Beste groep,
Deze ochtend heb ik de originele trapas van m`n Simplex Cycloïde weer terug gezet in de fiets.
Een Engelse kennis vroeg me om een Simplex trapas en dat gaf aanleiding om nog eens naar mijn keuze van destijds terug te gaan. Ik had de trapas uit de fiets gelaten omdat ze de spievlakken niet op een lijn had zitten. Met normaal gemonteerde spieën zouden de cranks uit lijn zijn gaan staan en dat vond ik tijdens de restauratie destijds een goede reden om de as te wisselen met een andere Cycloïde as.
Ik ben er nu achter gekomen dat de spieën bij Simplex zeer waarschijnlijk beide van de zelfde kant er in horen te zitten. De spieën worden dan bij het trappen op een zelfde manier /richting belast en dat zal bij de ontwerpers van Simplex wel de gedachte zijn geweest. Enkele jaren voor mijn fiets hadden ze bij Simplex ook maar een spie aan de losse crank kant. De tandwielkant zat vast aan de as.
Opvallend bij mijn fiets is ook dat de spieën dunner zijn dan gebruikelijk. Ze zijn iets in de richting van 8,5 mm. Het zal me met de restauratie ook wel opgevallen zijn maar dat vergeet een mens blijkbaar. Het lijkt me wel weer een dateringskenmerk om te onthouden.
Ik ben wat dat aangaat ook erg benieuwd of de net iets oudere Simplex (die uit Deventer)van Colin ook de dunne spieën heeft en of ze ook van de zelfde kant in de cranks zitten.
Met het demonteren kwam ik toevalligerwijs ook nog een scheurtje tegen in de crank. Dat is nu goed gerepareerd maar zou tot een afgebroken pedaal hebben geleid als ik het niet had gezien.
Groeten,
Maarten
Simplex cycloïde trapas rond 1920
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Weer wat nieuws geleerd. Zo komen beetje bij beetje weer nieuwe gegevens boven water.
Sportief fietsend!
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Apart van die spieën. Ze worden dan juist niet hetzelfde belast, want de een steekt naar voren en de ander na achteren als je het pedaal naar beneden duwt. Wel een leuke obscure zijstap in de ontwikkeling. Het blijven wel fraaie crankstellen met die driepoten. Hoe is de driepoot trouwens bevestigd aan de crank? Het lijkt me niet dat de driepoot en crank uit een stuk zijn gemaakt. Is die eraan gesoldeerd?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Dat de twee spieën zoals ze nu gemonteerd zijn allebei op dezelfde wijze worden belast klopt wel. Deze tekortkoming van de gebruikelijke manier van spiemontage is door deze speciale as mooi opgelost. Alleen zou ik zeggen dat de spieën allebei andersom moeten worden gemonteerd dan op foto 3 zodat ze op het brede gedeelte van het spievlak worden belast. Of kijk ik nu scheel?
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Over de belasting Fietser heeft het juist.
Namelijk je rechter been drijft de crank aan met tandwiel; hier is geen kracht op de spie bij gemoeid. Zelfs zonder spie zou je kunnen aandrijven.
Het linker been drijft de losse crank aan die via de spie de as aandrijft vervolgens drijft
de as via de andere spie de crank aan waar het tandwiel op zit.
De spieën kunnen alleen op deze wijze gemonteerd zijn: zo staan ze beide in het zelfde vlak.
Als ik ze allebei omkeer dan staan de cranks uit het lood.
Zou de spie van indrukbaar materiaal zijn gemaakt dan wordt ze aan de kant van de kop ingedrukt. Daar is inderdaad minder plat vlak voorhanden.
De rechter crank lijkt inderdaad aan de driepoot vastgesoldeerd. Ik heb het ook altijd een mooie sierlijke oplossing gevonden. Over spieën aan een kant gemonteerd: Singer had het jaren op haar Hoge bi`s en safetys Met name bij de hoge bi`s lijkt het totaal zinloos en extra werk geven. De spievlakken op de as staan niet evenwijdig en de linker crank kan niet omgewisseld worden met de rechter terwijl die bij hoge bi`s juist gespiegeld zouden kunnen zijn uitgevoerd wat minder fabricagekosten met zich mee brengt.
Groeten,
Maarten
Namelijk je rechter been drijft de crank aan met tandwiel; hier is geen kracht op de spie bij gemoeid. Zelfs zonder spie zou je kunnen aandrijven.
Het linker been drijft de losse crank aan die via de spie de as aandrijft vervolgens drijft
de as via de andere spie de crank aan waar het tandwiel op zit.
De spieën kunnen alleen op deze wijze gemonteerd zijn: zo staan ze beide in het zelfde vlak.
Als ik ze allebei omkeer dan staan de cranks uit het lood.
Zou de spie van indrukbaar materiaal zijn gemaakt dan wordt ze aan de kant van de kop ingedrukt. Daar is inderdaad minder plat vlak voorhanden.
De rechter crank lijkt inderdaad aan de driepoot vastgesoldeerd. Ik heb het ook altijd een mooie sierlijke oplossing gevonden. Over spieën aan een kant gemonteerd: Singer had het jaren op haar Hoge bi`s en safetys Met name bij de hoge bi`s lijkt het totaal zinloos en extra werk geven. De spievlakken op de as staan niet evenwijdig en de linker crank kan niet omgewisseld worden met de rechter terwijl die bij hoge bi`s juist gespiegeld zouden kunnen zijn uitgevoerd wat minder fabricagekosten met zich mee brengt.
Groeten,
Maarten
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
fijn dit soort artikelen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920
Ah ja, jullie hebben gelijk. Dan was het idd best een slimme oplossing, mits beide spieën dan op het brede vlak steunen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/