Zieleman jaren 70?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Zieleman jaren 70?

Bericht door Durabo88 »

Zondag kocht ik deze mooie Zieleman sportfiets. Op het Titan stuur is het getal 73 te vinden (al zou je ook 78 kunnen lezen) en ook de verdere opbouw lijkt jaren 60/70 te zijn. Nog wat meer onderzoek is hiervoor nodig.

De fiets heeft Campagnolo naven, die ik nog moet dateren. Verder is het grootste deel van de afmontage van Zeus. Wie weet bijvoorbeeld hoe je Zeus onderdelen kunt dateren? De Mavic module E velgen en Bluemels Club Special spatborden maken het ook een erg mooie fiets.

Verder niet te vergeten of eigenlijk had dit als eerste gezegd mogen worden. De fiets is een pracht staaltje framebouw, een kunstwerk. Mooie lugs, zelfs de mannetjes zijn mooi afgewerkt. De lak is prachtig en ook het chroom (vorkuiteinden en balhoofdlugs).

De foto's zijn zoals de verkoper de fiets heeft gefotografeerd.
Bijlagen
5.jpeg
2.jpeg
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door velofilie »

Dag Yorick,

Dat is een mooie fiets, qua bouw schat ik jaren 60. Natuurlijk zijn dit voor de klant gemaakte fietsen. Waarschijnlijk is deze gewoon als echte racefiets gebouwd en gebruikt. Midden jaren zeventig is er mogelijk een toerfiets van gemaakt (vlak stuur, E2 velgen). Het dateren van onderdelen doe je gewoonlijk via Velobase. Hun totale inventaris aan gegevens van Zeus vind je hier:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 768&From=T
De Reynoldssticker kan ook een goede indicatie geven voor het bouwjaar.
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=92


Groet, Wiel
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door rowejon »

Hello,

"Waarschijnlijk is deze gewoon als echte racefiets gebouwd en gebruikt"

Niet met ruimte voor spatborden.
Groeten
Jon
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door velofilie »

Niet met ruimte voor spatborden.
Zieleman bouwde frames specifiek in opdracht van de klant. Als hij een toerfiets had willen bouwen, waren voor- en achterframe langer geweest Dit frame is erg geschikt voor het rijden van korte wedstrijden als criteriums. De bovenbuis is veel te kort voor een toerfiets.
Zeker met toeclips, kom je zo tegen het voorwiel aan; daarom is het voorspatbord ingekort en zitten er vlakke pedalen op.
Er is geen ruimte voor spatborden; ze zijn er tussenin gefriemeld. Het achterwiel is nu moeilijker te verwijderen.

Groet, Wiel
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door rowejon »

Hello,
Zeker op de voorvork zijn er nokken voor spatbord montage, dus ik denk gebouwd voor spatborden.
Groeten
Jon
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door velofilie »

Tot 1970 waren de uitvaleinden van Campagnolo van het type 1010 standaard uitgerust met spatbordogen. Pas na 1970 komt het model 1010/A op de markt, zonder ogen; maar hij had ze natuurlijk eraf kunnen zagen en vijlen. Dat scheelt 7 gram; maar de 1010/A set is veel zwaarder (zie foto)!
1010.jpg
Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 17 nov 2018, 10.54, 1 keer totaal gewijzigd.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door rowejon »

Hello,
Begin jaren 70 in Engeland had ik een massa productie "racefiets" en mijn maat had een hand gebouwd echte. Ik herinner wel hoe vaak ik hoort dat een echte racefiets had geen voorziening voor spatborden; het is extra gewicht.

Durabo,
Je heb een mooi fiets. Jammer dat ik kan niet meer afstanden op zo een rijden. Tegenwoordig moet ik recht op zitten.
Groeten
Jon
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Nog bedankt voor alle reacties, daar kan ik zeker wat mee. Nader onderzoek bij de demontage zal hopelijk nog meer informatie opleveren. Ik ga verder nog hier en daar wat nameten, zoals de wielbasis en center trapas tot center achterpat.

Het wordt een interessante ontdekkingstocht. Vandaag wel ontdekt dat één van de spaken door de flens van de achternaaf heen is getrokken. Dus moet ik op zoek naar een andere naaf(huls) of een set (maar dan wordt het wel een Zeus om de fiets geheel in Zeus onderdelen uit te voeren).

Het stuur zat eerst aardig vast, maar inmiddels heeft de kruipolie zijn werk gedaan en is hij draaibaar.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door Durabo88 »

Er zitten Universal Super 68 remmen op. Deze onderdelen doen vermoeden uit ca. 1968 te komen, ouder dan het stuur dus.

Ik vind het wel een interessante fiets zoals hij nu is, het lijkt op een vroege ombouw van een raceframe naar iets wat op een sportfiets lijkt (maar dus niet is).

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Zieleman jaren 70?

Bericht door Durabo88 »

Net even de wielbasis en achtervork gemeten, die zijn 100 en 42 cm.
De wielbasis bij sport/supersport is 108-110 cm.
Het is inderdaad zoals al gezegd is een raceframe.
Nu moet ik even gaan nadenken wat ik met de fiets wil, want weer terugbrengen naar race is niet echt mijn ding en dat is eigenlijk wel hoe de fiets ooit was. Misschien t.z.t. eens kijken of ik de fiets tegen een mooie sportfiets kan ruilen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie