Simplex cycloïde trapas rond 1920
Geplaatst: 5 nov 2018, 12.22
Beste groep,
Deze ochtend heb ik de originele trapas van m`n Simplex Cycloïde weer terug gezet in de fiets.
Een Engelse kennis vroeg me om een Simplex trapas en dat gaf aanleiding om nog eens naar mijn keuze van destijds terug te gaan. Ik had de trapas uit de fiets gelaten omdat ze de spievlakken niet op een lijn had zitten. Met normaal gemonteerde spieën zouden de cranks uit lijn zijn gaan staan en dat vond ik tijdens de restauratie destijds een goede reden om de as te wisselen met een andere Cycloïde as.
Ik ben er nu achter gekomen dat de spieën bij Simplex zeer waarschijnlijk beide van de zelfde kant er in horen te zitten. De spieën worden dan bij het trappen op een zelfde manier /richting belast en dat zal bij de ontwerpers van Simplex wel de gedachte zijn geweest. Enkele jaren voor mijn fiets hadden ze bij Simplex ook maar een spie aan de losse crank kant. De tandwielkant zat vast aan de as.
Opvallend bij mijn fiets is ook dat de spieën dunner zijn dan gebruikelijk. Ze zijn iets in de richting van 8,5 mm. Het zal me met de restauratie ook wel opgevallen zijn maar dat vergeet een mens blijkbaar. Het lijkt me wel weer een dateringskenmerk om te onthouden.
Ik ben wat dat aangaat ook erg benieuwd of de net iets oudere Simplex (die uit Deventer)van Colin ook de dunne spieën heeft en of ze ook van de zelfde kant in de cranks zitten.
Met het demonteren kwam ik toevalligerwijs ook nog een scheurtje tegen in de crank. Dat is nu goed gerepareerd maar zou tot een afgebroken pedaal hebben geleid als ik het niet had gezien.
Groeten,
Maarten
Deze ochtend heb ik de originele trapas van m`n Simplex Cycloïde weer terug gezet in de fiets.
Een Engelse kennis vroeg me om een Simplex trapas en dat gaf aanleiding om nog eens naar mijn keuze van destijds terug te gaan. Ik had de trapas uit de fiets gelaten omdat ze de spievlakken niet op een lijn had zitten. Met normaal gemonteerde spieën zouden de cranks uit lijn zijn gaan staan en dat vond ik tijdens de restauratie destijds een goede reden om de as te wisselen met een andere Cycloïde as.
Ik ben er nu achter gekomen dat de spieën bij Simplex zeer waarschijnlijk beide van de zelfde kant er in horen te zitten. De spieën worden dan bij het trappen op een zelfde manier /richting belast en dat zal bij de ontwerpers van Simplex wel de gedachte zijn geweest. Enkele jaren voor mijn fiets hadden ze bij Simplex ook maar een spie aan de losse crank kant. De tandwielkant zat vast aan de as.
Opvallend bij mijn fiets is ook dat de spieën dunner zijn dan gebruikelijk. Ze zijn iets in de richting van 8,5 mm. Het zal me met de restauratie ook wel opgevallen zijn maar dat vergeet een mens blijkbaar. Het lijkt me wel weer een dateringskenmerk om te onthouden.
Ik ben wat dat aangaat ook erg benieuwd of de net iets oudere Simplex (die uit Deventer)van Colin ook de dunne spieën heeft en of ze ook van de zelfde kant in de cranks zitten.
Met het demonteren kwam ik toevalligerwijs ook nog een scheurtje tegen in de crank. Dat is nu goed gerepareerd maar zou tot een afgebroken pedaal hebben geleid als ik het niet had gezien.
Groeten,
Maarten