Juncker verlichting en Dynamo

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Zo ziet de dynamo er vanaf de zijkant uit.
20181127_133714_resized.jpg
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Fongers1952 »

Dat is zeker een oudje. Ik schat hem nog steeds op jaren 30
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Coleine »

Kun je ergens een Kroon en een leeuw ontdekken op de dynamo? Dat is het vóór-oorlogse Juncker/Jüncker J.C.R logo. De dynamo is niet ouder dan 1932 in ieder geval. Ik zie geen umlaut op de letter 'u' en ik denk zelfs niet ouder dan 1935, want de letter J.C.R staan ook nergens.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Buiten de merknaam staat er alleen Oel bij het schroefje voor de smering. Verder staat er niets op.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Fotomaan »

Ik ben verschillende dynamo's tegen gekomen waar het logo van Juncker op aan was gebracht. Dat waren dynamo's van TMI of Tegelse Metaalwaren Industrie. Die werden gemaakt in de jaren vijftig. Ik weet niet zeker of de verlichting 'af fabriek' op transportfietsen werden gemonteerd maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat het wel met toerfietsen zo was.
Ik monteer ze nu wél in't ieder geval.

En waar ik nieuwsgierig naar werd is hoe je magneten van dergelijke dynamo's weer opnieuw kunt magnetiseren. Ik heb zelf nog een paar hele mooie dynamo's die dat zeer goed kunnen gebruiken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Op mijn werk hebben wij een zware electromagneet. Deze heb ik op de maneten gezet in de richting dat de polen weer om en om noord zuid zijn. Toen even laten brommen en hij leverde weer genoeg spanning.
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant om te lezen hoe een dynamo weer tot leven kan worden gebracht.

Over de Juncker dynamo; deze ziet er 100% het zelfde uit als de Bosch dynamo`s van begin tot midden jaren 30.
Bij Bosch zit er dan zo`n vrij grote platte lamp bij met zwarte voorste rand en dun vernikkeld randje met tekst.
De eerste hadden een fitting die je er uit kon trekken aan de achterkant . De latere hadden een scharnierende voorkant om bij de lamp te komen.

Groeten,
Maarten
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jelle Menno »

Ik ben naar aanleiding van de verwijzing naar Bosch als eventuele fabrikant. Ik denk dat je helemaal goed zit, de plaatjes die ik kan vinden zijn inderdaad identiek aan de Juncker.

Vrg,
Jelle
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door maartenB »

Het lijkt me typisch een bij elkaar gezocht stelletje. De koplamp kan origineel zijn, het achterlicht is jaren 70-80 (volgens het pas verschenen boek van Spanninga over alle achterlichten die ze gemaakt hebben) en de dynamo is jaren 30.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1756
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Juncker verlichting en Dynamo

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat vind ik wel vaak het nadeel van fietsen die al in handen van verzamelaars geweest zijn. Ze worden vaak "origineel" gemaakt, maar in feite komt het er vaak op neer dat niet kloppende onderdelen worden gemonteerd, waarbij het vervolgens moeilijker is om te achterhalen wat nu wel origineel is en wat niet. Daarmee kun je ook de rest niet vertrouwen, en eventuele informatie die je er van afleest wat betreft bijvoorbeeld datering (tenzij je dat direct doet via het framenummer). Het zou daarom een goed idee zijn om alles wat je vervangt of aanvult op een lijstje te zetten, en die in een plastic hoesje in de zadelbuis te stoppen oid.
Plaats reactie