Pagina 1 van 1

versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 19 jun 2018, 19.36
door Julian
De bijlage IMG_20180619_175129083.jpg is niet meer beschikbaar
Wie wil meedenken met de volgende problemen: het kettinkje van de controlestift is stuk aan het uiteinde van de schroef naar de versnellingshandel.
-wie weet waar zoiets nog te koop is? het is een oude torpedo dreigang....
-kan ik anders de boel 2 schakels inkorten door de asjes eruit te slaan of boren?

dan de verbinding naar de handle. die zat door de schroefbus die aan het draadeind van de controlestift kwam, met daarop nog een soort afdekmoer van onduidelijke functie.
-Zou het niet logischer zijn als de verbindingsstang alleen door die afdek moer gaat en dan op de buis geschroefd? of zie ik dat verkeerd. De verbindingsstang is gebroken, daarom heb ik een stukje spaak dat ik ervoor wil gebruiken, door de uiteinden om te buigen.
Ik zal foto's toevoegen als ik ze klein genoeg kan maken.
IMG_20180619_175129083.jpg
IMG_20180619_175129083.jpg (29.5 KiB) 6199 keer bekeken

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 19 jun 2018, 21.04
door EdMondain
Toevallig ben ik ook met een Torpedo Dreigang in de weer. Zo'n controlestift van dit model zijn zeldzamer dan de naaf. Ik had er een in Vianen op de beurs gevonden.
Je kan ook twee schakels uit een ander model controlestift halen en zo proberen deze zeldzame te repareren.
Op de Duitse site Scheunenfun.De staat ook wat informatie over deze naaf. Zo blijkt ieder model versnellingsnaaf van Torpedo een andere maat controlestift nodig te hebben.

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 19 jun 2018, 21.29
door Durabo88
Ik heb zo'n kettinkje nog wel eens aan elkaar gezet door een schakel te verbinden met een door een stukje massief koperdraad als klinknagel te gebruiken. Je zou dan het kettinkje van een moderne SA stift als donor kunnen gebruiken (kijk wel even van te voren of hij goed door het gat in je as past!). Succes!

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 20 jun 2018, 09.12
door Julian
Dank voor je snelle reactie, @Durabo.
Ik begrijp dat de kans om zo'n stift te kopen klein is ( ik heb al een aantal fietsenwinkels bezocht met geen of niet passende stiften als resultaat) dus dat een reparatiepoging de moeite is. Ik ben niet zo thuis in de metaalbewerking, kun je zo'n asje uitboren? heb je een soort mini kettingpons nodig? kan het met zo'n ding voor horlogebandjes?
I s koper sterk genoeg als klinknagel?

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 22 jun 2018, 20.10
door Julian
EdMondain schreef: 19 jun 2018, 21.04 Op de Duitse site Scheunenfun.De staat ook wat informatie over deze naaf. Zo blijkt ieder model versnellingsnaaf van Torpedo een andere maat controlestift nodig te hebben.
Bedankt voor de info. Het blijkt zelfs in die oude catalogus al niet meer leverbaar, want het blijkt een Dreigang-nabe model rn 29 http://scheunenfun.de/images/naben_info ... ttchen.pdf
dat wordt dus oplappen tot ik er een tegen kom.

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 23 jun 2018, 10.13
door maartenB
Je zou, als je de controlestift in de naaf nog hebt, inderdaad schakeltjes kunnen uitboren en vervangen. Is een erg secuur werkje natuurlijk. Daarna nieuw kettinkje van een Sturmey archer erop klinken.
Die bus, die bij de oude modellen vaak horizontaal loopt, hoort een veer te bevatten, die een soort flexibiliteit in de lengte geeft. Wat het nut daarvan is weet ik niet, latere modellen hebben die bus niet meer.
soortgelijke constructie op een 1933 Union, dit is voor de Zweigang
soortgelijke constructie op een 1933 Union, dit is voor de Zweigang

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 25 jun 2018, 12.36
door Julian
Interessant @ Maarten! als er al een veer in heeft gezeten, is deze geheel vergaan. je zou zeggen dat die dan tegen de veer van de naaf in werkt.
Ik weet niet van welke datum de naaf is, maar waarschijnlijk zo oud als de fiets, volgens framenummer 1929

Re: versnellingsnaaf controlestift

Geplaatst: 25 jun 2018, 15.54
door maartenB
Op bijna elk onderdeel van de naaf staat het bouwjaar ingeslagen ;-)