versnellingsstang gebroken
versnellingsstang gebroken
Gisteren heb ik in een poging tot restauratie de trekstang van een torpedo 3 versnellingsnaaf ( met terugtraprem) gebroken. Ik bedoel niet het deel wat in de naaf gaat, maar de stang naar de zadelsbuis schroef. wat tegenwoordig met kabeltjes gebeurt, is bij mij een ijzerdraad stang van 2 mm, dus een systeem van kettinkjes en stangetjes, dat na 20 jaar stilstand in de regen aardig vastgeroest zat. hij is gebroken 4 cm van het draaiende gedeelte wat aan de controlestift gedraaid kan worden ( maar die dus onderling niet meer draaiden, vandaar de breuk). Is er een manier om dit te vervangen of herstellen?
de fiets is een oorspronkelijk groene Gazelle uit 1929, 28 inch,met voorbandrem en dus deze torpedonaaf en een schakelpookje op de stang.
de fiets is een oorspronkelijk groene Gazelle uit 1929, 28 inch,met voorbandrem en dus deze torpedonaaf en een schakelpookje op de stang.
Re: versnellingsstang gebroken
Goed om te weten is dat de schroefdraad die op die stangetjes zit (en de dikte van de stangetjes ook) hetzelfde is als een spaak 14.
Ik heb het stangetje ook wel eens gelast. Waar woon je?
Moet het gewoon weer functioneren of moet het perfect?
Ik heb het stangetje ook wel eens gelast. Waar woon je?
Moet het gewoon weer functioneren of moet het perfect?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
het moet vooral weer werken. Oh en in dit geval zit er nergens schroefdraad aan de stangetjes. Het uiteinde kon draaien met een bol geklonken kopje in een buisvormige moer, om de versnelling fijn te stellen. op de zadelschroef een kettinkje om de bocht naar de versnellingspook te nemen. Ik zou een spijker kunnen gebruiken als uiteinde, de kop bijslijpen, en die misschien lassen of anderszins aan elkaar knopen.
Oja, ik woon in Groningen!
een spaak gebruiken is misschien wel mogelijk, als ik het uiteinde recht kan buigen ( eerst verhitten, of niet?). en dan de staafjes aan elkaar lassen ( maar daar heb ik dus geen ervaring mee, bang dat die hele dingen verdampen) is over enkele cm naast elkaar voldoende?
Oja, ik woon in Groningen!
een spaak gebruiken is misschien wel mogelijk, als ik het uiteinde recht kan buigen ( eerst verhitten, of niet?). en dan de staafjes aan elkaar lassen ( maar daar heb ik dus geen ervaring mee, bang dat die hele dingen verdampen) is over enkele cm naast elkaar voldoende?
Ja je moet wel kunnen lassen.
Solderen met een gasbrandertje zal ook wel gaan.
In het uiterste geval stuur je het op naar mij in Tilburg, maar dan kost het je wel wat.
Ik ben wel heel benieuwd, gaaf dat je dagelijks op een Gazelle van 1929 rijdt! Fotootje?
succes!
OH JA en de kop van een spaak kun je gewoon koud rechttikken, dat kunnen ze wel hebben. Zeker voor deze (lichte) toepassing.
Solderen met een gasbrandertje zal ook wel gaan.
In het uiterste geval stuur je het op naar mij in Tilburg, maar dan kost het je wel wat.
Ik ben wel heel benieuwd, gaaf dat je dagelijks op een Gazelle van 1929 rijdt! Fotootje?
succes!
OH JA en de kop van een spaak kun je gewoon koud rechttikken, dat kunnen ze wel hebben. Zeker voor deze (lichte) toepassing.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik heb er een tijd op gefietst, maar de laatste jaren staat hij weg te roesten ergens in de tuin. Daarom het resteauratieproject.
Pas deze week kwam ik er door het framenummer achter dat hij zo oud moet zijn (346607).
Ik verwacht alles weer werkend te krijgen, hij heeft de oorlog niet alleen overleefd, hij is al eens verbrand, verzopen, maar het zijn onverwoestbare dingen. Alleen het chroom en de lak zien er niet meer uit, de jasbeschermers en kettingkast zijn in de brand omgekomen.het achterlicht glaasje is gestolen, En ik moet nog iets maken voor het contactje van de koplamp ( het is een Elga koplamp, maar misschien spreekt dat hier voor zich) , en verse banden erom en een crankspie ( die heb ik uit moeten boren om hem los te krijgen).
Pas deze week kwam ik er door het framenummer achter dat hij zo oud moet zijn (346607).
Ik verwacht alles weer werkend te krijgen, hij heeft de oorlog niet alleen overleefd, hij is al eens verbrand, verzopen, maar het zijn onverwoestbare dingen. Alleen het chroom en de lak zien er niet meer uit, de jasbeschermers en kettingkast zijn in de brand omgekomen.het achterlicht glaasje is gestolen, En ik moet nog iets maken voor het contactje van de koplamp ( het is een Elga koplamp, maar misschien spreekt dat hier voor zich) , en verse banden erom en een crankspie ( die heb ik uit moeten boren om hem los te krijgen).
Een stuk spaak ertussen en de nippels als verbindingsstuk gebruiken. Ik heb een spaakdraadwals om de draad erop te draaien.
Sportief fietsend!
Dat is ook wel een mooi idee Durabo88, als niet-las methode! dus beide einden schroefdraad tappen en een nippel ertussen?
het afgebroken stuk is tekort, maar 2 mm lijkt me een gangbare spaakmaat.
het afgebroken stuk is tekort, maar 2 mm lijkt me een gangbare spaakmaat.
-
Als het niet onzichtbaar hoeft zou je beide einden kunnen verbinden door ze in een buisje te steken (modelbouwwinkel) en het geheel zacht te solderen. Draad walsen lijkt me maar ingewikkeld 

/Marten
Ik dacht nu aan met een (half) kroonsteentje (zonder het plastic) aan elkaar schroeven, maar weet niet of dat sterk genoeg is. anderzijds zou gewoon twee lusjes buigen aan de uiteinden die in elkaar haken als schakels ook moeten werken, toch?