baan tubewiel met houten velg

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

baan tubewiel met houten velg

Bericht door marco verbaant »

Wie kan me meer bijzonderheden verstrekken over het volgende tube achterwiel. 36 spaaks, stalen naaf zonder stofdoppen (op de baan niet echt nodig, en ik kan me herinneren gezien te hebben dat op merckx's fiets van het werelduurrecord die ook niet zaten), Een normaal freewheel uit 1954 heb ik kunnen traceren van Engelse makelij, THE VILLIERS MODEL DE LUXE - 17 tands, een normaal baantandwiel 17 tands zonder verdere kenmerken, en een 16 tands speciaal heel smal freewheel wat nog naast het baantandwiel op de naaf geschroefd is geweest. Zo'n smalle heb ik nog nooit gezien. BREVETTO No 445528 SOC.ITAL.CAT-MERATE. Uit Italië dus, omgeving Lombardije. Er mist een spaak, en derhalve een nooit meer te repareren slag. Door de jaren heen is die slag erin "gegroeid". De spaaknippels (iets langer dan normaal) gaan veelal niet meer los en vastgecorrodeerd met de stalen spaken. Het hoeft ook niet meer gebruikt te worden. Het is voor mij van nostalgische waarde. Ik weet uit de overlevering van mijn vaders verhalen dat hij vroeger nét voor de oorlog (als verzorger/mecanicien) zulke wielen nog boven een vuurton de schellak verwarmde en opbracht om er nadien de tuben op te lijmen. :D Ik hoor graag van jullie. Het moge duidelijk zijn, dat ik dit wiel niet verkoop.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: baan tubewiel met houten velg

Bericht door marco verbaant »

Ik ben inmiddels al weer wat verder. Het merk van de velg is PRIX DE PARIS. EN het hele smalle freewheel is er met grote waarschijnlijk eentje van de Italiaanse fabrikant Regina. :D
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: baan tubewiel met houten velg

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 5 okt 2018, 22.19 Ik ben inmiddels al weer wat verder. Het merk van de velg is PRIX DE PARIS. EN het hele smalle freewheel is er met grote waarschijnlijk eentje van de Italiaanse fabrikant Regina. :D
Iets met een freewheel erop is per definitie geen baanwiel, want op de baan rij je rond op fixed zonder remmen. Maar trainen in het voorjaar op een vast verzet hoorde lange tijd tot het repertoire van iedere wielrenner.

Een flipflop naaf met freewheel en vast kransje kom je veel tegen, voor de afdaling draai je het wiel om naar freewheel, dan kun je harder ;)
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: baan tubewiel met houten velg

Bericht door marco verbaant »

Dank je wel voor je reactie m-gineering. Voor de goede orde. De andere kant is wel degelijk een "echte baankant" voor een vast tandwiel en een (linkse draad) borgring. Overigens lang niet alle baanrenners zijn consequent in het gebruik van die borgring. Wel listig soms... ;)
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: baan tubewiel met houten velg

Bericht door berkers41 »

En dat die linkse draad) borgring vertanding heeft is volgens mij alleen maar handig met los schroeven met de ketting-lasso.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: baan tubewiel met houten velg

Bericht door marco verbaant »

Afbeelding
Plaats reactie