niets mis mee maar het lagerdeel is echt heel erg slecht.
Cupjes van moderne maar toch nog wel demonteerbare pedalen hetzelfde verhaal. Een week mee gefietst en de kogeltjes hadden al zulke diepe banen getrokken dat het begon te knakken.
Het zal best zijn dat er nog kwaliteit te koop is maar je moet er denk ik een beetje geluk mee hebben.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

Bedankt voor alle reacties!
Ik zal nog eens goed naar de lagerbanen kijken maar ik hoop dat ze nog een tijdje mee kunnen. Het is inderdaad een flinke uitdaging om de juiste nieuwe conussen te vinden gezien inderdaad alle verschillende schroefdraden e.d.. Maar ik hoop dat dat voorlopig niet nodig zal zijn. Ik zou het eerlijk gezegd ook jammer vinden voor die d55 als deze als donorfiets zou dienen anderzijds zou het mijn fiets wel weer mooi af maken. Anderzijds verliest hij dan ook wel weer een beetje de historie van zijn eigen leven. Ik heb wel eens versletenere lagers vervangen bij iemand anders zijn voorwiel en die fiets ( gazelle 1960 ) rijdt nu nog ruim een jaar later vrijwel elke dag zonder problemen.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Floris91 »

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

In hoeverre zou deze fiets zich lenen om mijn fongers verder af te bouwen? Ik denk alleen dat het stuur niet zou kloppen. Is het en koets A lampje achterop en hoe oud zou deze fongers zijn?
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Fongersfiets ergens in leiden, uit 1910?

Bericht door Svenhaan »

Het aanbod geldt nog steeds. De D55 is uit elkaar en het frame gaat morgen met 5 andere oldtimers naar het oud ijzer. De belangrijkste delen heb ik in een doos, maar eventueel kan ik nog wat er van af slopen, als dit nodig is. :mrgreen:

vr groeten Sven
Plaats reactie