Pagina 1 van 1

Gezocht Gazelle 17mm as en crankstel

Geplaatst: 17 aug 2018, 10.15
door monkhorst
Hallo allemaal,

Ben voor een Gazelle fiets uit 1937 op zoek naar een vervangende as en bijbehorend crankstel. Als het goed is heb ik de 17mm versie nodig van de Thomson variant. Zie ook de post https://oudefiets.nl/forum/38/5614

Heeft iemand deze set liggen of kan me verwijzen naar een persoon die zo'n set te koop heeft?

heel erg veel dank alvast!

mvg

Boris Monkhorst

Re: Gezocht Gazelle 17mm as en crankstel

Geplaatst: 17 aug 2018, 11.45
door Jeroen Zuiderwijk
Een as heb ik misschien. Ik weet niet of hij van een Gazelle is, maar hij is 17,0mm diameter, 140mm lang. De conussen heb een maximale diameter van 40,5mm, die in je cups moeten kunnen passen.

Re: Gezocht Gazelle 17mm as en crankstel

Geplaatst: 17 aug 2018, 11.53
door Jeroen Zuiderwijk
Het gaat om deze as

Re: Gezocht Gazelle 17mm as en crankstel

Geplaatst: 20 aug 2018, 09.32
door monkhorst
Jeroen Zuiderwijk schreef: 17 aug 2018, 11.45 Een as heb ik misschien. Ik weet niet of hij van een Gazelle is, maar hij is 17,0mm diameter, 140mm lang. De conussen heb een maximale diameter van 40,5mm, die in je cups moeten kunnen passen.
Hi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Het zou een thomson as moeten zijn geloof ik maar ik weet te weinig van deze materie om te zeggen dat dit de as is die ik nodig heb. En ben eigenlijk op zoek naar een as met bijpassend crankstel.

Misschien kan iemand die mijn type fiets kent (in de andere thread) mij zeggen of dit inderdaad een goede vervanger is voor de as die ik nu in de fiets heb zitten.

Re: Gezocht Gazelle 17mm as en crankstel

Geplaatst: 20 aug 2018, 16.58
door Jeroen Zuiderwijk
De as die ik heb is een Thompson. Als de maten overeenkomen, dan zou hij moeten passen. Het is ook best een schaarse as, die niet voor het oprapen liggen.

Het crankstel zal ook geen makkelijke zijn om te vinden. Alles wat niet standaard maat is (15,8mm), is moeilijk te vervangen. Dat probleem hebben we ook op transportfietsen, waar weinig standaard maten volgt.

Op zich was alleen de linker crank gebroken toch? Die zou zoals ik het zo zie te lassen moeten zijn door een beetje goede lasser: het afgebroken stuk met een paar hechtjes vast zetten, een V uitslijpen tot bijna de schoefdraad op de breuk en vol lassen. Dat aan beide kanten, en dan het teveel wegslijpen/vijlen.