Empo of van na het faillisement ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Empo of van na het faillisement ?

Bericht door Gerrit »

Ik ben in het bezit van een Empo speciaal en deze wordt mijn dagelijkse fiets voor oa boodschappen en woon/werkverkeer. Maar ik vraag me af of het wel een "echte"Empo is .
Het framenummer staat namelijk niet in de zadellug maar op de bevestigingsstrip van de achterdrager. Ook is de nummering anders.
Afbeelding
Het nummer is 13954H
Afbeelding
Ikzelf vermoed dat het een PON fiets is gemaakt met overgebleven ondedelen uit de boedel van Empo,maar uit die toch interessante periode is zeer weinig te vinden .
Wie weet er meer ?

En ik zoek nog een passender achterlicht voor het tijdsbeeld.....
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Empo of van na het faillisement ?

Bericht door maartenB »

Interessante fiets, maar voor het 'tijdsbeeld' zou je toch moeten bepalen hoe oude de fiets is.
Is er iets af te leiden van de remnaaf?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Empo of van na het faillisement ?

Bericht door Gerrit »

Helaas is er geen letter of jaartal in de Sachs remnaaf te vinden wat me enigzins verbaast.
Het enigste is het frame nummer wat op een voor Empo vreemde plek zit en waarvan de nummering niet overeen komt met de gebruikelijke nummering , en wat Empo transfers zoals de typeaanduiding speciaal, en het balhoofd en achterspatbordembleem ,beide van Empo. Daarom intrigeert deze fiets me ook zo,is het een "Vordense " Empo of een elders gemonteerde, vervaardigd door PON met de restmaterialen overgenomen bij het faillisement. En omdat de fiets te jong is waarschijnlijk ,heb ik deze vraag in dit gedeelte van het forum geplaatst, in de hoop iets meer van deze periode te weten te komen. Ikzelf ben erg gecharmeerd van fietsen uit de 70 er jaren,omdat ik toen als jonge puber bij een fietsenmaker hielp met banden plakken e d, en mee mocht kijken als er ingewikkelder klussen waren. Veel van geleerd. Maar dat terzijde. Wie weet er iets van dit stukje nog jonge geschiedenis.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Empo of van na het faillisement ?

Bericht door m-gineering »

Hoe zit die reflector aan de drager? Die dingen werden verplicht in '74 oid, dus vaste beugeltjes zijn van na die tijd
/Marten
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Empo of van na het faillisement ?

Bericht door Gerrit »

Inmiddels na een grondige poetsbeurt een wat vage Y gevonden in de remhevel,en dat duidt op 1980 wat mijns inziens kan kloppen. Het is dus een Empo van na het faillisement maar wel met een redelijke hoeveelheid onderdelen die nog over zijn gebleven na de boedelverkoop. Een PON/Empo dus. Is dat in ieder geval duidelijk .
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie