Phenix fiets.

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

vorige week vond ik een mooie complete fiets van het merk Phenix. Verder staat er nergens iets op de fiets vermeld. Enkel de carbuurlamp is weg. Aan de hand van de remblokjes kon ik achterhalen dat het waarschijnlijk om een Engelse fiets gaat. Iemand meer info en eventueel jaartal? Alvast bedankt.
Bijlagen
fiets 1
fiets 1
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Phenix fiets.

Bericht door ReinvB »

Ik weet ook niet veel van dit soort fietsen, maar wat mij opvalt zijn de uitgesneden lugs en de sportieve achtervorkeinden, en de lage bouw. Zou het ook niet kunnen gaan om een belgische fiets. Wat betreft de ontbrekende lamp, oudere fietsen werden zonder verlichting geleverd, en zeker niet-electrische verlichting(carbid/kaars) was een los onderdeel wat s avonds aan de fiets kon worden gehaakt. Op veel oude fotos zie je dan ook fietsen overdag met een kale lamphaak. Dus de lamp is er mischien niet bij,maar zonder is de fiets wel compleet.
Waaromdenk je aan een engelse fiets ? Engelse onderdeelfabrieken leverden internationaal aan zeer veel fabrikanten.
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

wel ik vond hem op een brocante bij ons in België, dus dat zou wel kunnen. Ik dacht aan een Engelse fiets omdat de remblokjes opzij vastzitten met een moer en niet onderaan. De blokjes zitten binnenkant velg en niet opzij.
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

foto remblokjes
Bijlagen
fiets3.jpg
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

foto embleem Phenix
Bijlagen
fiets6.jpg
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

foto voorkant/stuur
Bijlagen
fiets2.jpg
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

foto stuur. Wat mij ook opvalt is de overblijvende bescherming op het stuur dat tot in het midden kwam ?
Bijlagen
fiets4.jpg
koike69
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2018, 10.57

Re: Phenix fiets.

Bericht door koike69 »

achterkant/wiel. Er zitten aan beide kanten van het spatbord 30 gaatjes voor de jasbeschermer.
Bijlagen
fiets5.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Phenix fiets.

Bericht door de rode »

aan het rare lage frame te zien is het een Belgische fiets , een Engels frame is meestal hoger en statiger om te zien
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Phenix fiets.

Bericht door velofilie »

Ik vind twee PHENIX merken in " Recueil du cycle et de la moto 1953 "
(Fietsmerken van Belgische Constructeurs)
PHENIX van dhr. Brasseur uit Luik ; en PHENIX van dhr. Lenoble uit Mons.
Verder weet ik er niets van.

Groet, Wiel
Plaats reactie