verkoopdag Gait Rigter

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

verkoopdag Gait Rigter

Bericht door TheodK »

IMG_1464.JPG
IMG_1462.JPG
IMG_1460.JPG
Adek eind jaren 30
Adek eind jaren 30
De bijlage IMG_1474.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage adek.jpeg is niet meer beschikbaar
gisteren was de verkoopdag bij Gait Rigter in Zwolle

Er waren maar weinig belangstellenden van de Oude Fiets . De oude Fongers en Gezelle zijn verkocht en een aantal andere zoals de Erio fiets. (zie topic op het forum).
de overige fietsen en onderdelen zijn nog steeds te koop. Gait heeft altijd begin september een tweede hands fietsenmarkt. Veel van de fietsen die er dan nog zijn zullen dan als studentenfiets verkocht worden. Ik zou dat erg jammer vinden. Zeker voor een aantal bijzondere fietsen die er nog staan. Behalve de Gazelle, Burgers, Fongers fietsen staan er een aantal die ik bijzonder vindt. een prachtige Adek in de orginele lak met rode biezen en originele kettingkast (er is wel een andere remnaaf in gevlochten). Ook een bijzondere Phoenix , grijsgroen ook helemaal origineel. Deze fiets heeft een bijzonder remsysteem dat ik nog nooit gezien heb. De remstangen gaan over in een kabel. zie foto's. ik ken dit van geen enkel merk. ook heeft deze fiets een spieloos crackstel , net als Juncker.
Ook is er een Nationaal (B. merk van (Germaan). in mooie originele lak, maar wel met ander stuur en naven). Zo'n fiets heb ik ook nog nooit gezien.
er staan ook veel oude racefietsen, van o.a. Peugeot, Koga, Raleigh e.d.
de winkel van Gait is door de week open ,dus je kan altijd een keer gaan kijken.

groet Theo
Laatst gewijzigd door TheodK op 29 apr 2018, 09.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: verkoopdag Gait Rigter

Bericht door Fongers1952 »

Het verbaast mij ook Theo dat er gisteren betrekkelijk weinig belangstelling was. Ik vond het zeer de moeite waard en heb twee fietsen kunnen kopen. De prijzen waren heel redelijk. Ik ben met name blij met de Erio. Had ik nog nooit van gehoord. :D

Dus beste leden, zoeken jullie nog een jaren 40 of 50 Gazelle, Fongers, Simplex, Burgers, etc fiets, ga dan eens bij Gait langs. Het is zeer de moeite waard. En het zou toch jammer zijn als deze fietsen eindigen als studentenfietsen.

Oh ja, er stonden ook nog fietsen bij die verkocht worden voor de onderdelen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: verkoopdag Gait Rigter

Bericht door fietser »

Lijkt mij een mooie, bijzondere verzameling. Misschien dat niet iedereen gisteren kon/wilde met dat mooie weer. Tot september is er gelukkig nog wel tijd.

De fiets met de grote "A" op het balhoofd - waarom denk je dat dat een Adek is?

Wat de remstang-kabel-combinatie betreft - even jouw geheugen opfrissen:
Deze fiets heeft een bijzonder remsysteem dat ik nog nooit gezien heb. De remstangen gaan over in een kabel. zie foto's. ik ken dit van geen enkel merk.
Remstang-kabel-combinaties komen bij meerdere merken voor en zijn van alle tijden, b.v. bij deze door jou gefotografeerde Archipel:
archipel.jpg
Het meest vaak zie je zo'n stang-kabel-combinatie bij Gazelle-sportfietsen, maar het komt behalve bij Phoenix ook bij Batavus voor en 1x heb ik het ook bij een Juncker en bij een Burgers gezien. Al geef ik toe dat het bij zo'n enkel voorbeeld ook een geval van huisvlijt zou kunnen zijn. De plek waar de kabel in een stang overgaat of omgekeerd wisselt per merk, en het nut van de constructie ook.

Groeten
fietser
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: verkoopdag Gait Rigter

Bericht door TheodK »

dag fietser

ik heb gisteren nog even gekeken.
De "adek" is inderdaad geen Adek. Hieronder wat foto's. Er staat op het balhoofd "A rijwiel" en op de kettingkast en framebuis "nieuw model". Ook een nederlandsfabrikaat transfer.
ken jij dit merk? Ik vermoed zelf dat het een grossiersfiets is met een fantasiemerk. Wel een erg mooie fiets geheel in orginele staat met Philips jaren '30 achterlicht. Alleen is er later en terugtrapremnaaf in gevlochten.

De remstang kabelcombinatie: die van de archipel is wel heel wat anders. Die Phoenix is echt een mooie originele fiets. Ik hoop dat die fietsen nog bij liefhebbers terecht komen en niet verrabbezakt worden als stationsfiets.

groet Theo

ps het lukt me nu weer niet om meer foto's te plaatsen.
De bijlage IMG_1473.jpeg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
IMG_1473.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: verkoopdag Gait Rigter

Bericht door fietser »

Een fantasiemerk is het merk "A" naar mijn idee niet. Er zijn niet alleen transfers van maar ook blikken plaatjes en dat is bij een fantasiemerk eigenlijk nooit zo. Het zal een plaatselijk fietsenmakers- of grossiersmerk zijn. Met een framenummerfoto en andere details zou er misschien meer over te zeggen zijn.

Overgang van remstangen naar kabels: bij de Archipel is dat inderdaad heel anders dan bij de Phoenix, maar je schreef dat je zo'n overgangssysteem nog nooit had gezien. Er zijn er allerlei en inderdaad allemaal weer verschillend: van kabel naar stang, van stang naar kabel en de plek van overgang is ook telkens weer anders. Het basisidee is echter overal hetzelfde: meer flexibiliteit om de voordelen van kabels en stangen allebei te kunnen benutten.

Groeten,
fietser
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: verkoopdag Gait Rigter

Bericht door TheodK »

hierbij nog wat foto's van het A rijwiel
IMG_1478.jpeg
IMG_1476.jpeg
IMG_1476.jpeg
Bijlagen
IMG_1477.jpeg
IMG_1478.jpeg
IMG_1477.jpeg
IMG_1476.jpeg
IMG_1474.jpeg
IMG_1474.jpeg
IMG_1474.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie