Herinneringen van begin jaren 70

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Herinneringen van begin jaren 70

Bericht door rowejon »

Hello,
Na aanleiding van het discussie over de Zieleman jaren 70 dacht ik dat het zal misschien interessant zijn om pas herinneringen van begin jaren 70 te delen.Ik ben van 1953 & brits, dus ik praat over hoe het was in Gillingham, Kent in die tijd. Ik en mijn 2 maten hadden race fietsen. Sean & ik hadden massa productie fietsen terwijl Andy laat een voor hem bouwen.In ons stad was de winkel van Bill Philbrook.

http://www.classiclightweights.co.uk/bu ... lders.html

Bill was een heel geniaal man wie was altijd bereid om te praten. Zijn winkel was aan de weg tussen werk & thuis dus wij ging regelmatig op bezoek.Tijdens de bouw van de fiets van Andy heb ik heel veel gehoord over de detaillen. De keuze was tussen Renolds 531 of Columbus buizen. Er was discussie over welke lugs moest gebruikt woorden, maar ik herinner niet welke. Er moest wel Campag ends aan komen. Campagnolo was toen die tijd de toverwoord voor fiets onderdelen.Er was heel veel discussie over de hoek van de frame. Je moest aangeven of je wou spatbord ruimte of niet, er was niets tussen, of ruim ruimte of helemaal niets. Was je van plan om tubeless of high pressure banden te gebruiken. Je moest kiezen voor toeclip clearance of niet. Ik weet dat een aantal detaillen zijn met elkaar gekoppeld. Veel andere kleine detaillen worden afgesproken. Het was niet zo simpel als een racefiets van 24 inch bestellen.

Ik was nooit in de markt voor een Philbrook solo frame maar Bill heeft mijn frame gerepareerd na een frontaal botsing met de achterkant van een geparkeerd auto. Later heeft hij een oude tandem frame naar mijn wensen verbouwd. Ik hou op.

Groeten
Jon Rowe
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Herinneringen van begin jaren 70

Bericht door berkers41 »

Bedankt voor dit stukje, Jon.
Er zitten toch stiekum nogal wat weetjes over raceframe bouw in.
Vooral over die keus voor spatborden of niet, maakt nog steeds het verschil van een "zuivere racer" of een "toerfiets" uit.

Als je nog meer weet, schrijf het aub op, zodat het niet verloren gaat.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie