gazelle toer populair 1991

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

als ik gouden biezen hebt getrokken. ga ik foto's van maken van begin tot eind resultaat . ik vindt het erg gaaf en leuk , om de opoefiets op te knappen.
ik wil nooit meer iets anders meer. stoere tijdloze fietsen .dat het nooit gaat vervelen. fietst het fijnst . je zit recht op en heerlijk comfortabel.
de kleur ook heel erg stoer . lekker mannelijke kleur.
makkelijk zelf aan te sleutelen. lekker eenvoudige techniek .
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

ik ga morgen de trappers er aan zetten.
van merk Weco 450 toer.
binnenkort ga ik nog goud lijnen trekken bij het balhoofd bij de koplamp.
in augustus en september , niet aan toe gekomen.

nog een herinnering van pak weg , 24 of 25 jaar geleden.
ging ik mij een meisje achter op de opoefiets Gazelle. toen ging ik op de bagagedrager zitten. toen zat ik 6 minuten op. ergens naar tot fietsen fietste het meisje . toen zij ik tegen haar wat zit het lekker op de bagagedrager . ik wil later ook z,n fiets. alles is mooi aan de opoefiets de zwarte kleur en stoer en tijdloos uiterlijk . nooit gekregen helaas. later echt zelf een gekocht . ik moest het gewoon zelf betalen. toen ik achter op zat het fietste ook heerlijk als je op de slechte weg fietste soms een kuiltje heerlijk veerde . toen was ik een jongetje van 9 of 10 jaar oud .dat is mij bij gebleven.
eindelijk zelf ook 2 hebt , een boven op zolder , daar de originele trappers aanzetten en gouden lijnen trekken .
het is mijn trots , mijn leuke herrieneringen komen naar boven. de lagere school en spelen thuis en house muziek dat het naar boven komt .
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

de trappers er op gezet . Weco 450 trappers.
om de oude trappers los te krijgen , was erg zwaar. moest ik extra kracht zetten.
de Weco 450 trappers er op gezet. net als in het jaar 1991 , toen nieuw was .
ik vindt het prachtig om aan de omafiets origineel te maken.
de volgende keer ga ik gouden lijnen trekken bij het balhoofd.
ik vindt het mooi om vierkante trappers er op te zetten , staat stoer en bruut , bij het model passen . bij ronde vormen wat vierkant toe te passen.
Bijlagen
weco 450 toer
weco 450 toer
weco 450 toer
weco 450 toer
oude trappers
oude trappers
oude trappers
oude trappers
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

wat vinden jullie van het project .
ik vindt het leuk om te sleutelen aan de omafiets. het is mijn lievelings- fiets.
om de oude trappers er af te krijgen , het is zwaar om het los te krijgen, daarna met veel spierkracht los gekregen.daarna de vierkante trappers er op.
het is leuk om leuke herinneringen op te halen van vroeger.
als ik met de omafiets sleutelt geeft het mij een fijne en prettig gevoel , is mijn lievelings- fiets.
ik als kind al heel erg bijzondere fiets vindt .
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

allemaal gelukkig niew jaar gewenst .
ik ga binnen kort weer verder met de opoefiets. geen tijd gehad om met de opoefiets verder te gaan.
ik moet nog onderdelen ophalen , zoals 2 types zadel moeren spartlap wel orgineel van het gazelle. de ook een nieuwe kettingkast op.
de oude kettingkast is licht beschadigt
in het voorjaar ga ik de opoefiets spuiten om de beschadigingen weg te werken. de kleine beschadigingen dan.
rond maart ongeveer, nou boven te sleutelen vindt ik te koud en ongezellig als het snel donker is .
de gouden biezen trekken moet ik ook nog doen.bij de voor koplamp , dat wordt ook rond het voorjaar.
het sierneusje en zwarte ventieldopje op het achterwiel doe ik binnen kort . het 2 types zadel moer ook nette gaan vervangen.
ook spartlap nette er op zetten.
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

vandaag is de kettingkast binnen gekomen.
moet ik die nog gaan monteren en de oude er af de kettingkast .
ik ga nog 2 type zadel bouten en Lose spatlap halen. voor de tour populair.
ik vindt het leuk om aan de opoefiets te sleutelen.
als ik weer mee verder gaat. maakt ik weer foto's.
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

een keer in het jaar eind 2001 of in begin jaar 2002. moch ik een keer de opoefiets lenen van een vrouw . zij bleef thuis .vroeg ik aan haar mag ik de opoefiets lenen,toen ging ik naar de supermarkt C1000. dat was ook een gazelle tour populair de zelfde wat ik heb .van haar was helemaal afgetrapt het reed verrot . ik kon de nummerborden van de auto's niet lezen en stuiterde op de weg . je fietste wel rechtdoor je hoeft niet iedere keer bij te sturen. later was die gestolen bij de bushalte . die was toch kapot en verrot .
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

ik ben weer de opoefiets bezig geweest.
ik had geen zin om nog zo lang te wachten tot het lente wordt ,als het mooi weer wordt in Maart.
het duurde te lang ,dat ik in februari weer aan de gang ging met de opoefiets, anders duurt het wachten zo lang.het begint weer te kriebelen om weer met de opoefiets weer aan de slag te gaan.

de oude kettingkast is kapot zaten scheurtjes en deukjes in.

eerste de oude er afgehaald. het was in 5 minuten er afgekregen .met trekken
daarna lag de kettingkast er af. toen was het zo .
heb de nieuwe kettingkast er op gedaan , het was wel een 1 uur 20 werk ,om het er om heen te krijgen.
het moest voorzichtig gebeuren ,anders kan het scheuren.
weer netjes om heen gekregen
daarna de met ijzerdraad .aan de onderkant dicht gevlochten.
de knopjes dicht geklikt. het is dan hellemaal dicht.
daarna wou ik het vorkje er in doen .in de kettingkast lakdoek .het lukt niet.
paar keer geprobeerd . ik durf niet hard te duwen anders gaat het scheuren daar ben ik bang voor.
daarna heb ik nog een zwarte ventieldop er op gedaan.
gazelle zadel bout die er op zat was hellemaal verroest en lelijk geworden.
dan een nieuwe gazelle zadel bout op gezet.
Bijlagen
gazelle zadel bout
gazelle zadel bout
achterwiel zwarte ventieldop
achterwiel zwarte ventieldop
het vorkje
het vorkje
de nieuwe kettingkast
de nieuwe kettingkast
de ouder er af gehaald.
de ouder er af gehaald.
daar de onderkant dicht gevlochten
daar de onderkant dicht gevlochten
de nieuwe om heen gedaan .
de nieuwe om heen gedaan .
lag de kettingkast er af
lag de kettingkast er af
nieuwe kettingkast lakdoek
nieuwe kettingkast lakdoek
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door fietshobbyist »

vikram52 schreef: 23 feb 2020, 20.14 ik had geen zin om nog zo lang te wachten tot het lente wordt ,als het mooi weer wordt in Maart.

daarna de met ijzerdraad .aan de onderkant dicht gevlochten.
de knopjes dicht geklikt.
daarna wou ik het vorkje er in doen .in de kettingkast lakdoek .het lukt niet.
Vikram, fietsen maken kan vanaf 1 januari!

Het is wat laat maar die kettingkast beugels zijn erg roestgevoelig. Grondlak erop en dan verf, dat kan goed. Althans, dat was mijn methode voor de dagelijkse fiets. De laatste keer - en voor de zo origineel mogelijke oldtimers - geldt misschien wat anders. Blanke lak of de bekende conserveerolie kan ook. Dan blijft je beugel mooi en dat werkt ook prettiger als het eens los moet.
Het is daarna aan te bevelen met het vorkje te beginnen en daarna de drukknopen (vet eraan), dan zit er nog niet zo een spanning op het doek. Daarna het ijzerdraad vlechten. (Dank Elibert, voor je reactie over de juiste volgorde, bij deze aangepast.) Overigens, drukknopen open maken door ze met een schroevendraaier los te wippen, om te voorkomen dat je het doek kapot trekt.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 24 feb 2020, 19.46, 2 keer totaal gewijzigd.
vikram52
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2014, 23.34

Re: gazelle toer populair 1991

Bericht door vikram52 »

deze opoefiets. blijft op zolder . dat is voor de sier vindt ik mooi.
om het als sier neer te zetten. komt niet buiten blijft gewoon op zolder staan.
ik hou het wel gewoon schoon .
een project fiets. als hobby te sleutelen om het orgineel te maken.
ik ga er nooit op fietsen komt ook niet buiten.
blijft gewoon staan als sier.
Plaats reactie