Nieuw hier, maar al jaren lang met dezelfde, inmiddels toch oude Bridgestone
Geplaatst: 9 nov 2018, 13.37
Dag Allemaal,
Zoals het onderwerp zegt:
Ik ben nieuw hier.
Lang dacht ik dat ik op een nieuwe fiets reed ... hij werd vanzelf "oud".
Nu ja relatief oud, 80er jaren van de vorige eeuw.
Ik, of eigenlijk wij, fietsen op Bridgestone Submariners (vandaar dus ook mijn gebruikersnaam), en met een fiets die 30+ is durf ik inmiddels te zeggen dat het toch minstens een oudere jongere is, of een nog redelijk jong oudje.
De Bridgestone Submariner was misschien we DE randonneur avant-la-lettre. Hij kreeg een bedenkelijke naam omdat hij niet echt handig in de markt gezet werd:
Velen kochten er eentje vanwege het RVS-frame, en zij dachten dat je zo'n fiets in een zeeklimaat in de zeewind buiten kon zetten en dat ie dan na vele jaren nog steeds als nieuw was. Het mooie RVS-buizenspul bleef mooi maar de rest kon daar niet tegen.
Anderen kochten er eentje omdat ie er best snel uitzag, maar ... het was toch ook een fiets van 18 kilo en de frame-verhoudingen waren ook meer een randonneur als een rappe trapper.
En dan tenslotte: veel verkopers hadden ook niet het geduld om de soms wat eigenzinnige onderdelen op voorraad te houden en/of in huisvlijt te repareren.
Dus zijn veel Bridgestones uiteindelijk verwaarloosd en verweesd in de goot terecht gekomen.
De mijne dus niet, dwz nadat 21 jaar geleden onze fietsen verongelukten (zonder ons erop - vooruitgezonden) kocht ik in korte tijd een aantal "nieuwe" dwz gebruikte Bridgestones en knapte er een paar op. Want zo ineens beroofd worden van de fiets waar je vele duizende kilometers in het buitenland op wegtrapte, dat doet pijn. En toentertijd waren er nog steeds weinig mooie randonneurs in de markt, en dan vaak direct stevig van prijs, en niet eens perse stevig van constructie.
Onze huidige Bridgstones zijn dus een mix van origineel en een aantal "it's my own invention" verbeteringen, en ze kunnen mijns inziens daarmee concurreren met veel van wat er nu in de markt is.
Zoals het onderwerp zegt:
Ik ben nieuw hier.
Lang dacht ik dat ik op een nieuwe fiets reed ... hij werd vanzelf "oud".
Nu ja relatief oud, 80er jaren van de vorige eeuw.
Ik, of eigenlijk wij, fietsen op Bridgestone Submariners (vandaar dus ook mijn gebruikersnaam), en met een fiets die 30+ is durf ik inmiddels te zeggen dat het toch minstens een oudere jongere is, of een nog redelijk jong oudje.
De Bridgestone Submariner was misschien we DE randonneur avant-la-lettre. Hij kreeg een bedenkelijke naam omdat hij niet echt handig in de markt gezet werd:
Velen kochten er eentje vanwege het RVS-frame, en zij dachten dat je zo'n fiets in een zeeklimaat in de zeewind buiten kon zetten en dat ie dan na vele jaren nog steeds als nieuw was. Het mooie RVS-buizenspul bleef mooi maar de rest kon daar niet tegen.
Anderen kochten er eentje omdat ie er best snel uitzag, maar ... het was toch ook een fiets van 18 kilo en de frame-verhoudingen waren ook meer een randonneur als een rappe trapper.
En dan tenslotte: veel verkopers hadden ook niet het geduld om de soms wat eigenzinnige onderdelen op voorraad te houden en/of in huisvlijt te repareren.
Dus zijn veel Bridgestones uiteindelijk verwaarloosd en verweesd in de goot terecht gekomen.
De mijne dus niet, dwz nadat 21 jaar geleden onze fietsen verongelukten (zonder ons erop - vooruitgezonden) kocht ik in korte tijd een aantal "nieuwe" dwz gebruikte Bridgestones en knapte er een paar op. Want zo ineens beroofd worden van de fiets waar je vele duizende kilometers in het buitenland op wegtrapte, dat doet pijn. En toentertijd waren er nog steeds weinig mooie randonneurs in de markt, en dan vaak direct stevig van prijs, en niet eens perse stevig van constructie.
Onze huidige Bridgstones zijn dus een mix van origineel en een aantal "it's my own invention" verbeteringen, en ze kunnen mijns inziens daarmee concurreren met veel van wat er nu in de markt is.