tourfiets Gazelle
Geplaatst: 30 jun 2018, 23.51
Na jaren staan wegroesten heb ik een gazelle opgeknapt, het was een uitdaging om hem weer rijdend te krijgen. Ik ben dan ook blij dat ze weer rijdt! ( zijn fietsen mannelijk of vrouwelijk?) Hij heeft veel doorstaan, alle elementen, vandalisme, diefstal van onderdelen, de oorlog? de tijd, en ook vuur door brand, waardoor de jasbeschermers en kettingkast (lakdoek) verloren zijn gegaan. De versnellingen (schnell, normal, berg) werken weer.
Dat ze dus niet strak meer in zijn groene lak staat, beschouw ik dus maar als een patina dat de anciënniteit toont die haar siert, en de avonturen die deze onverwoestbare held heeft beleefd.
Ik zet de fiets in deze rubriek omdat ik niet uit de leeftijd kom. Ik heb altijd gedacht dat hij uit de jaren 60 stamde, maar het serienummer verwijst naar 1929...de versnellingsnaaf voert het nummer '39, het tandwiel echter '38. en iemand melde hier dat voor de oorlog de varkenssnuit achterlamp (dus kabel en amp in het spatbord) pas na de oorlog in zwang kwam. Wel heeft deze fiets voor een bandrem, een oude ( en slechte) manier van remmen, en dus een S&F torpedo dreigang achternaaf met terugtraprem. De koplamp is een Elga ( ook in het glas ge-etst), van gazelle dus, de achtervelg is van Lepper, dus het voorwiel is vervangen. er zijn lusjes voor een riem aan de bagagedrager, de bel, handvatten, reflector en zadel zijn niet origineel. er zaten resten van een rubber spatlap aan het voorspatbord, die heb ik nu vervangen met een klein leren lapje.
Dat ze dus niet strak meer in zijn groene lak staat, beschouw ik dus maar als een patina dat de anciënniteit toont die haar siert, en de avonturen die deze onverwoestbare held heeft beleefd.
Ik zet de fiets in deze rubriek omdat ik niet uit de leeftijd kom. Ik heb altijd gedacht dat hij uit de jaren 60 stamde, maar het serienummer verwijst naar 1929...de versnellingsnaaf voert het nummer '39, het tandwiel echter '38. en iemand melde hier dat voor de oorlog de varkenssnuit achterlamp (dus kabel en amp in het spatbord) pas na de oorlog in zwang kwam. Wel heeft deze fiets voor een bandrem, een oude ( en slechte) manier van remmen, en dus een S&F torpedo dreigang achternaaf met terugtraprem. De koplamp is een Elga ( ook in het glas ge-etst), van gazelle dus, de achtervelg is van Lepper, dus het voorwiel is vervangen. er zijn lusjes voor een riem aan de bagagedrager, de bel, handvatten, reflector en zadel zijn niet origineel. er zaten resten van een rubber spatlap aan het voorspatbord, die heb ik nu vervangen met een klein leren lapje.